
Våre tema
Dataspill gir motivasjon og læring i klasserommet
Dataspill kan brukes som utgangspunkt for undervisning. Her finner du noen forslag og tips til å komme i gang med spill i undervisningen.
Kan elever og lærere være venner i sosiale medier?
9 av 10 lærere mener at de ikke bør være venner med elever i sosiale medier, ifølge Barnevaktens uformelle undersøkelse. Elevkontakt på sosiale medier kan også utfordre elevenes personvern forteller Datatilsynet og Skolenes Landsforbund.
Bør lærere være forsiktige med robotbilder?
Elevene kan gå delefella hvis de lager bilder med kunstig intelligens. Men på læringsplattformen som kun skolen har adgang til, er det lov å vise slike bilder.
Ressurser
Hvordan sette opp Ipad og Iphone for barn
Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke bør. Men helt vanntett er ikke systemet.
Startside: Foreldrekontroll på mobiler, apper, spillkonsoller og PC-er
FORELDRE: Her viser vi hvordan foreldre kan sette opp mobiler, nettbrett, hjemmeruter, spillkonsoller, datamaskiner, apper og spill slik at de blir tryggere for barna.
Barn og unges mediebruk – informasjons- og samtalehefte
Barnevaktens informasjonshefte tilbyr nyttige samtaletips til foreldre og andre som jobber med barn og unge.
Relaterte artikler
Confident Me
Prøv Confident Me på din skole. En skoletime som hjelper elevene til å bedre selvfølelsen gjennom økt bevissthet om mediepåvirkning.
Vanlig at elevene ikke får bruke telefon på skolen
Barnevakten får nå og da spørsmål om mobilbruk i skolen, fra foreldre og FAU, om hva som fungerer eller ikke. Ballen ble denne gangen sendt videre til en stor gruppe lærere på Facebook.
Gi elevene dine digital trivsel gjennom konseptet Ung på nett
Ung på nett engasjerer elever, lærere og foreldre for å sammen jobbe for digital trivsel. Gjennom kveldsskole for elever og deres foreldre, kurs for lærere og tilrettelagte læringsressurser i nettvett vil dette være en god måte for ungdomsskoler å sette digital kompetanse og digital dømmekraft i et helhetlig system.