
Mobilbutikker skal tilby hjelp til foreldreinnstillinger
Danske teleoperatører lover å selge mer barnevennlige telefoner, ifølge en avtale som er inngått mellom mange samarbeidspartnere. Foreldre skal få bedre råd i kjøpsprosessen.
I Danmark er barn i gjennomsnitt åtte år når de får sin første smarttelefon. Annethvert barn er på sosiale medier før de er ti år, og nesten alle barn er på sosiale medier før de er 13 år som er aldersgrensen i vilkårene.
Alliancen med avtale om bedre beskyttelse av barn og unge
En gruppe kalles Alliancen og består av Digitaliseringsministeriet, Red Barnet, Dansk Ungdoms Fællesråd, KL og Børns Vilkår, i tillegg til seks samarbeidspartnere.
19. september 2025 inngikk Alliancen en avtale med flere danske aktører og etater om å samarbeide om bedre beskyttelse av barn og unge på digitale enheter:
- Hjelpe foreldre med å velge digitale enheter som passer til barnets alder.
- Tilby hjelp og veiledning til alderstilpassede innstillinger.
Avtalen er frivillig og ikke juridisk, men selskapene lover å ta de to punktene med i sine forretningsprosesser.
Telenor er en av de mange teleoperatørene som lover å opplyse og helpe foreldre når en telefon selges over disk eller på nettsider. Teleselskapene lover å opplyse om Trivselskommisjonens anbefaling om å vente med smarttelefon til barnet er 13 år. Videre skal teleselskapene informere om at knappetelefoner eller andre enheter er et alternativ til smarttelefon.
Selskapene skal også vise hvor foreldre kan finne hjelp til foreldreinnstillinger, tidlig i kjøpsprosessen. I fysiske butikker skal avtalepartnere tilby hjelp til innstillingene.
Videre skal regjeringen, ifølge avtalen, lage videoer om foreldreinnstillinger. Aktørene skal på sin side vise kundene QR-koder til videoene.
Avtalen sier også at alle deltakerne skal gå sammen om en opplysningskampanje.
Telenor, CBB, Norlys, Call me, YouSee, Telmore, 3 Danmark og OiSTER skal undersøke med sine salgsledd om det er mulig å bestille mobiltelefoner hjem, som er ferdig innstilt som barnvennlige.
I følge avtalen sier regjeringen at hvis bransjen selv ikke tilbyr barnevennlige telefoner, så vil regjeringen antagelig komme med regueringer om dette.
De elleve grepene som Alliancen foreslår
Alliancen foreslår også elleve grep på et ganske overordnet nivå:
- Myndighetene skal komme med tydeligere anbefalinger om skjermbruk.
- Flere fysiske fellesskap. Hvordan kan fritids- og foreningslivet skape flere attraktive og skjermfrie felleskap?
- Kampanjer for å motivere til foreldreinnsats og kollektive foreldreavtaler.
- Barnesikre smarttelefoner, med krav om barnevennlige innstillinger. Dette skal muligens bli et krav i loven.
- Digitale portvakter skal følge med på om bigtech følger lovverket og beskytter barn på nettet.
- Ny årlig undersøkelse om barns digitale liv.
- Bedre beskyttelse av digitalt utsatte barn.
- Tilsynsmyndighet skal kunne kreve at ulovlig innhold fjernes fra sosiale medier.
- Styrke folks rettigheter når de er i konflikt med bigtech.
- Tilsynsmyndigheter skal ha nok ressurser.
- Fortsatt utvikle lovene i EU slik at barn beskyttes.
Her er PDF med de danske rådene
Fem råd til foreldre
Alliancen har også utviklet fem råd til foreldre:
- Snakk med barnet og gjør avtaler.
- Husk et balansert liv med fysisk samvær, utfoldelse og søvn.
- Lag kollektive avtaler om å overholde aldersgrenser.
- Bruk foreldreinnstillinger på telefon og nettbrett.
- Være en god rollemodell.
De fem rådene er utdypet i denne PDF-en.
Legg merke til at flere av rådene nevner viktigheten av nok søvn.
Råd nummer tre oppfordrer også til å utsette smarttelefonen til barnet er 13 år. Alliancen er samtidig tydelig på at det finnes fornuftige unntak, for eksempel når barnet trenger en app for å monitorere medisinbruk.
(Hivedbilde øverst: Shutterstock / woff.)