Two Point Museum: Zooseum

Windows/Xbox Series S og X/Playstation 5. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 3 år fra PEGI.

ANMELDELSE: Spennende tilleggspakke til Two Point Museum setter dyrelivet på menyen. Her skal man bygge habitater, redde og utstille diverse dyr og som før ta hånd om de besøkendes behov.

Two Point Museum er et strategi- og byggespill der man skal drifte et museum. Perspektivet er sett ovenfra og man må ta hånd om alt fra dekorering, bygging av rom, ansatte og ekspedisjoner som kan hente nye utstillinger.

I tillegg til hovedspillet, så har utvikleren laget tilleggspakker med mer innhold som kan kjøpes for ekte penger. Sist ut er Zooseum som byr på ny lokasjon, flere oppdrag og en god dose med utstillinger som er inspirert av dyreriket.

Two Point Museum: Zooseum

Format: Playstation 5/Xbox Series S og X/PC
Sjanger: Simulator
Utvikler: Two Point Studios
Utgiver: SEGA

Ferden denne gang går til et helt nytt sted som kalles Silverbottom Park. Her kan man bygge sitt eget «Zooseum» som utviklerne kaller det. Takket være den eksentriske, men rike Wiggy Silverbottom får man benytte seg av lokalene hans til å bygge opp geskjeftigheten.

På et dyrelivsreservat skal man pleie, oppfostre og tilbakeføre dyreliv til naturen.

Man skal også bygge passende hjem til hvert dyr, lage engasjerende utstillinger og se museet komme til live når besøkende utforsker det. Alt dette er ingredienser som vil treffe godt hos både dyreelskere og vordende naturvernere.

Utviklerne hevder at dette er en større tilleggspakke enn de tidligere som er utgitt. Da man får en helt ny lokasjon for museumet. Man får også en ny type eksperter (villdyreksperter) som kan jobbe med og ta vare på dyrene.

Ellers er det over 40 nye utstillinger med dyr, nytt historiemodus, dekorasjoner, og et splitter nytt kart som man kan utforske for å finne nye skapninger.

Fem biomer med tilhørende flora, fauna og dekorasjoner gjør at habitatene og terrariene trenger nøye stell for at økosystemene skal fungere godt. Når man slipper dyrene tilbake i naturen, øker man også mangfoldet på Farflung-øyene og tjener Sanctuary-poeng, som gjør at museumet kan ta imot flere dyr som trenger omsorg.

Selve lokasjonen for museumet er en begivenhet i seg selv. Man får bryne seg på en britisk herregård med tennisbaner, flotte parker og et stort og ærverdig gods som skal huse alle de forskjellige dyrene.

Den eksentriske rikmannen er opptatt av dyrene på Farflung-øyene som er utsatt for sykdom og skade.

Og det er her man kommer inn som spiller og skal bygge opp lokalene, sende ut eksperter på ekspedisjon for å hente inn dyrene og så legge til rette for at gjester kan komme på besøk og donere penger som så kan brukes på å drifte hele maskineriet.

Det er også nye dekorasjoner som passer sammen med tematikken. Blant annet egne benker, planter, søppelkasser og billettboder. Ellers er gangen i spillet slik: Man bygger et terrarium eller en innhegning.

Man kan velge hva slags biomer det skal være her, tilpasset ørken, jungel, arktiske forhold og så videre.

I tillegg må man dekorere dyrerommene med egnede planter, steiner, stubber, matstasjoner og mer. For eksempel så foretrekker noen dyr at det er mer åpent landskap mot andre dyr som ønsker mer ly via buskas og trær for eksempel.

Når man bytter mellom biometypene så endrer også utseendet på rommet seg.

Så må man ut på ekspedisjonskartet og finne dyr. Ulike destinasjoner har som tidligere krav til antall eksperter og type ansatte som kreves for å mestre ekspedisjonene. Det kan også oppstå farer og forsinkelser.

Når dyret er hentet tilbake til museumet så må det innom en slags helsestue.

I motsetning til en del statiske utstillinger som ellers fantes i spillet fra før, så er dyrene nå helt avhengig av mat (foring), riktige omgivelser og renslighet i habitatet. Hvis ikke kan dyrene i verste fall dø.

Riktignok er dette også relevant ved planteutstillingene og havskapningene som allerede finnes i spillet.

Her er det også en helt ny funksjon i spillet, nemlig muligheten for å adoptere dyr. Man kan finne dyr ved å dra ut på ekspedisjoner, men i tillegg er det et eget senter der man kan adoptere og plassere dyr inn i innhegningene.

Hver adopsjon krever bruk av spillvaluta – «sanctuary-points». Dette tjener man opp mer av ved å slippe dyr ut i naturen igjen.

Ellers benytter spillet seg også av verkstedene (workshops). Hvor man blant annet kan bygge leker og diverse gjenstander som øker trivselen til dyrene. Her må man også være obs på at gjestene misliker å se dyr på utstilling som er syke og ulykkelige.

Man kan lese seg opp på dyrene og se hvordan de trives, om de er mette, om de har riktig biome og hva de savner eller ønsker av leker og andre goder i omgivelsene sine. Dermed blir det et helt nytt aspekt med statistikk å forholde seg til.

Dyrene får også favorittkompanjonger (veterinærer som tar hånd om dem) så på det vis knytter de bånd med personalet.

I tillegg må man sette seg inn i dyrenes behov for eksempel om de foretrekker en eller flere dyr i kompaniskap, om de mistrives eller trives med bestemte arter og så videre. Spillet har ikke kompleksiteten til dyrepark-simulatorer. Men allikevel nok kjøtt og sjarm på beinet til at man må sette seg inn i dyrenes behov.

Two Point Museum: Zooseum er en spennende og herlig tilleggspakke til dette flotte spilluniverset. Her får man bryne seg på en god dose med sjarmerende dyr og alt fra eksotiske reptiler til landbaserte skapninger.

Utviklerne viser at de stadig klarer å satse på nye retninger. Enten det er eventyr og middelalder, digitale utstillinger, havskapninger, det overnaturlige og nå dyr i all slags farger og varianter.

Ikke minst er det kjekt å følge de ulike dyrene som museumet tar inn. Man kan navngi dem og se hvordan de trives med både favorittansatte og de besøkende som kommer innom. Ikke minst kan man være kreativ som før og leke med nye romtyper og dekorasjoner.

Spillet har dessuten en mye mer lettbetont inngang til dyrenes verden enn det andre dyreparksimulatorer har.

Alle foto: Two Point Studios

Egnethet

Two Point Museum har fått anbefalt aldersgrense fra PEGI angitt til 3 år. Spillet er merket med kjøpemuligheter.

Man kan blant annet kjøpe tilleggspakker til spillet som gir nytt innhold, nye kart og nye oppdrag.

Spillet har en egen spillvaluta (Kudosh) som kun kan tjenes opp ved å spille spillet.

Dyrenes helse i Zooseum blir sakte dårligere hvis de ikke får dekket behovene sine, som riktig biome og riktig mat. De kan også dø. Man kan behandle syke dyr i dyresykehuset.

Vanskelighetsgrad:

3-6 år: Spillet har en del menyer å navigere seg gjennom, og all tekst er på engelsk. Antageligvis vil spillet være vanskelig å mestre for denne aldersgruppen.

7-11 år: Med en enkel opplæring, lekent brukersnitt og økende vanskelighetsgrad, vil denne aldersgruppen kunne mestre dette spillet.

12-15 år: Ungdom kan også få utbytte av dette spillet. Ved å gå løs på valgfrie gjøremål og sikte etter å få flest mulig stjerner for hver universitet – altså toppskår – er det nok av utfordringer å bryne seg på.

16+ år: Spillet kan også underholde ungdom og voksne som er interessert i simulatorsjangeren.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser