Game Builder Garage

Nintendo Switch. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 7 år.

ANMELDELSE: Lag egne spill til Switch-konsollen! Her kan barn og unge sette fantasien til livs med intuitive og lekne verktøy for spillutvikling.

Man må ikke lenger pugge en tjukk bok om programmering for å lage egne spill. I fjor slapp Sony programmet Dreams til Playstation-konsollen, Roblox har også lignende muligheter og nå har altså Nintendo gitt ut et program for spillutvikling til Switch-konsollen.

Game Builder Garage er plassert i Nintendos lekne ramme som alltid heier på deg når du prøver og feiler. Her kan barn og unge lage egne spill via motiverende og intuitive verktøy.

Barna må allikevel kunne tolke engelsk tekst og noe tallmateriale for å mestre dette programmet. Alt i alt senker allikevel Nintendo terskelen og vanskelighetsgraden betraktelig for de som drømmer om å lage egne spill fra bunnen av.

Her kan barn og unge gå fra konsumentrollen og til å være spillutviklere. Det finnes heller ingen grenser for hva det endelige produktet kan bli enten det er bilkjøring, fotball, plattformspill, romskip, eventyr og logikk. Bare fantasien setter grenser for det som er mulig med dette programmet her.

Game Builder Garage

Format: Nintendo Switch
Sjanger: Koding/spillproduksjon
Utvikler: Nintendo EPD
Utgiver: Nintendo

Game Builder Garage er delt inn i to hovedområder. Det finnes et fritt modus hvor barna kan designe og utvikle egne spill som de selv ønsker. Her er det også mulig å laste ned spill som andre har laget, eller så kan man dele egne verk med andre.

Utviklerne av dette programmet legger altså opp til et brukersamfunn hvor man kan dele og lære av hverandres kreativitet.

Men før man kan gå må man krabbe og spillets andre del dreier seg derfor om å lære hvordan programmet faktisk fungerer. Opplæringen foregår steg for steg og med faste sjekkpunkt som sikrer at barna faktisk har lært det de skal.

Arbeidsområdet ser ut som et stort og til dels fargerikt rutenett. Her skal barna «kode» sine egne spill og velge gjenstander, figurer, spillverdener og annet som skal være med i verket sitt. I stedet for skrive lange linjer med tekst og symboler bruker barna heller klosser som inneholder ferdig koding.

Man kan for eksempel plassere ut en kloss som representerer venstre joystick. Deretter kan man trekke en linje fra denne og til en spillfigur. Nå er disse to kodeblokkene koblet sammen, og når man beveger joysticken så vil spillfiguren bevege seg.

Og slik fortsetter prosessen. Ved å plassere ut gjenstander og koble disse til forskjellige funksjoner som er ferdig kodet, kan man få ting til å skje i spillet. For eksempel at en tavle viser hvor mange epler en ball har rullet over, eller at en spillfigur blir tatt når en annen spillfigur leker sisten med denne.

Det høres kanskje enkelt ut, men jo mer komplekse spillene blir, jo flere elementer trekkes inn og kobles til hverandre. Etter hvert ender man opp med avanserte koblinger med «skjer dette» så skal «dette skje». Akkurat på samme måte som mer profesjonelle spill er blitt utviklet, men der kodingen er skrevet med tekst og symboler.

Barna får uansett en smakebit og forståelse av hvordan koding faktisk fungerer i mer avanserte programmer, apper og spill.

Opplæringen er også motiverende på det vis at barna lærer å kode fullverdige spill og ikke noe annet vissvass. De ser allerede sluttresultatet før det er ferdig. På menyen står det spill som sisten, kulelabyrint, enkelt skytespill, løpespill med hinderløyper, 3D-spill, bilspill og plattformspill.

Det er utrolig mye å lære i programmer som dette. Fra ide, arbeidsprosess og til ferdig produkt er det mye som skjer. Barna må jobbe med leveldesign, farge og uttrykk, en hel haug med ord, tallmateriale og mer.

Mer enn en gang vil det også dukke opp feil i prosessen som fører til at spillet ikke fungerer som det skal. På det vis må barna også jobbe med tålmodighet og feilsøking når noe først er gått galt.

Dette er gode egenskaper og ferdigheter som trengs på områder i livet også utenfor skjerm. Men i ekte Nintendo-stil er hele konseptet pakket inn i et barnevennlig og lekent design. For eksempel så er hver funksjon og gjenstand i programmet forkledd som en sjarmerende figur. Disse elsker å hjelpe barna og heier høyt når de får dette til.

Game Builder Garage er et nydelig produkt fra topp til tå. Nintendo har lenge hatt et kreativt preg ved å levere særegne konsept. For eksempel LABO der man kan lage spillutstyr til Switch-konsollen av papp eller en radiostyrt go-kart med kamera som kombinerer fysisk og digital lek.

Med dette programmet kan barn og unge lage egne spill fra bunnen av i et motiverende miljø. Det er heller ikke enkle eller kjedelige spill som blir sluttresultatet. Konseptet er pakket fullt av flotte animasjoner, figurer, farger og musikk – med nok innhold til å være ganske så kreativ.

Sist, men ikke minst, får man også god veiledning underveis. Programmet er bygget opp av opplæringsmoduler som alle ender opp i fullverdige spill og dette er tilrettelagt på et pedagogisk nivå som til og med vil få skolens rektor til å gi applaus.

Egnethet

Game Builder Garage har fått PEGI angitt til 7 år og er merket vold.

Det er fullt mulig å lage spill i dette programmet som er fritt for vold. Men det er også mulig å lage enkle skytespill med lite realistisk grafikk. Det er ingen innslag av blod eller gørr.

Vanskelighetsgrad:

0-6 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

7-11 år: Game Builder Garage har engelske instruksjoner og mye tekst. Det er også en del tallmateriale å forholde seg til og kompliserte uttrykk. Samtidig er det hyppig bruk av animasjoner, lekne figurer og annet som hjelper barn og unge med å forstå prosessene. Barn i denne aldersgruppen kan streve med noe av innholdet i dette programmet.

12-15 år: Med veiledninger og gode instruksjoner vil barn og unge i denne aldersgruppen fint kunne mestre dette programmet.

16+: Spillet vil kunne by glede og utfordringer for ungdom og voksne.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser