Osmo Coding Starter Kit
Tilbehør til nettbrett. Utviklerne har satt målgruppen fra fem år.
ANMELDELSE: Lær barna koding med praktiske og engasjerende oppgaver. Med dette tilbehøret fra Osmo kan barna programmere digitale spill ved å flytte på fysiske brikker.
Programmering dukker opp på skolens læreplan også på de yngste trinnene. Målet er å lære barna algoritmisk tenking og med det også en kritisk sans til teknologien som vi omringer oss med.
For barn og unge bader i apper og spill som aldri før. I tillegg er alt som vakler og går av busskort, smarte kjøleskap, mobiltelefoner og andre teknologiske dingser – blitt programmert på et eller annet vis.
Ved at barn og unge lærer å programmere, om enn på et grunnleggende nivå, lærer de også å forstå mer om teknologien som de selv bruker. Mange av fremtidens yrker vil også potensielt kunne inneholde oppgaver som dreier seg om programmering.
Osmo Coding Starter Kit
Utvikler: Osmo
Det finnes en god dose apper og spill som kan lære barn å programmere. Eller i det minste gi de en innføring i hva konseptet er. I de enkleste variantene dreier det seg ofte om å flytte ferdige blokker med kode som igjen gir beskjeder til en liten dataspillfigur. Altså, minner det litt om et spill som man gir ordre til (koder).
Osmo har tatt steget lengre ved å forflytte disse kodeblokkene til fysisk form.
På den måten kombinerer Osmo Coding Starter Kit digitale aktiviteter med fysiske. Kameraet på iPaden klarer nemlig å plukke opp bevegelsene man gjør slik at det påvirker det som skjer på skjermen. Enkelt, men genialt!
Symbolene på brikkene er såpass lettforståelig at også yngre barn kan forstå dem. Og ved å sette flere kodeblokker sammen, utføres en rad med bevegelser på skjermen.
Det følger med tre spill i appen som er fordelt ut på forskjellige nivå. Awbie lærer barn det aller mest grunnleggende. I Coding Jam begynner nivået å bli mer avansert med å organisere koder i sløyfer og mønstre. Og i Coding Duo trappes nivået opp enda et par hakk igjen.
Det første man merker når man åpner forpakningen er at dette er ganske omhyggelig laget. Det følger med en base som er til for å holde selve iPaden stabilt på et underlag. En liten rød kloss kalles i denne sammenheng for reflektor og dreier seg om et speil som gjør at iPadens kamera kan se det som er på bordet.
Reflektoren har et hendig lite magnetfeste som gjør at denne henger fast i basen når denne ikke er i bruk. Et kjekt lite tilvalg som gjør at det er vanskeligere for barna å miste denne.
Man laster så ned appen Osmo World – som er en portal for alle appene i serien. Dette er hendig, samtidig som man fortsatt må inn i App Store og laste ned en og en app for hvert enkelt program, altså fem forskjellige apper for dette settet. Det finnes også en egen foreldreapp som gjør det mulig for foreldre å følge med på barnets fremgang.
Ellers er det svært enkelt å sette opp dette tilleggsutstyret fra Osmo. Det er raskt og smertefritt å plassere iPaden i dockingen. Krever ingen lading. Deretter er det bare å legge reflektoren over kameraet. Alt passer fint og byggkvaliteten på både base, kamerareflektor og brikker virker god.
En forelder må logge inn og kan deretter opprette flere profiler på vegne av barna sine. På den måten kan hvert enkelt barn i husholdningen ha sin egen avatar, kallenavn og spillprogresjon.
I hovedmenyen i et romskip kan man veksle mellom de forskjellige spillene som man har installert. Det er mulig å huke av på en liten funksjon som gjør at kun kjøpte Osmo-pakker dukker opp. På den måten blir kanskje ikke barna like fristet til å be om å få kjøpe flere spill i serien.
Presentasjonen til Osmo Coding Starter Kit er god. I innføringsspillet Awbie er det en liten historie om en vulkan som er blitt syk, og med det hatt et utbrudd som ødela huset til to figurer. Man skal så bevege figurene på et kart ved å dra ut kodeblokker som angir bevegelse og retning.
Det er også en liten pil på kodebrikkene som gjør det mulig å velge retningen som spillfiguren kan bevege seg i.
Historien blir fortalt uten tale eller tekst – slik at også yngre barn kan mestre dette spillet. Etter hvert kan man legge til tall til bevegelsesklossen som igjen angir hvor mange felt spillfiguren skal bevege seg. Det er utrolig fascinerende at kameraet klarer å plukke opp både tall og pilens retning – for så å utføre bevegelsene i spillet.
Spillet blir stadig mer komplisert og med flere kombinasjoner av koder som må settes sammen. Men det å ha noe konkret og håndfast å forholde seg til hjelper. Og spillet straffer ikke, men belønner når man gjør noe riktig. I tillegg er det ikke noe tidspress eller stress utover det.
Man får også muligheten til å bygge opp bosetningen til spillfigurene del for del – noe som er motiverende i seg selv.
I coding jam skal barna jobbe med musikk og koding. Aller først lager de sitt eget tilfeldige artistnavn.
Det finnes en eget opplæringsmodus hvor barna lærer hva de forskjellige brikkene gjør. Spillfiguren er plassert midt på en vinylplate. Ved å bevege seg til sidene spiller man på forskjellige instrumenter.
Her er det trommer, effekter, gitar, keyboard og andre ferdige instrumentspor.
Man har totalt tre bandmedlemmer og kan på den måten programmere et sett med trommer til den ene artisten, gitar til nestemann og så videre.
Prosessen høres kanskje komplisert ut på papiret, men kjører smertefritt. Barna kan gå gjennom en rekke opplæringsoppgaver før de så kan komponere egne sanger.
Sist, men ikke minst har man Coding Duo. Her er det en professor som har mistet kjæledyrene sine. Her skal man løse ulike utfordringer ved å lede ikke en, men to spillfigurer i et landskap.
Derav navnet på appen – oppfordres man til å være to som samarbeider om dette prosjektet. Men oppgavene kan like gjerne løses også av et barn alene.
Oppgavene er ikke de samme for hver av spillerne. De ulike spillfigurene har nemlig forskjellige egenskaper som igjen krever ulike strategier En karakter kan hoppe over en elv, mens den andre er for tung og må bygge en bro i stedet for. På det vis må man også tenke litt annerledes for å løse de ulike utfordringene.
Osmo Coding Starter Kit er et fenomenalt verktøy for at barn og unge kan jobbe med koding. Her lærer barna grunnleggende koding, noe mer avanserte oppsett med sløyfer og mønstre og problemløsingsoppgaver.
Med tanke på grafisk utforming, lyd og fortellerstil – er konseptet innbydende for barn. Det er fine figurer i bruk, vakre landskap, samt musikk og lyd som gjør dette til en lekker innpakning.
Appene er dessuten pedagogisk bygget opp. Det er få menyer å forholde seg til, ikke noe tidspress og små hint underveis dersom barna sitter fast med en oppgave.
Selve de fysiske kodebrikkene er også intuitive å forholde seg til med symboler som gjenspeiler det som skal gjøres på skjermen. Programvaren er dessuten lynrask og nøyaktig med å plukke opp de fysiske klossene og gjengir bevegelse på skjermen.
Med dette får barna en intuitiv og konkret tilnærming til koding som kanskje ikke ligger like lett tilgjengelig dersom hele prosessen gjøres på skjerm i stedet.
Egnethet
Osmo Coding Starter Kit er enkelt å komme i gang med. Her er det bare å laste ned appen og åpne forpakningen til «klossene», så er man i gang. En voksen må allikevel være med på å registrere en foreldrekonto, og gjerne hjelpe barnet med å sette opp en profil. Etter det er man i gang!
Utviklerne har satt målgruppen til barn fra fem år. Man kan ikke velge språk, men det er lite tekst eller tale i appen. Så barna behøver ikke å kunne lese mye engelsk for å få utbytte av appen. Det er noe mer tekst i Coding Duo riktignok.
Ellers ser brikkene og tilleggsutstyr ut til å kunne tåle en del. Ikke nødvendigvis til å bli kastet veggimellom, men til normal bruk. Det er ingen kjøpemuligheter eller reklame i appen da denne lastes ned gratis og fungerer i takt med de fysiske utstyret som man kjøper utenom.
Alle foto: Osmo
Reklamefilm:
Hvordan vurderer Barnevakten dataprogram og tjenester?