Slik tilrettelegges Momio for barn

Momio er et sosialt medium for barn, og administrerende direktør Mikael Jensen forteller om hvilke tiltak de gjør for at barn skal ha en positiv opplevelse på nett.

Foto: Momio
Administrerende direktør Mikael Jensen i Momio.

Momio er utviklet av danske Momio ApS, og er en blanding av spill og sosiale medier. I app-beskrivelsene leser man at konseptet er designet for å være en første opplevelse med sosiale medier. Derfor setter utviklerne en rekke tiltak på plass for å beskytte barna, ifølge administrerende direktør Mikael Jensen.

– Momio er et trygt sted for å trene på det å være på sosiale medier. Vi deler ikke informasjon om barna med andre utenforstående, og vi lagrer heller ikke unødvendig mye informasjon. Barna har for eksempel kallenavn, slik at de ikke behøver å dele det ekte navnet deres med andre. Og for å sikre at barna får nattesøvnen sin, er Momio stengt på nattestid, sier Jensen.

Det er også tydelige regler å forholde seg til på Momio, sier Jensen. Det er for eksempel forbudt å bruke ufint språk, mobbe, og dele seksuelt innhold.

– Dersom et barn bryter noen av disse reglene, så vil Momios «politibetjent» Jack sende en beskjed til barnet hvor det blir forklart hva som var galt, og hvorfor det ikke er greit å gjøre slikt. Jack deler også stadig vekk sikkerhetstips med barna og oppfordrer dem til å oppføre seg på en god måte, og være ansvarlige på nett, sier Jensen.

Inspektører er på plass

Jensen sier at det er viktig å være tilstedeværende på Momio. Og med mer enn ti års erfaring fra arbeid med sosiale medier for barn og unge, har de fått en del sikkerhetsmekanismer på plass.

– Vi har en dedikert moderator for hvert land, samt flere medhjelpere som til daglig har som mål å beskytte brukerne på Momio. I tillegg har vi mer enn hundre frivillige moderatorer som vurderer det som blir publisert av brukerne. I Norge har vi en «Community Manager» som jobber fulltid, samt en avlaster som trer inn i ferier og når trafikken på Momio er høy. Det finnes også en gruppe med frivillige som har forenklede oppgaver når det gjelder moderering, men disse har ikke tilgang til sensitive opplysninger om brukerne, sier Jensen.

Det er også en del systemer og filtre som er datastyrte, sier Jensen. Disse blir kontinuerlig oppdatert av medarbeidere som ser an nye trender og kommunikasjonsmåter blant barn.

– Dersom en bruker skriver et ord som er ufint, eller et ord som er på vår obs-liste, da blir denne brukeren rapportert i systemet vårt. Vi har også kundestøtte via epost, der foreldre kan få hjelp på sitt eget språk. Våre ansatte fokuserer på brukere som blir rapportert i systemet vårt, eller som tar kontakt via henvendelser på epost. Da tar vi en vurdering om hva slags hjelp eller konsekvenser en gitt person skal få, sier Jensen.

Som nevnt har vi regler for bruk av Momio, sier Jensen. Det er forbudt med ufint språk, seksuelt eller voldelig innhold, mobbing, å såre andres følelser og deling av privat informasjon. Man har heller ikke lov til å dele passordet sitt med andre, eller skumle bilder og historier, da dette kan skremme yngre brukere.

Våre ansatte kan reagere med ulike konsekvenser dersom et barn bryter disse reglene. Man kan også lese mer om reglene på våre nettsider.

– Når noen bryter reglene kan de få en advarsel med oppfordring til å endre atferden sin. Eventuelt kan man få en midlertidig utvisning fra Momio. Kontoen kan også bli slettet, eller IP-adressen blokkert slik at de ikke lenger får tilgang. Og ved mer alvorlige tilfeller kan politiet bli kontaktet, sier Jensen.

Oppfordrer til nettvett

Vi har stadig vekk kampanjer på Momio der vi underviser barn om nettvett og positiv atferd på sosiale medier, sier Jensen. Da snakker vi blant annet om hvorfor det er viktig med personvern, og hvorfor man må tenke seg om to ganger før man deler en «selfie» i et offentlig fora.

– Når brukerne deler et bilde på Momio får de en oversikt som forklarer reglene for deling av bilder på sosiale medier. Barna må godta reglene før de får publisert et gitt bilde. Det er også mulig å se YouTube-videoer på Momio, og her er begrenset innhold-modus på som standard. Det betyr at uegnet innhold blir blokkert fra søkelisten. Men dette baserer seg på tilbakemeldinger fra andre YouTube-brukere, så filteret er på ingen måte hundre prosent sikkert, men det bør hjelpe barn med å unngå det aller verste av innhold. Vi har dessuten implementert vårt eget filter i søkelisten på YouTube-spilleren vår, som blokkerer en del ord. I tillegg blokkerer vi en del videoer som vi ser på som upassende for Momios målgruppe. En video som er blitt blokkert i et land, blir automatisk blokkert på tvers av alle land som har tilgang til Momio, sier Jensen.

Enkelt å rapportere ufin oppførsel

Brukere kan enkelt finne fram til en rapporteringsknapp i Momio, sier Jensen. Det er veldig enkelt å si ifra hos oss, og så fort noen har trykket på «anmeld», så blir det lagret i vårt system. Deretter får våre ansatte beskjed og kan ta riktige vurderinger og handlinger deretter.

– Noe som er like viktig, er at foreldre kommer på banen. Vi gjør det vi kan for å holde brukerne trygge, men ingenting er viktigere enn tilliten barna har til at foreldrene er der for å støtte dem. Vi oppfordrer foreldre og barn til å gå gjennom reglene og sikkerhetsfunksjonene i Momio sammen, og på samme måte som foreldre følger opp og spør barna om hvordan de har hatt det på skolen, så bør de også spørre om hvordan de har hatt det på Momio. På den måten vet barn at hvis noe går galt, så kan de snakke med foreldrene sine, og de kan snakke med oss her i Momio, sier Jensen.