Foto: Shutterstock

Nå kommer produktplassering også på radio

Programlederen tar en slurk av kaffekoppen og sier "Aahhh... det smakte godt". Så nevner han hvilken butikk han kjøpte kaffen i. Det hele pakkes inn i en morsom historie om hva programlederen opplevde på vei til jobb. Det høres ut som koselig pludring, men er egentlig reklame som kanalen tjener penger på. Er du og barna klare for snikreklame også på radio?

Du tenker kanskje ikke så mye over det, men filmer og TV-programmer kan inneholde snikreklame. Norskproduserte programmer som har produktplasseringer, må merkes med en advarsel til seerne. Men selv om du har fått en advarsel, vet du ikke alltid hvilke produkter det er snakk om. Du makter ikke tenke på mulige produktplasseringer hvert sekund i en halvannen times spillefilm, garden din mot reklame er derfor nede og det er sjanse for at du påvirkes.

Til nå har produktplassering ikke vært tillatt i radioprogrammer, men Stortinget vedtok nye regler 11. juni 2019 (kringkastingsloven).

– Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar, sier direktør Mari Velsand på Medietilsynets nettsider. Medietilsynet vil få oppgaven med å føre tilsyn med radiosendinger, slik tilsynet nå har med produktplassering på TV, Youtube og lignende.

Mediettilsynet skriver: «Programmer som inneholder produktplassering må identifiseres på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, og når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd.»

Barnevakten har ikke fått lest de nye reglene ennå, men vi tar det for gitt at det også på radio og i podkaster er forbudt å henvende seg direkte til barn.

Nå er ikke barn storforbrukere av radio. Ord som podkast og radio er ikke engang nevnt i Medietilsynets store undersøkelse om barns medievaner. Men noen barn hører radio, det inkluderer også en form for passiv lytting når foreldrene har skrudd på radioen i bilen eller på kjøkkenet. Det kan derfor være nyttig at foreldrene informerer om at det er noe som kalles produktplassering og at barn kan bli påvirket.

Les også

Klarer barna å oppdage snikreklamen?