Bildene er hentet fra TV-serien Xena.

Barnevakten feirer 25 år – det startet med en krigerprinsesse

I 25 år har Barnevakten vært en uavhengig og ideell organisasjon som har jobbet for at barn skal være trygge og beviste på nett. I år feires jubileet med å oppmuntre næringslivet til å utvikle mer barnevennlig teknologi.

Tenk deg tilbake til slutten av 90-tallet. Norske barn hadde et langt dårligere medie-tilbud enn barn i resten av Europa. Så kom medierevolusjonen til Norge også og våre barn ble de mest-konsumerende mediebarna i hele verden på noen ti-år. Hvordan kunne det skje? Et svar er at NRK-monopolet ble opphevet og flere nye tv-kanaler ble lansert. Nye og brukervennlige spillkonsoller kom på markedet og mange barn og unge gledet seg over å kunne bruke fritiden sin med ny teknologi og fengende dataspill. Foreldrene fikk bedre råd, oljepenger gjorde det mulig å bygge ut bredbånd til alle husstander.

Leif Gunnar Vestbøstad Vik, daglig leder i Barnevakten, i EU-parlamentet i Brussel i april 2025.
Krav om regulering

Mange var glade for liberaliseringen og det økende mediemangfoldet, men det var også foreldre som bekymret seg for hvordan barn og unges liv ville bli påvirket negativt av den nye og massive mediebruken. Bekymringen rettet seg i hovedsak mot hvordan unges tanker og følelser ville takle eksponering av medievold, seksualisert innhold og et grovere språk enn det NRK hadde gitt rom for.

Det var en rekke verdibaserte organisasjoner som engasjerte seg i mediepolitikken og påpekte at barnas perspektiv ikke ble tatt hensyn til i stor nok grad. Særlig sterk var kritikken mot manglende reguleringer av utenlandske tv-kanaler.

Avkappede hoder

En søndag ettermiddag høsten i år 2000 satt Roar Røise fra Tønsberg og så på TV3-serien Xena (hovedbildet øverst). Hoder ble kappet av og struper skåret over. Han ble opprørt over at slike serier kunne vises i beste sendetid der mange barn var benket rundt tv-apparatene. Røise kontaktet tv-kanalen og ba om at serien måtte flyttes til et senere tidspunkt, uten å bli tatt på alvor. Da gikk han til annonsørene som reagerte spontant og trakk seg, og TV3 fjernet serien fra skjermen.

Resultatet skapte ideen om Barnevakten; en organisasjon som skulle jobbe for å beskytte barn mot medievold.

Holdt foredrag

Kristelig Kringkastingslag, i dag Tro og Medier, var en av organisasjonene som jobbet for et såkalt vannskille-lovverk blant norske tv-kanaler; at programmer med voksent innhold skulle sendes etter klokken 21 om kvelden.

Tro og Medier ble utfordret til å finansiere etableringen av Barnevakten som en selvstendig og uavhengig organisasjon som skulle bygge på FNs barnekonvensjon og skolens verdigrunnlag.

Det første året i Barnevaktens historie ble brukt til å utmeisle en grunnleggende visjon for den nyfødte organisasjonen. Visjonen skulle balansere både barnets krav til beskyttelse mot skadelig innhold og barnets rett til å bruke mediene.

Barnevakten utviklet en langsiktig strategi der hovedfokuset var å gi kunnskap til foreldre og foresatte ved å framheve positivt medieinnhold, ha en tydelig visjon, ha foreldre som den viktigste målgruppen og å søke dialog med produsentene av medieinnhold for å få aktørene til å bli mer bevisste på barn og unge som mediebrukere.

Det ble etablert et fagråd for å gi Barnevakten allmenn legitimitet. Fagrådet bestod av blant andre barnepsykolog Magne Raundalen og voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk. Med fagrådet i ryggen framsto Barnevakten som en seriøs og kompetent organisasjon overfor politikere, foreldre og skolen. Temakvelder i samarbeid med skoler over hele landet viste seg raskt å være en viktig kanal for å nå ut til foreldre med informasjon. Barnevakten bygde opp et nettverk av foredragsholdere som kunne dekke etterspørselen fra store deler av landet.

Vi ønsker å oppmuntre alle foreldre til å jobbe sammen for at alle barn og unge skal være trygge og bevisste mediebrukere

Heiet på positivt medieinnhold

Det var den mye omdiskuterte tv-serien Big Brother som gjorde Barnevakten ordentlig kjent i hele Norge. Serien ble lansert 1. mai 2001 og norske medier skrev at den nystartende organisasjonen Barnevakten mente at serien burde flyttes til senere på kvelden fordi den ikke var egnet for barn og unge.

Barnevaktens stab og styre var opptatt av at Barnevakten fra starten skulle gi balanserte råd om barn og medier.

I de første 10 årene av Barnevaktens liv ble det etablert en omfattende anmelderavdeling  med mål om å kunne peke på spill og filmer som hadde et godt budskap, hadde god faglig kvalitet og som var tilpasset barnets modenhet og alder. Vi samarbeidet tett med norske tv-produsenter og delte årlig ut pris til det vi mente var den beste tv-produksjonen for barn og unge.

Ved å ha fokus både på barnets rett til frihet og samfunnets ansvar for å beskytte barna mot skadelig innhold, ble vi respektert og lyttet til av politikere, medier, pedagoger og helsepersonell.

Inspirert av Japan

Barnevakten var en av de første ideelle aktørene i et globalt perspektiv som hadde barn og mediebruk som hovedfokus. I 2004 var ledelsen i organisasjonen på besøk til ulike mediemiljøer og familieorganisasjoner i USA, blant annet Focus on the Family.

Samme året reiste lederne på studietur til Japan for å få mer kunnskap om spillmiljøet i landet. Japans næringsliv var på den tiden ledende i utviklingen av ny digital teknologi og dataspill. Det ble opprettet gode relasjoner. Flere delegasjoner av skoleledere fra Japan besøkte Barnevakten i Bergen flere ganger i årene etter for å hente inspirasjon tilbake og vår norske måte å tenke foreldreskap og samhandling mellom barn og voksne i det digitale.

Partnerskap med næringslivet

I 2010 ble Barnevakten for alvor en internasjonal aktør. Kavlifondet bidro med finansiering av en engelskspråklig nettside som hadde besøkende fra over 140 nasjoner. I 2011 ble nettsiden nominert til det prestisjetunge Nominet Trust i England.

I årene etter inngikk vi også langsiktige samarbeidsprosjekt med Telenor og Canal Digital. Sammen med Telenor, Medietilsynet og Røde Kors startet vi i 2009 turneen Bruk Hue som underviste årlig tusenvis av ungdomsskoleelever om hvordan en kan være en god venn på nett.

Bruk Hue-turneen rullet rundt i Norge i tillegg til at Barnevakten hadde egne foredragsholdere stasjonert rundt om i hele landet og møtte foreldre og elever i barnehage, barneskole og i ungdomsskolen.

I flere år gjennomførte Barnevakten større samfunnsbyggende prosjekt som var ledet av EU. Her fikk vi god erfaring med forskningsbaserte prosjekter og viktigheten av å jobbe med nettvett på tvers av landegrenser. I 2019 besøkte staben i Barnevakten hovedkontorene til Google og Apple i Silicon Valley i USA. Vi møtte også en engasjert og entusiastisk ledelse i vår søsterorganisasjon Common Sense Media i San Fransisco.

Gjennom pandemien i 2020 og 2021 utvidet Barnevakten sin virksomhet og opprettet en egen fagavdeling med speisalkompetanse på blant annet spill og nye EU-lover og reguleringer overfor de store tech-selskapene. Vi opplevde stor suksess med digitale webinar der deltakere over hele landet kunne møtes og få konkrete råd om sikkerhetsinstillinger i de mst brukte spillene og appene for barn og unge. Vi gav også ut egen fagbok og to forskningsrapporter om digital dømmekraft.

Etter pandemien etablerte vi et eget konsept for ungdomstrinnet, etter modell fra Bruk Hue-turneen. Prosjektet fikk økonomisk støtte fra Utdanningsdiretoratet og Bufdir slik at det ble gratis å ta i bruk for ungdomsskoler. De første tre årene i Ung på nett besøkte vi totalt 150 av 400 ungdomsskoler i Norge.

På vei inn i jubileumsåret har Barnevakten på ny tatt steget ut i Europa for å jobbe forebyggende for barn og unge. Gjennom Nocta-samarbeid med likesinnede idelle organisasjoner i Norden, har vi en solid plattform for å få delt erfaringer og dilemmaer som norske barn, unge og foreldre opplever i bruk av skjerm og digitale medier. Slik kan vi bidra til at lovgiverne både i Norge og EU kan tilpasse reguleringer slik av barn og unge i Norge får en trygg og bevisst mediebruk. Våren 2025 var vi invitert til EU-parlamentet for å orientere politikerne der om blant annet AI-teknologi som påvirker barn og unges hverdag.

Tar barn på alvor

I løpet av Barnevaktens 25-års historie har smarttelefonen og nettbrettet blitt oppfunnet. Sosiale medier er allemannseie, nettspill er vanlig og skolene bruker digitale enheter i undervisning av elevene. Kunstig intelligens har tilført en ny dimensjon i kraften av teknologien. Barnevaktens visjon om trygge og bevisste mediebrukere er mer aktuell enn noen gang i et mangfoldig, globalt og heldigitalt samfunn.

Veien videre

Barnevakten ble etablert av en helt vanlig privatperson som ble engasjert og valgte å gjøre noe for at barn og unge skulle få det bedre. Initiativet fra Roar Røise har fått store ringvirkninger. Og det var krigerprinsessen som skape engasjementet. Først ved at det ble startet en organisasjon som reagerte og aksjonerte. Og så en organisasjon som bygde tett dialog med foreldre, barn og unge. Nå går aksjon og dialog hånd i hånd. Vi stiller krav om alderskontroll og at alle mediene er tilpasset barns modenhet og alder. Slik forebygges nettmobbing, nettovergrep og gjør barna i stand til å leve med en balansert skjermbruk. Vår utgangspunkt har hele tiden vært at: Det er familien som vet hvor «skoen trykker», og der må alltid vårt hovedfokus være. Som rådgiver skal vi løfte blikket og hjelpe familiene til å håndtere teknologien for å fremme likverd, frihet og ikke minst omsorg for hverandre som medmennesker.

Husker du?

1999: MSN Messenger lanseres.
2000: Bruken av tekstmeldinger etablerer seg for alvor.
2001: Spillet Runescape kommer på markedet.
2003: Skype lanseres. 3G-nettet åpner.
2004: Google børsnoteres. World of Warcraft lanseres. Habbo introduseres.
2005: Youtube ser verdens lys.
2006:
Gosupermodel lanseres.
2007: Apple lanserer Iphone. Bruken av Facebook tar av.
2009: Moviestarplanet åpner.
2010: Instagram lanseres. Ipad kommer på markedet. Minecraft dukker opp. Snapchat inntar skjermene.
2011: Offisiell lansering av Minecraft. Spillestrømmetjenesten Twitch åpner.
2012: Netflix lanseres i Norge. Oculus VR gjør verden tredimensjonal.
2013: Chromecast lanseres.
2015: Apple Watch gjør klokker smarte.
2016: Pokemon Go skaper furore.
2017: Fortnite slippes.
2018:
Musically blir til Tiktok.
2019: Lanseringen av Disney+ redefinerte familievennlig tv-strømming.
2022: Chat GPT lanseres og kunstig intelligens (KI) tar verden med storm.
2025: Den norske regjeringen foreslår 15 års aldersgrense på sosiale medier.

Les mer om Barnevakten her.


Tips og råd hver uke: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.