Planet Coaster

Windows. Barnevakten anbefaler dette spillet fra tolv år.

Bygg tidenes kuleste fornøyelsespark helt fra bunnen av og hold økonomien i pluss. Planet Coaster lar deg lage berg og dal-baner, attraksjoner og alt mulig annet som skal underholde gjestene. Barnevakten anbefaler dette spillet fra tolv år.

Fornøyelsesparker assosierer de fleste av oss med hyl, glede og minner for livet. Ikke minst fordi disse besøkene ofte er sammen med barn, gode venner og familie.

Det er kanskje derfor spill som handler om å bygge fornøyelsesparker også går rett til hjertet. Man kjenner igjen musikken, lyden av gjester som summer og hyl fra topper av karuseller. I spill som har dette som tema, kan man være med på å skape den gleden selv og på egne premisser!

Frontier Developments står bak dette spillet.

Dette er de samme utviklerne som har laget ikoniske Roller Coaster Tycoon. Spillene handler i stor grad om det å bygge og drifte en egen fornøyelsespark. Noe som er langt vanskeligere i praksis enn det høres ut på papiret.

Det innebærer små detaljer som å bygge gangfelt og plassere ut rekvisitter og deretter massive karuseller. Etter hvert må også gjestenes behov ivaretas enten det er toalettbesøk, kjøp av suvenirer, eller mat og drikke. I tillegg må man håndtere ansatte og økonomi for å holde parken gående over tid.

Når man starter spillet, kan man lage sin egen spillfigur for å sette sitt eget preg. Med et øye for detaljer kan man skreddersy klær, hårfasong, kjønn og mer. Det er til og med mulig å velge klær og endre farge på tøyet ut ifra en omfattende fargeskala. Så her kan man virkelig lage sin egen spillfigur som man selv ønsker.

Det er flere måter å spille Planet Coaster på. Vi skal innom disse om et øyeblikk, men først må det også nevnes at det går an å lage egne 3D-modeller som så kan konverteres til rekvisitter og gjenstander i spillet. Men da må man jo være passe god til å tegne i digitalt format så klart. Det holder uansett å påpeke at det finnes et helt samfunn som skaper innhold til dette spillet, i tillegg til at man kan kjøpe ekstrapakker for å få mer innhold,

I oversiktsbildet i hovedmenyen kan man som nevnt velge flere måter på dykke inn i Planet Coaster på. I karriere skal man gå løs på en rekke parker som alle har målsettinger som skal nås. Disse øker i vanskelighetsgrad jo lenger ut i karrieren man kommer. Gangen i dette er gjerne det samme. En allerede ferdig bygget park trenger din hjelp for å utvikle seg videre.

Det finnes også et eget modus som heter «sandbox». Dette er for de som ønsker å bygge i egen ro og uten en strukturert retning. Her har man også uendelig med penger til å bygge, med mindre man huker av for å fjerne denne ustoppelige pengestrømmen. Man starter med et tomt landområde og bygger drømmeparken akkurat som man selv vil. Det er også mulig å spille «challenge». Også her, som i karriere, er det bestemte mål som skal nås og en større grad av utfordring. Men man bygger allikevel parken fra bunnen av.

Planet Coaster

Format: Windows
Sjanger: Simulator/strategi
Utvikler: Frontier Developments PLC
Utgiver: Frontier Developments PLC

Planet Coaster er et nydelig spill fra start til slutt. Allerede i hovedmenyen hører man den lystbetonte og pene musikken. Det er for øvrig vakker og nesten meditativ musikk gjennomgående ellers når man spiller spillet.

Grafikken må også nevnes og når man går inn i et spill, er det hele presentert med fargerike detaljer. Landskapet er vakkert og gjestene kan sees også på nært hold når de vandrer omkring i parken og besøker attraksjoner, handler i kioskene og mer. Det er også en dag- og nattsyklus her og med det en mulighet til å se hele parken lyse opp på kveldstid. Dette inkluderer lys og lyktestolper som man selv har plassert ut i parken i tillegg til lysene på selve attraksjonene.

Dette er en levende park med gjester som trafikkerer og bruker parken din aktivt!

Av landområder kan man bygge i tropiske områder, ørken, savanner, by, fjell og skogområder eller snø. Så her kan man få varierte forhold å bygge ut i.

Som i Roller Coaster Tycoon, er det også vanvittig mye informasjon å hente ut i dette spillet. Man kan gå inn på hver individuelle gjest og lese synspunktene deres. Her får man opp meninger om parken og potensielt muligheter for forbedring.

Hver berg og dal-bane man bygger har dessuten momenter man må ta i betraktning. Er den for heftig så kan man ende opp med gjester som kaster opp i hopevis. Så her må man tolke grafikk som viser tøffe og milde partier ved attraksjonen. Økonomi må også leses av med tanke på inntekter og utgifter. Så kan man også justere individuelle priser på hver attraksjon for å få mer inntekt, men forhåpentligvis ikke på bekostning av fornøyde gjester.

Spillet er sett fra et fugleperspektiv. Men med kameraet kan man forstørre, vende om på og bevege blikket over og i parken som man selv ønsker. Alle karuseller og berg og dal-baner kan dessuten nytes sett fra et perspektiv som om man satt i karusellen. Dette er jo et fenomenalt pluss fordi man får smake så vidt på følelsen av å sitte i karusellen selv.

Det å kunne justere kameraet som man selv ønsker er viktig nettopp i byggeprosessen og for å treffe der man ønsker.

Legging av stier og gangfelt må også nevnes. I så mange spill er dette av varierende grad gjennomførbart. I Planet Coaster flyter dette nydelig. Et flott verktøy gjør det enkelt å plassere sammenhengende gangfelt i parken din. Fantastisk! Ellers krever det planlegging for å føre gjestene dit de skal så klart.

Og her kan jo barn og unge selv leke designere når de plasserer ut benker, pyntegjenstander, lys, planter og mer for å forskjønne parken sin.

Spillet har for øvrig flere vanskelighetsgrader som spenner fra enkelt til vanskelig og vanskeligere. Dette påvirker startbudsjett, tilgjengelige gjenstander man kan bygge i starten av spillet, gjestenes tilfredsnivå og hvor fort attraksjonene blir slitt.

Menyene i spillet kan virke litt overveldende ved første øyekast. Særlig den som heter «park management». Her finner man all informasjon og alle innstillinger som trengs for å drifte parken administrativt. Økonomi, forsking på nye attraksjoner, markedsføring, ansatte, sikkerhet og spesialeffekter som lydbruk, fyrverkeri og mer.

Det er mye å tenke på med alt fra tyveri til forsøpling og vedlikehold i parken.

Nederste del av skjermen har en menylinje for berg- og dalbaner, vogner og attraksjoner som går på skinner, andre attraksjoner, butikker, rekvisitter og landskapsforming og gangfelt. Alt man bygger kan justeres og vendes på slik at det passer inn med øvrige bygninger i parken.

Så må det også nevnes at Planet Coaster er et spill med øye for detaljer. På hver enkelt attraksjon kan man endre fargene del for del. Det er til og med mulig å velge hvilken musikk attraksjonen skal spille. Ikke minst, så har hver karusell et infovindu uten like. Så her kan man virkelig dykke inn i hver enkelt del av parken for å få helheten til å fungere som en veloljet maskin!

Ellers er det et eget eventyr å plassere ut nye attraksjoner og vente i spenning for å se hvordan de virker i praksis. Ikke minst å se an gjestenes reaksjoner og om de liker disse eller ei.

Planet Coaster selges som et enkeltstående spill, men man kan også kjøpe tilleggspakker for å få mer innhold, flere karuseller, nye områder å spille på, oppdrag og mer.

I denne sammenheng ble Barnevakten tilbudt å teste en ny innholdspakke som hadde Ghostbusters som tema.

For de som er kjent med de ikoniske spøkelsesjegerne og filmen fra åttitallet, byr altså innholdspakken på flere goder og festligheter.

Man får et eget historiemodus med fortellerstemmer av Dan Aykroyd og William Atherton, som da er to av de opprinnelige skuespillerne fra filmene. I tillegg får man to karuseller som har dette som tema og noen av monstrene dukker også opp i spillet. Ikke minst kjøretøyet som heltene brukte!

Tidligere har spillet også sluppet innhold som bygger på filmene Back to the Future og Knight Rider.

Historien i Ghost Busters-tilleggspakken går ut på at en park opplever «forstyrrelser» utenom det ordinære. En mystisk og overnaturlig energi bygger seg opp og noe stort er på gang som Ghostbusters-gjengen så klart må etterforske.

Heltene må samtidig konkurrere med en superstiv, offentlig ansatt fra EPA (Enviromental Protection Agency) som blånekter å tro på overnaturlige hendelser. Han kommer til å stikke kjepper i hjulene både for parken og for Ghostbusters.

Når man starter scenarioet så er det en helt egen del av parken som er dedikert til Ghostbusters-miljøet. Her snakker vi om scener fra byen som er i filmene, representert av Hollywood rekvisitter og bygninger med stående, pappflater. Det ser uansett stilig ut og man kan leke seg med omgivelsene fra filmen, gjenspeilt som et filmsett. Spesielt stilig er tillegget av bilen og brannstasjonen som er basen til filmens helter. Og ja, det er mulig å kjøre rundt i Ghostbusters bilen Ecto-1.

I historiemodus får man stadig små mål som må nås og etter hvert brer det seg utover med overnaturlige hendelser som man må ta hånd om. Totalt har historien fem kapitler med ulike nivåer og oppdrag som skal gjennomføres.

Det er også en karusell her som heter «The Ghostbuster Experience». Som altså er en interaktiv karusell. Her sitter man i en vogn og skyter på spøkelser som kjent fra filmene. Det gjelder å få høyest mulig toppskår.

Så tillegget av innholdspakken med Ghostbusters er herlig. Her får man musikken, opprinnelige skuespillere som gir stemmer, mer rekvisitter til parken og en helt ny historie å bryne seg på. Ikke minst, noen stilige nye attraksjoner man kan underholde både seg selv og gjestene med.

Se reklamevideoen for tilleggspakken her.

Egnethet

Planet Coaster har fått anbefalt aldersgrense 3 år fra PEGI.

Vi anbefaler spillet fra tolv år på grunn av vanskelighetsgrad. Simulatorsjangeren har gjerne mer avanserte kontrollere og i dette spillet må man ta finjusteringer når man bygger i parken sin.

Ellers er det mye barn kan lære her om romforståelse, prioritering av budsjett og mer.

Vær også obs på at man kan kjøpe tilleggspakker med mer innhold til spillet.

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

3-11 år: Kan være utfordrende for barn i denne aldersgruppen. Det er mye å tenke på, flere menyer å holde styr på og kontrollene kan være kompliserte.

12-15 år: Anbefales for denne aldersgruppen. Her kan man skreddersy sin egen park helt ned til detaljenivå. Det er mye å lære og mye å gjøre når man bygger og utvider parken sin. Spillet har en opplæring i starten som lærer bort det grunnleggende.

16+: Spillet kan også gi utfordringer for ungdom og voksne.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten