
Skole-KI-er har språklige feil
Språkrådet testet fire KI-er og fant mange feil. Samtidig brukes KI-er av elever til å forbedre tekster.
KI-ene som Språkrådet testet, er i bruk eller vil bli tatt i bruk i skolen og i den offentlige forvaltningen, skriver Språkrådet. 40 tekster som språkrobotene produserte, ble sjekket nøye.
Fant mange språkfeil i KI-tekster
Språkrådet skriver:
«Vi fant mange feil i alle tekstene og flest feil i tekstene på nynorsk. Feilene er av alle slag, fra logisk og syntaktisk brist via engelske vendinger til manglende konsekvens i bruken av valgfrie former.»
Samtidig skriver Språkrådet at problemene bør være godt kjent i skolen, men Språkrådet har ingen råd å gi om hvordan prateroboter bør brukes i opplæringen.
Heller ikke Utdanningsdirektoratets hovedråd om bruk av KI i skolen gir råd når det gjelder dårlig språk knyttet til KI-er. (Veilederen var oppdatert per 8. november 2024 da vi besøkte den.)
Dette er KI-ene (praterobotene) ble testet
- ChatGPT 4.5
- Microsoft Copilot
- Le Chat med Mistral pro
- NorMistral-11b-warm-instruct (utviklet ved Universitetet i Oslo)
Disse KI-ene ble bedt om å skrive en del korte fagtekster og korte noveller. Språkrådet sjekket blant annet:
- Bøyningsfeil
- Syntaksfeil
- Tegnsettingsfeil
- Forbokstavfeil
- Logiske brister
En del av feilene skyldes at KI-ene er trent opp på engelske tekster, dette påvirker hvordan KI-ene formulerer seg på norsk. For eksempel Copilot skrev «på eit blunk var rommet tilbake i orden». Copilot produserte også syntaksfeil av typen «denne kilen vil hjelpe oss å styre retningen treet faller».
I gjennomsnitt var det litt over to feil per 100 ord i testene. Sagt på en annen måte: Det er én feil for annenhver setning.
For ordens skyld: Vi har ikke sjekket om det kan være forskjeller mellom de KI-ene som Språkrådet testet og de KI-ene som benyttes i skolene. Det er mulig å legge inn overordnede retningslinjer i KI-ene før man slipper elevene løs på dem, noe som i teorien også kan påvirke språket. For eksempel hvis skolen har gitt KI-en denne ordren: «Skriv alltid med så enkle ord og setninger at elever i åttende trinn elev forstår tekstene». En slik overordnet ledetekst kan bety at KI-en produserer så enkle setninger at en del språkfeil vil unngås automatisk.
Bør språkvaskes før publisering
Språkrådet mener at kvaliteten på KI-ene som ble testet, er såpass dårlig at tekstene bør språkvaskes manuelt før publisering.
Språkrådet skriver: «Det å erstatte menneskelig sluttkontroll med kunstig intelligens er altså risikabelt. En undersøkelse gjort av byrået Totaltekst i 2025 viser at ChatGPT ikke er til å stole på som språkvasker.»
Kan likevel ha nytte i skolen
Selv om det er språkfeil i annenhver setning som KI-ene produserer, mener Barnevakten at KI-er kan ha nytte for elevene. KI-ene kan for eksempel:
- gi forslag til hvordan forklare et problem på en enklere måte
- gi forslag til sammendrag
- gi forslag til flere argumenter
- gi forslag til en annen tone i teksten
Husk uansett at svarene fra KI-er er forslag og ikke en fasit, for KI-er kan ta feil.
Samtidig mener Barnevakten at KI-er brukt i skolen bør stresstestes av nøytral part slik at de er trygge og ikke støtter farlige aktiviteter.
(Hovedbilde øverst: Shutterstock / Drazen Zigic.)


