Så stor påvirkningskraft har influensere på barn og unge

Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.

Informasjonen vi mottar påvirker oss enten det er bevisst eller ubevisst, sier Oda Marie Skancke som jobber i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no. Når influensere får høy status hos barn og unge, har de lettere for å stole på den informasjonen som de mottar fra dem. Dette kan være tips og råd om alt fra klær til helseutfordringer, både som genuine tips eller som betalte oppdrag.

Hun påpeker at for barn og unge kan det være vanskelig å skille mellom hva som er et genuint tips fra influensere og hva som er et betalt oppdrag å tipse om. I dag bruker veldig mange kommersielle aktører «influenser markedsføring» når de ønsker å nå ut til sin målgruppe.

Foto: Oda Marie Skancke (Faktisk.no)

– Barn og unge kan oppleve influensere som en venn eller en slags storesøster som de stoler på. Kanskje til og med et forbilde. Dette kan være personer som de selv velger å følge på ulike plattformer, eller som tilfeldigvis dukker opp i deres feed. Mange influensere lever av betalte samarbeid, sponsorinntekter og markedsføring for kommersielle aktører, og bruker sine plattformer for å reklamere ut til målgruppa, sier Skancke.

Eksempler på betalte oppdrag kan dreie seg om å fronte produkter innenfor trening, helse, kosmetikk, klær og elektronikk.

– Når en influenser omtaler et produkt de selv bruker i form av et godt råd, er det lett for et barn å la seg påvirke til å kjøpe det samme produktet selv. Utfordringen er at slik reklame kan plante et behov hos målgruppa som egentlig ikke fantes hos dem fra før, forteller Skancke.

Mindre kritisk når man underholdes

På sosiale medier er mange i et modus der de er mer utsatt for reklame. Et mindre kildekritisk og mer avslappet modus der man primært ønsker å slappe av, interagere med venner og bli underholdt, forklarer Skancke.

– Når man egentlig ikke har et spesielt formål med tiden man bruker i sosiale medier, er man mer positiv til og mottakelig for reklame. Spesielt når den kommer i et underholdende format eller gjennom en kanal som man liker eller følger. I tillegg er reklamens agenda gjort utrolig tilgjengelig for forbruker. Kun ved et par tastetrykk unna, kan man kjøpe og bestille noe som kan komme allerede dagen etterpå, sier Skancke.

Hun påpeker også at reklamebransjen følger med på trender og det som er populært for barn og unge å følge med på.

– En trend og hashtag som over en stund har vært populært blant unge jenter i sosiale medier er #thatgirl. Den oppfordrer kvinner til å følge en streng rutine for trening, kosthold og selvutvikling med mål om å være den beste versjonen av seg selv. Også her ser vi kommersielt innhold i små videoklipp med fokus på blant annet trening, sunn mat og hudpleie. De som selger produkter som sammenfaller med denne kategorien utnytter nettopp dette til å fronte det de selger, forteller Skancke.

Sponset innhold merkes ikke godt nok

Innlegg der influensere får betalt for å promotere et produkt skal merkes ifølge norsk lovgivning. Men ikke alle er gode nok på det, sier Skancke.

– Det varierer i stor grad hvor godt innlegg med slikt innhold blir merket. Mange influensene er flinke til å opplyse om samarbeid eller reklame, men det er dessverre veldig mange som har mangelfull eller dårlig merking i sine innlegg. Merkingen blir rett og slett mot sin hensikt. Jo bedre influensene skjuler reklamen sin, desto mer virkning får den på barn og unge. Og det er et bevisst valg, mener Skancke.

Et annet grep som Skancke trekker frem ved influenser markedsføring er at aktørene gjerne samarbeider med flere profiler. Når et barns feed inneholder flere influenser som reklamerer for det samme produktet, skaper dette et inntrykk av at det er noe flere har og liker, og noe de selv også må gå til innkjøp av. For jo mer man hører noe over lengre tid, desto mer tror man på det.

Videreselger data om barn og unge

Ulike sosiale medier og plattformer sitter på verdifull informasjon om en aktørs målgruppe. Denne informasjonen kan de deretter selge til kommersielle aktører, nettopp for å nå ut til målgruppen sin der de er, sier Skancke.

– Ulike plattformer kan for eksempel selge informasjon om deg til en aktør. Dette kan være informasjon som de har plukket opp om alder, bosted, interesser, tidligere søk og kjøp, og hva du har brukt tid på. Bedrifter kan dermed skreddersy reklame for deg basert på denne informasjonen. I tillegg vil algoritmene på sosiale medier registrere hva du har brukt tid på eller søkt på, og dermed tilby deg enda mer av dette innholdet. Reklamen blir rett og slett tilpasset den enkelte bruker. Det gir medfart til bedrifter og kommersielle aktører, forteller Skancke.

I feeden på sosiale medier blir det et sammensurium av underholdning og reklame – noe som bidrar til at skillet mellom de to viskes ut.

– Parallelt med det kjøpepresset som barn og ungdom kan oppleve gjennom reklame i sosiale medier, øker også kroppspresset. Reklame i sosiale medier spiller utrolig mye på kropp, og blir et slags «ansikt utad» for produktet. Dette har vi sett i mange år gjennom reklame i magasiner og på TV, men i dag oppleves det mer nært for barn og ungdom. Når er jente eller gutt på din egen alder, sitter med kritthvite tenner og reklamerer for tannbleking, er det lett å sammenlikne seg med personen og selv tenke at dette er noe du også kan oppnå ved å kjøpe produktet, mener Skancke.

Øk barnas kritiske sans

Til tross for utfordringene omkring sosiale medier, mener ikke Skancke at et forbud fra foreldre om å følge influensene er løsningen. Det er mye positivt ved å ha forbilder med like interesser og som kan inspirere barn og unge til det positive.

Hun mener samtidig at man må bli bevisst på hvilken agenda som ligger bak et innlegg, et tips eller en oppfordring. Veldig ofte ligger det en økonomisk interesse bak.

Foreldre bør derfor styrke barn og unge kritiske sans, også når de slapper av på mobilen og scroller gjennom ferden sin. På sosiale medier er det lurt å stille seg noen spørsmål når man kommer over innhold som kan påvirke egne handlinger:

  • Hvem er denne personen? Hvem står bak informasjonen?
  • Har de en agenda bak? Hvorfor deler de denne informasjonen på sin plattform?
  • Kan de tjene penger på at jeg kjøper produktet?
  • Ville de reklamert for produktet hvis de ikke hadde fått betalt for det, tror du?
  • Trenger jeg egentlig dette?

Skancke oppfordrer også foreldre og lærere til å ta en større del i den digitale hverdagen til barn og unge. Snakk med barna om hva de ser på og hvem de følger, og hvorfor de gjør det. Slike samtaler kan være verdifulle i barnas egne refleksjoner rundt sin atferd på sosiale medier, samt gi foreldre og lærere et innblikk i barnas feed.

Her er også en video fra Faktisk.no som du kan se sammen med barna:

(Hovedbilde: Shutterstock / insta_photos)


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.