Foto: Skjermdump fra Snapchat

Snapchats overfladiske høyre spalte

Sminke, sladder, sex og skandaler. Det er de fire s-ene som kan beskrive høyrespalten i Snapchat.

Venstrespalten i Snapchat brukes til å chatte med venner og sende tøysete selfies. Det er mye positivt med det. Snapchat brukes aller mest til å chatte, ikke sende bilder. Gjennomsnittsbrukeren sender 34 meldinger hver dag til venner, ifølge documentcloud.org.

Høyrespalten viser derimot sladrepresse og tilfeldige personers åpne snaphistorier. Her finner man alt fra konspirasjonsteorier til manipulerte bilder av kjendiser.

Hva frister barna i høyrespalten?

Barnevakten besøkte en ungdomsskole i Oslo i storefri og spurte elevene hva de klikker på i høyrespalten i Snapchat. «Kardashians!» var svaret fra mange.

Besøket var bare en stikkprøve og ingen avansert forskning. Men vi fikk høre om mange av tilbudene som tenåringene er innom på Snapchat, se liste lenger ned. Det gir et innblikk av hva tenåringer i dag påvirkes av.

I utgangspunktet ga elevene uttrykk for at høyrespalten ikke er så interessant. Men hvis de er innom den, da er det kjendissladder de er ute etter.

Sladder og fjas

Niendeklassingene fortalte at de bruker høyrespalten på en ganske tilfeldig måte, de bare blar litt nedover og klikker på det som ser interessant ut. De brydde seg nødvendigvis ikke så mye om kanalenes navn, det er mer dagens overskrift som er viktig. De unge var fullstendig klar over at det i høyrespalten er mye sladder og fjas. Det er nettopp det de er ute etter når de blar seg nedover, sa de.

Chatter om nyheter

Hvis barna ser noe oppsiktsvekkende om en kjendis, deler de nyheten med sine venner i Snapchat og så chatter de litt om saken.

Vi spurte om de tenkte over at høyrespalten inneholder mye overfladisk stoff og kanskje også et skjønnhetspress, men da fikk vi skuldertrekk tilbake, det var liksom ikke noe å lage et nummer ut av.

Mye kropp, mote og sminke

Høyrespalten har mange lettkledde kjendiser og det skrives mye om mote og sminke. Inntrykket av å snakke med et tredvetalls elever i skolegården, var at jentene er noe ivrigere enn guttene når det gjelder høyrespalten. Jentene listet opp mange flere kanaler enn guttene som heller kort nevnte at de for eksempel fulgte en idrettsstjerne eller en komiker. «Spør jentene», svarte to datainteresserte gutter som var mer interessert i kortspillet de var midt inne i – med gammeldags kortstokk laget av papir.

Miniutgave av den kulørte pressen

Installerer du Snapchat på telefonen din, følger det altså også med en del aviser og magasiner som du kan klikke på. Det er her en del av den kulørte pressen har rømt til etter at salget av papirblader gikk ned, selv om det er vanskelig å se hvordan man kan tjene penger her. Det må være snakk om merkevarbygging slik at barna etter hvert ramler inn på medienes nettsider eller apper hvor det er penger å hente på annonser og abonnement.

I høyrespalten i Snapchat kan du altså søke opp bestemte personer eller aviser og velge at disse skal vises oftere i feeden. Når du trykker på «abonner», koster det ikke penger. Men det kan jo hende at det blir betalingsmurer også her etter hvert.

Blant mye fjas finner du også den norske «Helsesista» som inneholder nytte og substans.

Les mer: «Helsesista» deler sine råd med barn og unge

Leser lite nyheter

Vi spurte ungdomsskolelevene om Snapchat også inneholder seriøse nyheter. Svaret fra dem var kort sagt nei. Men: Hvis noen av tenåringene får høre om viktige nyheter andre steder, spres nyheten gjerne i chattingen på Snapchat. På den måten er Snapchat likevel en nyhetskanal.

Vi spurte hvor de vanligvis leser nyheter, da nevnte barna appene til vanlige norske nettaviser. Også foreldrene ble nevnt som en kilde til viktige nyheter. Men generelt var ikke barna så interessert i «voksne» nyheter.

Relatert artikkel på medietilsynet.no: Sosiale medier er barn og unges viktigste nyhetskilde

Barnas digitale liv

Eksemplene nedenfor kan gi noen hint om barnas digitale liv og hvilken påvirkning de utsettes for. Det er for eksempel ikke lett å oppdage hva som er reklamekanaler og hva som er ekte journalistikk i virvaret av blinkene tilbud på Snapchat. Artikler som fremstår som «nyheter», kan være skjult reklame.

Et positivt poeng med høyrespalten, er at barna trenes i å lese engelsk, selv om en del av ordene slett ikke bør brukes i jobbsammenheng.

Nedenfor er en oversikt over hva niendeklassingene nevnte i skolegården. Noen av kanalene finnes også på nettet.

Foto: Skjermdump fra SnapchatDj Khaled: Llvet til en musikkprodusent
Eksempel: Hovedpersonen slapper av ved svømmebasseng. Kjører fin bil.

Food Network: Matkanal
Eksempel: Kanalen viser hvordan man koker spaghetti. Noen artikler blir levert av «Spoon Universitety» som består av 3000 studenter som ønsker å bli journalister eller reklamekonsulenter.

MTV: Kjendiser
Eksempel: Kanalen sier at merkevaren til et av familiemedlemmene i Kardashians-familien kan bli verdt 8 milliarder kroner om fire år, det er snakk om noen sminkeprodukter. Du kan også lese: «10 ting som din venn med hjertesorg bør høre».

Tastemade: Mattips på fransk
Eksempel: «10 ting du ikke bør gjøre under middagen i ulike land.»

Refinery29: Skjønnhet, mote og sex
Eksempel: Les reportasje om at fuglebæsj i ansiktet gir pen hud.

Brother
Eksempel: Kan menn bli blinde av å få reisning?

Daily Mail: Kjendiser og bikinibilder
Eksempel: Kim Kardashian har en lang tånegl, det har fansen funnet ut ved å zoome inn på en Twitter-post. Kim er skamfull av dette, hevder avisen. Daily Mail har også enkelte nyheter, for eksempel vises en lengre artikkel om en flyulykke.

Cosmopolitan: Sladder, fantasihistorier og kropp
Eksempel: Er søsteren til Beyoncé egentlig datteren til Beyoncé? Mangler Taylor Swift en hemmelig kroppsdel? Vurderer du å forstørre puppene? Elsker du disse trusene?

VG: Mote, kjendiser og rariteter
Eksempel: «Gutter, her er vårens solbrilletrender.» «Kardashians nye strandfavoritt.» «Slik tjener man penger på gaming.» VG viser også enkelte nyheter.

Buzz Feed: Lover å gi deg LOL og OMG
Eksempel: Hvilke skatter fra ditt tenåringsliv på 1990-tallet ligner deg mest? 17 memes som viser hvordan du dater som en millennial.

Kevin Hart: Skuespiller
«I am just doing shit, and I am happy about it.» Skuespilleren lekekrangler på et treningssenter.

Kylie Jenner: Ung dame i Kardashian-familien
Eksempel: Viser snap av babyen sin og hvilken sminke Jenner selv skal bruke akkurat i dag. Viser også sminkeproduktene som hun selger (noe som egentlig er reklame). Det er denne merkevaren som visstnok kan bli verdt 8 milliarder kroner – hvorav mye av verdien stammer fra Jenners opptreden i sosiale medier.

Kim Khardasian: TV-kjendis
Eksempel: Her vises det innslag for mobiltelefoner som har bilde av henne på og hvor du kan kjøpe slike telefoner.

WSJ (World Street Journal): Finansiell dagsavis
Eksempel: Test deg selv, vet du hvordan kjeltringer lurer folk finansielt? Sukker er på vei tilbake etter mange år med lett-produkter. Bidrar internett til at vi blir dårligere til å lage mat?

Hemmelig hva som er populært
Snapchat er kjent for å holde kortene tett til brystet. Det er vanskelig å finne ut hvilke magasiner som er populære i Snapchat. I januar i år ble det lekket en del annen statistikk fra appen, se lenkene nedenfor hvis du er interessert. Men statistikken gjelder fra før Snapchat la om designet og skapte den høyrespalten som vi snakker om her.

Kilder:

The Social Shake Up

The Daily Beast

Documentcloud.org

Foto: Skjermdump fra Snapchat