
Enkelte influensere er ekstra opptatt av alkohol
En undersøkelse fulgte 14 norske influensere. 13 prosent av postene viser alkohol. 4 prosent av innleggene viser ren alkoholreklame.
Hvor utbredt er alkoholrelatert innhold i sosiale medier? Og hvilke holdninger til alkohol vises?
En norsk undersøkelse fulgte 14 influensere gjennom ett år, disse influenserne har unge menn som målgruppe. Undersøkelsen sier ikke hvilke influensere som er blitt sjekket, derfor er det vanskelig å vite om de er populære blant barn og tenåringer.
Postene i undersøkelsen har 650 millioner visninger. 72 millioner av dem viser alkohol. Nesten 54 millioner av disse kommer fra Tiktok.
På Snapchat har poster med alkohol flere visninger enn poster uten alkohol. For Tiktok og Youtube er det motsatt.
Undersøkelsen viser også:
- 83 prosent av innleggene med alkohol er fra kun tre av de fjorten influenserne.
- 67 prosent av innleggene på Youtube viser alkohol, 19 prosent på Tiktok og 12 prosent på Snapchat.
- 4 prosent av innleggene viser ren alkoholreklame.
Undersøkelsen ble gjennomført av Retriever på oppdrag for Actis.
Alkohol fremstilles uten unntak som noe positivt blant disse influenserne. Har du en forsiktig holdning til alkohol, kan du snakke med barna dine om hvilke influensere de følger, så kan du som forelder følge de samme influenserne for å se hvilke holdninger de sprer.
Samme øvelse kan flere foreldre utføre. Noen influensere snakker mye om slanking og kropp, kanskje for mye. Sjekk om barnet ditt følger influenserne som påvirker på en måte du ikke setter pris på.
(Illustrasjonsbilde: Shutterstock / PeopleImages – Yuri A.)