Ønsker å bli barnas mattehjelper på Snapchat

Høgskolelektor, forfatter og prisvinnende lærer, Hanan Mohamed Abdelrahman, tar i bruk sosiale medier for å nå ut til barn, ungdom og foreldre som strever med matematikk.

Hanan Mohamed Abdelrahman kan gjerne sies å være godt over gjennomsnittet interessert når det gjelder matematikk. Hun har blant annet fått Holmboeprisen fra Norsk matematikkråd og jobber i dag som lektor ved Høgskolen i innlandet, ved Kikora og som gründer for Matematikkhjelperen.no.

Hun har en iver og entusiasme uten like, og nå logger hun seg på sosiale medier for å øke barn og foreldres forståelse for ulike mattespørsmål. Målet er å være hele Norges mattehjelper på Snapchat.

Hanan Mohamed Abdelrahman fra Mattehjelperen. Foto: Mattehjelperen.
HJELPER BARNA MED MATEMATIKKEN: Gründer Hanan Mohamed Abdelrahman hjelper barn og foreldre med matematikk via Snapchat.

 

– Idéen slo meg når vi var på ferie med barna våre. Jeg så at tretten- og sekstenåringen konstant så ned i mobilen enten vi var ute og spiste eller på reisefot. De var på Snapchat hele tiden. Da så jeg for meg at dette måtte være et ypperlig sted å nå ut til andre og diskutere mattematikkfaglige spørsmål. Ikke minst for å kunne svare på det både små og store måtte lure på innen matematikk, sier Abdelrahman.

Tanken er å nå ut til alle med en interesse eller et spørsmål innen matte, men særlig barn som strever i skolen og foreldre som trenger veiledning med lekser, sier Abdelrahman.

– Da er jo Snapchat genialt fordi det er der barna er hele tiden. Jeg har vært litt på Facebook, men merker at plattformen begynner å bli noe utdatert. Også er det jo ikke her man finner barn og ungdom, de er jo på helt andre kanaler. Snapchat har andre verktøy som er intuitive og morsomme å bruke. Man kan legge ut videoer, legge på effekter og ting kan bli slettet etter en viss tid, sier Abdelrahman.

God respons etter oppstart

Allerede dagen etter at Snapchat-kontoen ble opprettet, merket Abdelrahman en stor pågang fra barn og foreldre. En tolvåring spurte om hvordan man regnet kvadratrøtter, andre fortalte om trøblete relasjoner til mattelæreren sin. Abdelrahman ble så en trygg, tredjeperson som man kunne kontakte med denne type henvendelser.

– Noen tar kontakt i chat, andre sender bilder av mattestykkene og noen sender en video og tekst der de forklarer oppgaven som de trenger hjelp med. Snapchat har mange slike muligheter og jeg prøver å svare i samme form som den som stiller spørsmålet gjør. Jeg forsøker også å tilpasse forklaringene mine etter alderen til innsenderen. Det er fint å se at så mange tar kontakt og ønsker hjelp og jeg føler en tillitt fra foreldre som spør om veiledning med barnas lekser. For meg viser det også at skole og det å prestere i fag, er viktig for mange, sier Abdelrahman.

Når vi spør Abdelrahman om hun er bekymret for at det skal bli for mange som tar kontakt med henne på sosiale medier, forsikrer hun om at hun har gode løsninger på plass.

– Jeg har stor arbeidskapasitet og foreløpig er mengden håndterbar. Hvis mange spør om det samme så er det også mulig for meg å lage en story på Snapchat. Det er en forklarende video som alle kan se og få utbytte av, sier Abdelrahman.

Har du barn som strever med matematikk?

Selv om Abdelrahman må sies å være en ekspert innen faget selv, har hun ikke mangel på forståelse og empati for de som virkelig strever med matte.

– Det er veldig mange barn som sliter med faget. Av og til går det på helt andre ting enn ferdigheter og evner. Det kan dreie seg om dårlig selvtillit og manglende tro på at man mestrer faget. Eller så kan det hende at barn ikke får ting forklart på en måte som gjør at de forstår, eller så er det dårlig kjemi mellom lærer og elev. Det kan også hende at foreldre må justere litt på innstillingen sin til faget og jobbe med å støtte barna sine, sier Abdelrahman.

Hennes erfaring er at det hjelper lite å mase eller presse for hardt for at barna skal utvikle matematikkferdighetene sine.

– Jeg personlig starter heller med å sette meg inn i deres situasjon og gir råd fra deres ståsted. Unngå å si «du må» eller «du burde». Vis forståelse for at barna synes at det er vanskelig. Det hjelper lite å si til en som har høydeskrekk at du bare må klatre opp på det høyeste fjellet. I stedet må vi prøve å vise forståelse for at det kan være strevsomt til tider. Som foreldre må vi støtte opp fra tidlig av og få regning inn i hverdagslige situasjoner, for eksempel når man er i butikken, lager mat og så videre. Det er bra for barna å måle og regne i praktiske situasjoner. Prøv å gjøre det motiverende og gøy for barna, sier Abdelrahman.

Høgskolelektoren husker også tilbake til egen barndom og moren som støttet henne i skolearbeidet.

– Akkurat da var det spansk jeg skulle lære og selv om moren min ikke forstod et eneste ord, så var hun til stede og hjalp med lekser. Hun viste positivt engasjement og heiet og klappet når jeg leste leksene høyt for henne, sier Abdelrahman.

Abdelrahman er aktiv på Snapchat med denne kontoen og hvem som helst kan stille spørsmål om både stort og smått innen matematikk.

Bli medlem av Barnevakten