Krigsseileren

Norsk drama, 2022, vi anbefaler fra 12 år

ANMELDELSE: Et eksemplarisk krigsdrama, som gir innsikt i en ofte glemt del av norsk krigshistorie.

Det nyeste innslaget i den norske krigsfilmtrenden skuffer på ingen måte. Kaoset, frykten og usikkerheten kommer tydelig fram, og det uten at filmen mangler solid action og virkelig sentimentale øyeblikk.

Året er 1939. Sjømannen Alfred bor i Bergen med sin kone Cecilia og deres tre barn. På grunn av økonomiske vansker lar Alfred seg dra med på utenlands hyre sammen med barndomsvennen Sigbjørn. Da så Norge involveres i krigen midt i oppdragstiden, blir forholdene mer kompliserte.

Alfred og Sigbjørn må prøve å komme seg hjem i live, mens Cecilia og barna må klare seg i et okkupert Norge, uten mulighet for kommunikasjon med de allierte landene. Og det hjelper slettes ikke at tyskerne nettopp har rustet opp ubåtflåten.

Krigsseileren

Regi: Gunnar Vikene
Sjanger: Drama, krigsfilm
Skuespillere: Kristoffer Joner, Pål Sverre Hagen, Ine Marie Wilmann m.fl.
Språk: Norsk
Nasjonalitet: Norge
Spilletid: 2t 32min.
Produksjonsår: 2022

Krigsseileren er en godt regissert og målrettet film som tydelig formidler hvor vanskelig det utvilsomt må ha vært for mange av krigsseilerne. Dialogen i både krangler og rolige samtaler virker overraskende realistisk, selv om den ved et par steder bommer litt, og skuespillerne leverer den presist. Gjennom denne dialogen kommer det også frem hvordan filmens karakterer både er komplekse og dynamiske, og alle endringene virker realistiske at de går gjennom gitt forholdene. Spesialeffektene er blandet godt inn og settene klarer slik å virke både storslagne og realistiske. En multinasjonal filmingsprosess bidrar også til dette.

Det området filmen briljerer mest på, er fokuset den har på å formidle den stemningen som krigsseilerne måtte ha følt på. Det er lite bruk av musikk, og den som er der, er mest subtil og atmosfærisk. Kameraet er nesten alltid ustøtt, og på sjøen vugger det i takt med båten. Mellom actionscener er det ofte lengre pauser der ingenting skjer, slik at hendelsene får synke inn hos seeren. Tydeligst av alt er fortellingen alltid fokusert på hvor vanskelig situasjonen er, uten at det er presset inn noen ekstra kjærlighetshistorie eller lignende. Den romansen og komedien som finnes i filmen er der kun for å bidra til det overordnede narrativet, og det er det ikke mange filmer som får til.

Krigsseileren har tolv års aldersgrense. Det er flere skildringer av alvorlige skader og lik, og ellers kan mange scener virke skremmende for enkelte over aldersgrensen. Noe av formålet med filmen er likevel å formidle nettopp hvor skummelt krigsseilerne hadde det, så det kan tenkes å være en del av opplevelsen. Slik sett er det nok mening i å la selv de yngste av ungdommene se filmen, selv om den kanskje ikke egner seg til familiefilm.

Filmen kan virke engasjerende rundt krigshistorie, og også føre til mye refleksjon rundt hvordan hendelsene påvirker karakterene. Likevel kan det være lurt for de yngste ungdommene med en voksen som er kjent med litt mer krigshistorie tilgjengelig for spørsmål som måtte stille seg. Filmen bruker også en del tid på følelsene de forskjellige partene i Alfreds familie har ovenfor hverandre, og noe av dette kan være vanskelig å forstå uten noen med litt mer livserfaring til å forklare.

Denne filmen inneholder flere skildringer av lik og en noe nærgående skildring av et drap. Filmen inneholder også en lengre skildring av et mindreårig offer som lider. Da filmen ellers har et dempet uttrykk og omhandler en viktig del av norsk krigshistorie, anses filmen å ikke være skadelig for barn fra 12 år.

Les mer om «Krigsseileren»:

Foto/trailer: Mer Film