Park Beyond

Playstation 5/Xbox Series S og X/Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 7 år av PEGI (frykt og spillinterne kjøp).

ANMELDELSE: Nydelig byggespill byr på kreativitet og økonomihåndtering. Her skal man lage lekre fornøyelsesparker og gjøre sitt ypperste for å holde gjestene fornøyde.

Park Beyond er det nyeste byggespillet fra Limbic Entertainment og Bandai Namco. Spillet er inspirert av Theme Park-serien, Roller Coaster Tycoon samt Planet Coaster. Alle disse spillene plasserer deg i førersetet som planlegger for en fullverdig fornøyelsespark.

I sum er altså Park Beyond ingen pioner når det gjelder konsept. Det har allerede vært mange spill av lignende kaliber der man skal drifte en lekegrind bestående av karuseller, butikker og berg- og dalbaner. Men Park Beyond leverer fullslått grafikk, brukervennlighet og muligheten til å skreddersy egne bygg og attraksjoner.

Park Beyond

Format: Playstation 5/Xbox Series S og X/Windows
Sjanger: Strategi, simulator
Utvikler: Limbic Entertainment
Utgiver: Bandai Namco Europe S.A.S.

Park Beyond er delt inn i to deler. På den ene siden har man et historiemodus der man lærer de grunnleggende knepene for å mestre og navigere i spillet, samt at man får bryne seg på en rekke utfordringer.

I sandkassemodus kan man selv angi vanskelighetsgrad. Blant annet hvor mye penger man skal ha til rådighet, hva det skal koste for å vedlikeholde attraksjonene og i tillegg kan man angi spesifikke mål som skal nås i løpet av en spillrunde.

Her kan man også velge blant et lite utvalg av vakre landskap som parkene plasseres på. Her er det fjell og vann eller mer ørkenlignende områder å velge fra.

Når spillet starter må man forholde seg til tre parametre. Dette er ekspansjon, økonomi og kundetilfredshet. Disse aspektene henger tett sammen. Er ikke gjestene fornøyde med parken, tjener man ikke penger, og tjener man ikke penger kan man ikke bygge ut parken slik at flere gjester dukker opp.

Å bygge en park handler om de enkle tingene som å plassere ut stier med benker, søppelkasser, lys og et utvalg med dekorasjoner.

Det handler også om å hjelpe gjestene med å komme seg dit de skal til attraksjonene samtidig som de på veien har tilgang til toaletter, spisesteder og andre typer nødvendigheter. En godt planlagt park er en ryddig og funksjonell park.

Attraksjoner kommer i ulike varianter. Man har en egen modul for å bygge berg- og dalbaner. I tillegg er det standardiserte attraksjoner som tekopper, skip, pariserhjul, hestekaruseller og et lite hav av andre varianter.

Disse kan til en viss grad skreddersys ved å velge farger og musikk. Ikke minst kan man styre prislappen for hver karusell og med det håpe på at kostnaden ikke blir for stor for gjestene.

Utover karusellene har man en hel del butikker, restauranter og kiosker å velge fra. Etter hvert som parken utvikler seg kan man også forske seg frem til nye typer karuseller og butikker. Det er en egen glede i å tenke gjennomførelse når man plasserer et nettverk av stier og karuseller om hverandre.

Her må det også nevnes at man kan bygge noen av butikkene og restaurantene selv. Det finnes et grunnplan, men utover det kan man legge på vegger, tak, dekorasjoner og annet som gjør byggverket unikt og flott.

I tillegg har man egne dekorasjonsmoduler som blomster, trær, steiner og mer.

Alt dette kan skape variasjon og fylde i landskapet. Man kan lage et lite vann med stier og benker rundt. Eventuelt kan man bake inn omgivelsene i karusellene, for eksempel en berg- og dalbane som kjører ned i en tunnel under bakken, så «svever» over vann før den kjører inn på plattformen igjen.

Her er det mange muligheter til å være kreativ og oppfinnsom. Og man kan nyte turen fra førstepersonsperspektiv.

Og berg- og dalbanen er et kapittel i seg selv. Park Beyond har satt realismen litt på vent til fordel for mer kreative byggverk. Hva med en kanon som skyter vognen over en avgrunn, eller helt vanvittige looper og skinner som går i nærheten eller gjennom andre attraksjoner.

Samtidig må karusellen gjennom en teknisk test, og for brå svinger kan føre til at hele sulamitten kjører utfor. Det må derfor en viss planlegging til for at berg- og dalbanen i det hele tatt skal fungere.

Det er også slik at ulike attraksjoner treffer ulike målgrupper. Noen når tenåringer, andre familier og voksne. Så her må man forsøke å skape et allsidig produkt som treffer bestemte eller flere målgrupper om gangen.

Økonomi og administrasjon er også et aspekt av Park Beyond. Man må hyre inn mekanikere, vaktmestere og underholdere for å skape liv og røre, samt for å ta vare på hele bedriften.

Nye karuseller koster penger, og det samme gjør vedlikehold på de gamle. Derfor må man inn og justere billettpriser både for inngangen og for den enkelte attraksjon. Det er en mikrohåndtering som er interessant nok i seg selv for å få budsjettet til å gå i pluss.

Man kan også trykke seg inn på hver enkelt ansatt og se hvor fornøyde og effektive de er. Her kan man for eksempel øke lønn hos den enkelte, eller hyre inn flere ansatte for å dempe arbeidsbelastningen.

Det er også mulig å presisere arbeidsoppgaver, for eksempel at en renholdsmedarbeider kun skal tømme søppelkasser. Over tid øker kunnskapen og ekspertisen hos hver enkelt ansatt slik at de blir mer effektive i jobben sin.

Park Beyond ser nydelig ut og er et fargerikt spetakkel av et lerret som man kan designe selv. Å se gjestene vandre rundt fra attraksjon til matbod er gøy i seg selv. Man kan også lese deres tanker og vurderinger av parken – og forsøke å etterkomme behov og ønsker.

Spillet blander inn forskjellige utfordringer som må håndteres ofte fra et administrativ nivå. Plutselig kaster gjestene opp etter en heftig karusell-tur, og da må man enten forebygge ved å ansatte helsepersonell, eller rydde opp med en renholdsmedarbeider.

En skitten park skaper misnøye hos gjestene. Det kan man også se på overfylte søppelkasser, eller mangelen på dette, som fører til at gjestene kaster rot og skrot overalt. Så da må man kanskje planlegge litt om slik at utfordringer som dette løses opp i.

Det er avslappende og gøy å se parken komme til live. Fra noen få bygg og stier blir det et myriade av folkeliv, blinkende lys, musikk og attraksjoner. Innimellom de store utvidelsene kan man jobbe med detaljene. Noen blomster her, eller en velplassert benk der.

Og alt ser fantastisk ut av animasjoner, farger og interaksjoner. Man kan se hvordan kioskmedarbeideren jobber for å ta imot penger og servere noe til gjestene, eller en gjest som står i kø til en attraksjon.

Over tid samler man også opp en slags magisk egenskap som heter umuliggjøring. Denne evnen gir karuseller og arbeidere superevner og endrer drastisk måten disse ser ut på og fungerer. Dette er absolutt et høydepunkt i seg selv.

Fra de små øyeblikkene til de store vil parken øke på både i omfang og nivå. Og i Park Beyond er det mye å lære i alle ledd. Spillet har noen problemer her og der som for eksempel at gjester slutter å bruke en berg- og dalbane slik at du må skru den av og på igjen, eller ved et annet tilfelle stod alle gjestene helt fast i ro.

Forhåpentligvis er dette små ujevnheter som spillutviklerne vil glatte ut over tid.

Alle foto: Limbic Entertainment

Egnethet:

Park Beyond har fått anbefalt aldersgrense 7 år av PEGI og er merket med frykt og spillinterne kjøp.

Blant annet er det mulig å kjøpe sesongkort og antageligvis også senere tilleggspakker for å få mer innhold til spillet.

Spillet har noe frykt-tematikk i mild form. Blant annet zombie-attraksjoner. Men dette er ikke fremstilt på en særlig skummel eller ubehagelig måte, og alt er laget med tegneseriegrafikk.

Vanskelighetsgrad:

7-11 år: Spillet byr på en grunnleggende opplæring, og det er mulighet for å justere vanskelighetsgrad i spillet. Blant annet kan man ha ubegrenset økonomi slik at det ikke blir en bekymring i spillet. Rent praktisk må man allikevel kunne mestre en rekke menyer og detaljstyring av byggverk for å få glede av spillet. All tekst og tale er på engelsk.

12-15 år: Spillet vil passe godt for denne aldersgruppen. Man kan øke eller senke vanskelighetsgraden. Ved å spille historiemoduset får man en grunnleggende opplæring pluss det lille ekstra som kreves for å mestre spillet. Spillet inneholder en del engelske ord og begreper som kan være vanskelig å forstå.

16+: Ved å øke vanskelighetsgrad kan også eldre spillere på glede av Park Beyond. Her er det stort rom for kreativitet og utforskerlyst.

Reklamefilm:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser