5 apper som lærer barn å programmere

Her finner du tips til apper som lærer barn grunnleggende programmering.

Programmering kan være komplekst og krevende, særlig når det gjelder større prosjekter. Men alle må starte et sted, og en app kan lære bort det grunnleggende og gi en smakebit som kan føre til gnist for å prøve ut enda mer komplekse oppgaver.

Her er tips til apper for å komme i gang med grunnleggende programmering.

SpriteBox Coding

Denne fine appen lærer barn koding gjennom spill. Her får barna også se ekte tekstlinjer og kommandoer i aksjon.

SpriteBox Coding blander spill med logiske hindringer som må løses med koding. Spilldelen minner litt om Mario, der man beveger seg på et todimensjonalt brett og samler inn stjerner. På et oversiktskart kan man velge nye stier og nivåer. Noen veier er valgfrie, men gir muligheten til å samle inn en ekstra dose med stjerner. Disse kan man også bruke til kostymer til spillavataren, og formålet i spillet er å få igang et romfartøy.

Aller først lager man sin egen avatar og velger hudfarge og mal for utseende. Så starter innsamlingen av stjerner, og etter hvert møter man sin første hindring. Heldigvis har man en robot som hjelper med alt fra å klarere blokkeringer til å lage plattformer som du kan hoppe på. Men roboten er helt avhengig av instrukser for å gjennomføre oppgavene sine.

Det er her du kommer inn i bildet. Ved å dra og slippe klosser på en kommandolinje, gjennomfører roboten bevegelsene etter rekkefølgen du legger opp til. I starten er dette symboler med en boksehanske for å slå, føtter for å gå og en fjæring for å hoppe.

Les hele anmeldelsen av appen her.

Format: iOS
Aldersmerking: 4+ år i App Store (iOS)
Pris: Fra 59 kroner
Vanskelighetsgrad: Passer for alle aldre

Thinkrolls: Games for Kids 2-8

Thinkrolls er en flott serie med apper som lærer barn problemløsing. I denne sammenheng, har utviklerne også laget en app som dreier seg om koding og andre typer aktiviteter. Her skal barna håndtere hundrevis av logiske hindringer, eller lage sine egne.

Man kan lage en labyrint med allerede ferdig-kodet gjenstander. Det kan være en vifte, bruer eller insekter. Så dette kan bli kompliserte puslespill etter hvert der barna må planlegge hvert eneste steg.

Appen er gratis å komme i gang med, men krever kjøp av abonnement for å få tilgang til ytterligere oppgaver. Eventuelt kan man prøve noen av de andre appene i serien, Thinkrolls: Space eller Kings & Queens.

Format: iOS
Aldersmerking: 4+ år i App Store (iOS)
Pris: 99 kroner i måneden eller 799 kroner i året
Vanskelighetsgrad: Passer for alle aldre

Coda Game

Coda Game er en enkel, første inngang til koding for barn. Her kan man lage egne spill ved dra og slipp-bevegelser.

Med appen kan man lage enkle spill innen sjangrene Sidescroller, Whack-a-mole og Paddle Bouncer. Det tilsvarer spill som Air Hockey, Flappy Bird og ulike plattformspill. Man kan lage spill fra bunnen av eller ta i bruk ulike maler. Så kan man dele spillene med andre på internett, eller til og med teste ut spill som andre har laget.

Først velger man altså hvilken sjanger man vil ta for seg. Så kommer man til en slags horisontal tabell. Hver kolonne har et sett med konsekvenser. «Dette skjer dersom spillet starter», eller «dette skjer når spillkarakteren går over målstreken». Innen disse kategoriene skal man så dra og slippe ulike ikoner som representerer bestemte hendelser.

Vi opplever Coda Game som en god app. Med barnevennlig design og intuitiv bruk er dette en app som vil virke engasjerende for barn. Les vår anmeldelse av appen her.

Format: iOS, Android
Aldersmerking:4+ år i App Store (iOS), og 3 år i Play Store (Android)
Pris: Fra 30 kroner
Vanskelighetsgrad: Passer fra ni år

Scratch Jr

Scratch er et anerkjent program som lærer barn og unge å programmere. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at nettsiden kan virke komplisert for nybegynnere, og målgruppen deres er barn fra åtte år og oppover. Til hjelp med å dekke nybegynnergapet har utviklerne laget en app der målgruppen er barn fra fem år.

Man starter appen med et relativt blankt lerret. Her kan man velge ulike bakgrunner som for eksempel en strand, en park, en gymsal eller et hus. Det er flere forskjellige bakgrunner å velge fra, og alle disse kan males om slik at de endrer sitt uttrykk.

Og i tillegg til bakgrunner kan man også legge på programmerbare dyrefigurer, mennesker, fantasikarakterer og mer. Man kan også bruke enhetens kamera til å ta bilder av ekte motiver og bakgrunner.

Selve programmeringen skjer ved at barna drar kodeblokker inn til hver enkelt figur. Har man en katt så kan man gi den beskjed om å bevege seg i ulike retninger, til forskjellige tider og i forskjellige hastigheter.

Ulike kodeblokker har hver sin unike funksjon. Noen påvirker bevegelse, hastighet, lyd og reaksjoner når en figur møter en annen.

Ved å koble flere og flere kodeblokker sammen får figurene liv. Det er til og med mulig å spille inn lyd via enhetens mikrofon slik at figurene kan snakke. Etter hvert ender barna opp med avanserte filmer og presentasjoner som er satt sammen av sekvenser med kodeblokker.

For barnas del er dette en visuell app med enkle symboler og kodeblokker. Sluttresultatet kan allikevel bli spennende, og i prosessen må barna prøve seg frem, feile, eksperimentere og mestre.

Les vår anmeldelse av appen her.

Format: iOS, Android
Aldersmerking:4+ år i App Store (iOS), og 3 år i Play Store (Android)
Pris: Gratis
Vanskelighetsgrad: Passer fra fem år

Swift – Playgrounds

Apple gjør koding til en lek med denne opplærings-appen. La barna lære dataspråk (inneholder engelske instruksjoner) og forstå mer om hvordan spill og apper er bygget opp.

Appen er gratis å laste ned, og har med sin utforming og lekne romvesen-figurer et barnevennlig uttrykk. Alt av instruksjoner er dessverre på engelsk, så det setter krav om at man må kunne forstå teksten for å få utbytte av opplæringen.

I appen har man et bibliotek med ulike kurs. Det finnes grunnleggende kurs (learn to code 1), så har man et kurs for mer viderekomne. og så har man kurs innen et hav av andre områder. Det kan være alt fra å lære grafikk og koordinater, til å designe sitt eget program for å redigere bilder.

Kursene har stigende oppbygning. Det vil si at man er avhengig av kompetansen man får fra det ene kurset for å gå videre til det neste.

Appen inneholder også utfordringer som krever problemløsing. For eksempel et Battleship-kurs der du skal lage en algoritme som gjør at du senker flest mulig skip på færrest antall forsøk. Eller hva med å lage din egen variant av stein, saks, papir? Eller så kan du eksperimentere med AR-teknologi.

Det finnes mange kurs å velge fra, og alle med et visuelt innbydende uttrykk. Dette er ikke en tung kodebok. Og strukturen i appen er også god, og det er enkelt å se hvor man bør begynne i løypa, og hva slags vanskelighetsgrad de ulike kursene har.

Les vår anmeldelse av appen her.

Format: iOS
Aldersmerking: 4+ år i App Store (iOS)
Pris: Gratis
Vanskelighetsgrad: Passer fra ti år

Andre nettsider/programmer:

Kodetimen: Gratis. Enkelt å komme i gang med, og finnes tilgjengelig på norsk. Her kan elevene gjennomføre kodeaktiviteter med hjelp av figurer fra Star Wars, Frost og Minecraft. Enkle dra-og-spill bevegelser av kode-blokker som får en figur på skjermen til å bevege seg. Men også mer avanserte oppgaver. Vanskelighetsgrad ifølge nettsiden: Passer fra syv år.

Scratch: Gratis. En noe mer avansert nettside for å lære barn koding. Her kan elevene lage interaktive historier, spill og animasjoner. Målgruppen er barn fra 8 år.

Sjekk også ut kodemuligheter dersom skolen din har lisens til Salaby eller Skolen for eksempel.

Man kan også bygge Star Wars-roboter og drifte disse via koding. Eller kombinere skjerm med fysiske kodeleker via Osmo.

Hei Ruby – oppdag koding er en bildebok med tekst som forteller en fin historie for barn, og forklarer noen enkle kodebegreper. I tillegg, er boken full av praktiske ideer og tips. Les vår anmeldelse av boka her.

Microsoft har også en egen kodeside.

Få flere tips:


(Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 23. februar 2021, og er blitt oppdatert senere. Til tross for gjennomgang, kan det være feil i artikkelen som vi ikke har oppdaget)