Gray Zone Warfare
Windows. Dette spillet har ikke fått en anbefalt aldersgrense av PEGI.

ANMELDELSE: Realistisk og troverdig førstepersonsskytespill byr på samarbeid og en omfattende, åpen verden. Treffer de som liker overlevelse kombinert med taktikk.
Det florerer av krigsspill og militærspill til de grader. Førstepersonsskytespill er absolutt blitt en sjanger som det finnes mye på. Gray Zone Warfare derimot skiller seg ut ved å kombinere elementer fra klassiske skytespill med realisme og overlevelse.
I et spill der man har alt å vinne og alt å tape på hvert eneste oppdrag, byr dette på et konsept som sikter mot de som søker etter mer forsiktig og saktegående krigføring. Og ikke minst de som ønsker å samarbeide med venner.
Vi gjør obs på at spillet er i en tidlig utviklingsfase og at det kan komme store endringer og nytt innhold som denne anmeldelsen ikke omtaler.
Gray Zone Warfare
Sjanger: Action
Utvikler: MADFINGER Games, a.s.
Utgiver: MADFINGER Games, a.s.
Etter en mystisk hendelse i en fiktiv, asiatisk-inspirert øy, er hele landet omfattet av internasjonal karantene. De sivile er i stor grad evakuert, men tre rivaliserende fraksjoner er gitt i oppgave å utforske området, oppdage dets hemmeligheter og hente ut verdigjenstander.
Slik er bakteppet for dette skytespillet.
Og her kan man utforske 42 kvadratkilometer av et landskap som er inspirert av Laos. Det innebærer elver, fjell, skoger, landsbyer, risåkre, veier og så mye mer. I et område som varierer etter dagslys, vær og storm.
Man starter spillet med å lage sin egen figur. Og deretter kan man velge hvilken fraksjon man ønsker å jobbe for. Etter det kastes man ut i spillet uten noe særlig opplæring. Fra hovedbasen kan man påta seg oppdrag, veksle mellom tilgjengelig utstyr og så dra ut på gjøremål.
En av de stilige elementene med spillet er muligheten for å påkalle helikopter både til å transportere ut og inn av basene.
Og på grunn av måten dette spillet er bygget opp på så har man alt å vinne og alt å tape på hvert eneste oppdrag. Spillet vektlegger nemlig realisme ved at man må håndtere skader, sult, tørste og energinivå for å overleve.
Dersom man blir skutt på slagmarken så mister man også alt man har av inventar eller det man har måttet opparbeide seg. Riktignok har man ett forsøk for å gå tilbake til egen kropp og for å hente ut det man har mistet.
Men dette innebærer stor risiko for hvert eneste oppdrag og planlegging slik at man ikke mister dyrebare gjenstander og våpen.
Skader kan også påvirke evne til å sikte, evne til å bevege seg i stillhet og mer. Og i tillegg må ulike skader på kroppen behandles med alt fra medisiner til bandasje etter hvor skaden ligger. Noe som også innebærer større grad av realisme.
Til tross for å ha en del fellestrekk med andre førstepersonsskytespill, så skiller Gray Zone Warfare seg ut. Dette er ikke et spill hvor man bare løper amok og går løs på fienden. Som spiller tåler man kun ett eller noen få skudd før man dør på slagmarken.
Det samme gjelder for fienden.
Derfor er dette et spill der man beveger seg sakte og taktisk på slagmarken. Med venner på lag må man lære å beskytte og hjelpe hverandre. Og man påtar seg oppdrag etappevis og beveger seg inn og ut av området på best og mest taktisk mulig måte.
Bare det å navigere i landskapet er krevende på sitt vis. Man ser ikke lagkameraters posisjon direkte, kun på kartet. Og når man skal dra til et bestemt sted så må man finne koordinatene og markere det på kartet.
Som i det virkelige liv altså.
Det finnes også flere måter å spille Gray Zone Warfare. Spillet er best ilag med venner, og det er mulig å spille i et modus der man kun kan angripe og bli angrepet av datastyrte fiender. Eventuelt kan man velge neste modus hvor både datastyrte fiender og andre spillere kan angripe hverandre.
I tillegg legger spillet stor vekt på bruk av utstyr og våpen.
Man har et eget inventar som begrenser hvor mye som kan bæres til enhver tid. Våpen kan skreddersys og tilpasses slik at man kan eksperimentere med ulike typer kampsystem og preferanser. Et lag med flere spillere kan på det vis også utfylle hverandres roller. For eksempel om en av lagkameratene gir dekning fra avstand.
Og da er det også begrenset hvor mye ammunisjon, våpen og medisinsk utstyr som kan tas med. Så her må man prioritere og tenke forut.
Gray Zone Warfare skiller seg ut fra spill som Call of Duty eller Battlefield-serien. Spillet er langt mer saktegående, realistisk og mindre tilgivende. Og om man frakter med det beste man har av utstyr og dør i prosessen, så mister man alt.
Motsatt, så har man alt å vinne på å dra med seg mest mulig goder til basen.
Ute på slagmarken må man håndtere sult, tørste, skader og mer. Dette gir enda et lag av krav og risiko som man må forholde seg til. Og det betyr også at man stadig må overveie risiko kontra sannsynlighet for å vinne.
Grafikken i spillet er flott til tross for at det er noen utfordringer med optimalisering og ytelse. Landskapet byr på nok variasjon og et godt detaljnivå slik at man ønsker å utforske området. Her er det landsbyer, skog og større beboelser og bygg.
Til og med når man sniker seg lydløst gjennom en risåker eller elv så kan man høre fluer, frosker og annet som gir en troverdig innlevelse i natur og miljø. Og ikke minst en helt spesiell stemning. Regn og mørke påvirker også sikt og gjør spillet mer utfordrende. Og når man har alt å miste så blir spillet desto mer intenst.
I tillegg satser spillet kraftig på samarbeid for eksempel ved at lagkamerater kan dele utstyr og medisiner ved behov. Så dette er definitivt et spill som satser mer på realisme og troverdighet enn renspikka action.
Alle foto: MADFINGER Games, a.s.
Egnethet
Gray Zone Warfare har ikke fått en anbefalt aldersgrense av PEGI. Ikke alle spill får dette, særlig gjelder dette en del spill som utgis til PC og på Steam-butikken.
Utviklerne skriver samtidig at spillet har innhold som ikke egner seg for alle aldre og som kan være uegnet for visning på en arbeidsplass. Videre skriver utviklerne at spillet inneholder vold og gørr, samt innhold som er ment for voksne.
Dette er et realistisk skytespill med bruk av våpen og eksplosiver. Lik blir liggende igjen på bakken. Det er smertehyl fra soldater og et realistisk skadesystem som krever bruk av piller og bandasje.
Spillet viser blod og behandling av skader. For eksempel at man bandasjerer kroppen, tar piller eller syr igjen sår.
Vanskelighetsgrad:
Gray Zone Warfare er et mer utfordrende skytespill enn en del andre på markedet. Blant annet ved at man må håndtere spillfigurens helsenivå, sult, tørst og vekt. Det er minimalt med opplæring i starten og man må i stor grad finne ut av ting selv. I tillegg, når man kan miste alt av utstyr og tåler lite før man dør på slagmarken, er dette en av de mer utfordrende spillene på markedet. Noe som også byr på mestring for de som ønsker å sette seg inn i dette spilluniverset.
Spilltrailer (innhold som ikke passer for barn):
Hvordan vurderer Barnevakten spill?