Inger Lise Blyverket. Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen.

Ber om forbud mot overvåkingsbasert reklame

55 organisasjoner ber EU forby overvåkingsbasert reklame. Her hjemme ber Forbrukerrådet om et norsk forbud og er spesielt opptatt av barn og unge i sitt brev til regjeringen og stortinget.

– Innsamlingen og sammenstillingen av informasjon om oss bryter ikke bare med vår rett til privatliv, men gjør oss sårbare for manipulasjon, diskriminering og svindel. Dette skader både oss forbrukere og samfunnet som helhet, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket på Forbrukerrådets egne nettsider.

(Hovedbildet: Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen.)

Kun en av ti er positive til at kommersielle aktører samler informasjon om en på nett, skriver Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets peker på disse negative sidene ved ved overvåkningsbasert markedsføring:

  • Manipulering
  • Diskriminering
  • Desinformasjon
  • Undergraver konkurransen
  • Sikkerhetsrisiko
  • Brudd på personvernet

– Det er fullt mulig å selge reklameplass uten at det er basert på inngående informasjon om forbrukere. Her finnes det allerede løsninger hvor reklamen presenteres i en relevant kontekst, eller at forbrukere selv oppgir hva de ønsker reklame for, sier Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet har en rapport som argumenterer for et forbud mot overvåkingsbasert markedsføring.

Faksimile av Forbrukerrådets brev

Her er brevet som Forbrukerrådet har sendt til regjeringen, stortinget og de politiske partiene. I brevet ber Forbrukerrådet, sammen med en del organisasjoner, om at et forbud mot overvåkingsbasert markedsføring vurderes.

Her er brevet til EU.

Hva mener nordmenn om overvåkingen?

  • Over halve befolkningen er negativ til reklame basert på personlig informasjon, ifølge denne undersøkelsen.
  • To av tre synes det er ubehagelig at kommersielle aktører samler informasjon om dem.
  • To av ti synes det er nyttig «å få tilpasset reklame om meg på nett»

Les også: