Foto: Shutterstock / Felix Lipov.

Enda en amerikansk delstat vil gjøre sosiale medier tryggere for barn

Hver gang en amerikansk delstat vil hindre tech-gigantene å manipulere barn, svarer gigantene med søksmål.

Delstaten Maryland i USA er på vei til å innføre grep som skal beskytte barn bedre på nettet. De nye lovene har vært gjennom alle demokratiske stasjoner i deres parlament og venter kun på signatur fra guvernøren.

Tryggere for brukere under 18 år

De nye lovene har forbud mot å lage personprofiler av barn under 18 år.  Det vil også bli forbudt å benytte manipulative teknikker for å påvirke barn til å bli værende i appene, noe som betyr forbud mot automatisk avspilling av videoer og bombardering av meldinger.

Maryland vil også kreve at personverninnstillingene automatisk skal settes til sikreste nivå for barn. Det vil i tillegg bli forbudt å samle inn presis geografisk  lokasjon av barn. Og videre vil det bli forbudt å samle inn data om brukernes religion, seksuelle legning, helse, immigrasjonsstatus og biomitri.

Møter motstand

Vedtakene i Maryland er basert på hva delstaten California innførte i 2022, som skal være gjeldende fra juli 2024. Denne loven er igjen bygget på lover fra Storbritannia.

En føderal dommer satte California-loven på vent høsten 2023 begrunnet i at den bryter grunnlovens tekst om ytringsfrihet. Delstaten anket avgjørelsen i desember 2023.

Også Connecticut, Texas and Utah arbeider med lignende lover. Men alle delstater som forsøker å innføre slike lover, møter kraftig motstand fra tech-gigantene via en gruppe som kalles NetChoice og som går til søksmål mot delstatene.

Jon Husted, viseguvernør i Ohio, sier at sosiale medieselskaper er «feige og uærlige» når de hevder å bry seg om barns sikkerhet samtidig som deres bransjeforening saksøker delsstater i håp om å blokkere nye lover om nettbasert sikkerhet.

26 organisasjoner i staten New York samarbeider for å støtte lignende lover som kan beskytte barn på nettet:

En undersøkelse fra Harvard Medical School viser at sosiale medier tjente 11 milliarder dollar på digitale annonser rettet mot amerikanske barn i 2022. Delstatssenatoren Andrew Gounardes i New York sier at tech-gigantene har 11 milliarder grunner til å motarbeide nye lover.

En undersøkelse fra 2018 viser at når et barn fyller 13 år, er det samlet inn 72 millioner datapunkter om dem.

Hovedbildet øverst viser delstatsforsamlingen i Maryland. Foto: Shutterstock / Felix Lipov.