Fucking Åmål

Svensk drama, 1998, vi anbefaler fra 12 år

ANMELDELSE: En sterk, viktig og god film om tenåringers utforskning av egen identitet og seksualitet fra 1998.

Svensk drama fra 1998, om tenåringers utforskning av identitet og seksualitet i en svensk småby.

Elin kjeder seg i småbyen Åmål, og begynner å gå lei av skole, festing og guttene hun kjenner. Hun havner stadig i krangel med søsteren Jessica, og den overarbeidede moren som prøver å holde styr på dem. Likevel er hun blant de populære elevene på skolen, men føler seg ikke nær noen av dem. Søsterens kjæreste har en kompis som er forelsket i Elin, men Elin sliter med å interessere seg for ham, selv om alle, spesielt søsteren, mener han vil være bra for henne.

Agnes har knapt venner, og må tåle rykter og erting om at hun er lesbisk. Hun presses til å invitere klassekamerater på bursdagsfest av foreldrene, som insisterer på at hun bare må prøve litt mer for å få venner. Elin hører om festen, og bestemmer seg for å prøve noe nytt og drar søsteren med seg dit. Det går ikke så bra, og utover kvelden fortsetter Elin å tenke på Agnes og drar tilbake senere for å unnskylde seg, og de to blir bedre kjent med hverandre.

Fucking Åmål

Regi: Lukas Moodysson
Sjanger: Drama
Skuespillere: Alexandra Dahlström, Rebecka Liljeberg, Erica Carlson m.fl.
Språk: Svensk tale m/norsk tekst
Nasjonalitet: Danmark, Sverige
Spilletid: 1t 29min.
Produksjonsår: 1998

Denne filmen er rå og realistisk, og på mange måter ganske mørk. Tenåringene i denne svenske småbyen har lite å finne på bortsett fra festing og å drikke seg full hver helg (og noen av ukedagene), og det er stadig drama mellom kjærester og det sladres om det meste. Sminke og antrekk er brukt for å gi historien realisme, og føles veldig nært hva tenåringer faktisk gikk med på den tiden. Hovedpersonene er 14-16 år, og føles alt for unge til en god del av det som foregår. Likevel er nok dette realiteten for mange ungdommer, både på 1990-tallet og i dag. Filmen var ganske omdiskutert når den kom ut, og er fortsatt i dag ganske provoserende og tankevekkende på flere måter. Til tross for dette, har også historien noe uskyldig og fint ved seg. Både Elin og Agnes vil gjerne være voksne og modne, men er fortsatt barn med drømmer og håp, som bare prøver å finne ut hvem de er.

Filmens tematikk handler mye om identitet, spesielt når det gjelder seksualitet, men også i forhold til drømmer og fremtidsplaner. Agnes vet at hun er lesbisk, og det virker som om hele skolen også har skjønt dette, men hun holder tilbake fra å bekrefte dette eller fortelle familien. Elin begynner først å sette spørsmålstegn ved sin seksualitet når hun møter Agnes, og sliter med å akseptere det hun føler. Både Elin og Agnes gjør egoistiske valg og sårer andre i løpet av filmen, men begge er gode i bunnen og prøver å gjøre opp for sine feil, selv om det ikke alltid er så vellykket. De får lov til å være realistiske tenåringer som tabber seg ut og er selvopptatte, uten at filmen hverken fordømmer eller overser feilene deres. I møte med ungdomsskolens sladder og bokser de presses inn i, må både Elin og Agnes være modige og sterke for å få lov til å være seg selv.

Filmen inneholder mye banning (som man kanskje kan gjette fra tittelen), ungdommer ned i fjortenårsalderen som har og snakker om sex og seksualitet, og bruker alkohol og narkotika. Det er også en scene hvor en av hovedpersonene begår selvskading i et mulig forsøk på selvmord, som blir avbrutt.

Aldersgrense fra distributør:

12 år.

Les mer om Fucking Åmål her: