SteamWorld Build

Switch/Xbox One og Series S og X/PS4 og 5/Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 7 år av PEGI.

ANMELDELSE: Her får man en blanding av bybygging og utforsking av gruver under bakken. I tillegg er dette spillet dandert med sjarm, lekre animasjoner og nok dybde til å holde på interessen over tid.

Steamworld er en serie med 2D-spill der man styrer roboter som bedriver med gruvevirksomhet på jakt etter skatter og fiender i gruvesjakter. I Steamworld Build er det fortsatt roboter og western-tematikk som står på menyen, men nå som rendyrka strategispill.

Her blandes tradisjonell bybygging på overflaten med ledelse av gruvevirksomhet under pakken. Og dette fungerer i en solid miks som byr på både utforsking, strategi og byplanlegging.

SteamWorld Build

Format: Switch/Xbox One og Series S og X/PS4 og 5/Windows
Sjanger: Strategi
Utvikler: The Station
Utgiver: Thunderful Publishing

Det finnes så vidt noen ulike måter å spille Steamworld Build på, selv om gangen i virksomheten er nokså lik. I historiemoduset møter man en rekke robot-utbyggere og en snodig maskin som forteller om muligheten til å flykte til verdensrommet.

For å komme dithen må man samle sammen delene fra eldgammel teknologi (en romrakett).

Alt dette ligger langt under bakken og derfor må man bygge opp et bysamfunn og deretter et gruvesamfunn for å samle inn disse ulike delene. Handlingen er ikke mer mystisk eller komplisert enn som så, men gir allikevel mål og mening for bosetningen.

På overflaten dreier hele sulamitten seg om å skape et velfungerende samfunn. Her kjenner man igjen elementer fra andre spill i sjangeren, der man må plassere ut bosetninger, bedrive tømmerhogst, lage butikker og lager, samt en god dose fabrikker av ulike slag.

Det er spennende med muligheten for å lage produksjonsrekker for å produsere varer.

Man kan lage kaktusgårder for å produsere vann, holde kuer for å lage robotkjøtt til burgersted og brenne tømmer for å mekke drivstoff til robotene. Ellers kan man lage gruveredskaper, en slags type hjemmebrent, verktøy, plastikk og mye mer.

Det unike med Steamworld Build er hvordan det som produseres på overflaten er avhengig av det som skjer under bakken, og motsatt.

Steamworld Build har også en del spennende elementer for samfunnshierarki på menyen. Man har en arbeiderklasse, en slags middelklasse med ingeniører og så en egen overklasse. Alle tre er nødvendige for ulike formål i byen.

Arbeiderne hjelper jo til med alle de grunnleggende funksjonene for produksjon, og ingeniørene trengs for gruvevirksomheten og så har man overklassen som får inn penger og brukes til å utvikle nye funksjoner. Etter hvert dukker også vitenskapsmenn opp.

Samtidig er det også hakket mer komplisert å tilfredsstille innbyggerne for hver klasseinndeling. Jo høyere opp på stigen, jo flere krav stilles til tjenester, butikker og andre goder. Tjenestene må også ligge innen rimelig avstand fra bopælen.

Mye av Steamworld Build handler om produksjon. På en egen graf ser man hva som trengs av ressurser, og om det er balansert eller underprodusert i forhold til innbyggernes behov. Og under bakken skal man lete etter flere ressurser.

Det kan være gull, verktøy, edle metaller, olje og så klart delene til romraketten som man skal bygge.

Man er avhengig av at alt står bra til med byen på overflaten for å ha nok arbeidere i gruvene. Og motsatt trengs ressurser fra gruvene for å drifte byen på overflaten. Denne miksturen og avhengigheten er spennende og utfordrende.

I tillegg har man enda en økonomisk faktor. Man kan også sette opp handelsavtaler via toget som tøffer inn på stasjonen i ny og ne. Her kan man bytte ressurser eller kontanter mot tilsvarende fra et eller annet sted på kloden.

Steamworld Build bygger på et helt superb konsept. På overflaten kan man nyte byplanlegging. Her er det produksjonrekker, stier og veier, hus som skal ligge riktig plassert i forhold til nødvendige tjenester, og alt annet som skulle forventes av denne sjangeren.

Det handler om estetikk, men også om å utnytte plassen man har tilgjengelig så godt som mulig.

Animasjonene er superlekre. Byggene ser fantastiske ut og har små detaljer enten det er røyk som piffer ut av et bygg, maskiner som kutter tømmer eller mer. Og ikke minst western-tematikken som skinner godt med roboter i ulike slag som besøker «saloons» og mer.

I tillegg kan man se roboter som frakter varer mellom ulike steder.

Under bakken får man nyte utforsking, innhenting av enda flere ressurser og kamp med fiender. Det er her den langt mer aktive delen av spillet foregår med å grave ut jordklumper, anlegge stier under bakken og lage forskalinger slik at gruvene ikke faller sammen.

Det er en artig vri som gir meropplevelse og mer å gjøre. Og dermed holdes interessen på plass også over tid.

Den som digger produksjon og effektivitet kan dessuten lage et helt nettverk av samlebånd for å frakte varer kjappest mulig ut av gruven. Og taktikeren kan nyte å sette opp kanon- og flammetårn. Eller utruste vakter med egne våpen som kan nedkjempe horder av fiender.

Gruveekspedisjoner er nemlig ikke uten farer enten det er småkryp eller tak som kan rase ned.

Steamworld Build er rett og slett et utrolig artig spill som treffer mange punkter på lista. Her får man byplanlegging og estetikk kombinert med produksjon og forsvar. Det holder rett og slett ikke bare å lage en vakker by.

Man må også lete og utforske for å finne ressurser, og deretter forsvare seg mot angrep.

Det er en kombinasjon av mange gjøremål i en og samme pakke. Og selv om spillet gjerne kunne ha vært hakket mer utfordrende og laget for større gjenspillbarhet. Så er de timene man får med utforsking og bygging vel verdt det.

Alle foto: The Station

Egnethet

Steamworld Build har fått anbefalt aldergrense 7 år av PEGI.

Spillet er merket med «frykt» og «mild vold».

Her får man tydelig tegneseriegrafikk og kampsekvenser som er sett ovenfra.

Innbyggerne som man kjemper med består av roboter. Disse kan møte på ulike kryp som lever under bakken. Det kan være ormer som sluker robotene, og andre typer større og mindre insekt-lignende skikkelser.

Robotene kjemper ved hjelp av flammekastere og slagvåpen. Man kan også lage ulike kanontårn som skyter på krypene. Disse dør, sprekker og har noe gugge som er synlig.

Men volden er i det store og hele ikke spesielt detaljert eller voldsom utover det.

Vanskelighetsgrad:

0-6 år: Under anbefalt aldersgrense fra PEGI.

7 – 11 år: Kan være komplisert for denne aldersgruppen. Mange menyer å forholde seg til, og komplisert både med tanke på bybygging, produksjonslinjer og mange ting å passe på til en og samme tid. All tekst og tale er på engelsk.

12 – 15 år+: Spillet kan være overkommelig for denne aldersgruppen. Man får en grunnleggende opplæring i starten. Spillet byr på fine symboler og menyer som man kan navigere i. I tillegg er det flere vanskelighetsgrader å bryne seg på.

16+ år: Også eldre spillere kan oppleve utfordringer ved å justere på hver minste detalj for å holde innbyggerne fornøyde. Blant annet ved å effektivisere produksjonslinjer.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser