Foto: Skjermdump fra Ung.no

På Ung.no finner ungdom svarene de trenger

Med over en million brukere i måneden, er Ung.no et godt besøkt sted av ungdom over hele landet. «Vi er på ungdommens side, og tilpasser oss stadig etter deres behov», sier redaktør Beate Aas.

Foto: CF-Wesenberg
Beate Aas, redaktør i Ung.no.

Pubertet, fattigdom, skole, vennskap og forelskelse, ja, temaene er mange inne på siden til Ung.no. Nettsiden er statlig drevet og har som mål å nå ut med informasjon til målgruppen 13 til 20 år.

– Vi startet opp i 2003 og har nå syv personer i redaksjonen, i tillegg til 200 frivillige som svarer på ulike henvendelser. Dette er statens nettsted for ungdom, og utgangspunktet for innholdet på nettsiden er FNs konvensjon om barns rett til å få informasjon og rett til å bli hørt, sier Aas.

For å kunne være en god ressurs lytter vi til det ungdommen selv sier, og genererer innhold deretter, sier Aas. Artiklene du finner på nettsiden er basert på det ungdom spør om.

– Det er nok derfor vi klarer å nå frem til så mange. Vi har mer enn en million brukere på nettsiden og får omtrent 6000 spørsmål i måneden. En av årsakene til at vi treffer så godt, er nok at vi først og fremst ser problemstillingene fra ungdommens side. Vi forsøker å ha perspektivet deres i bunn, og gjenbruker språket deres i artiklene våre. Innhold som får mange kommentarer og likes setter vi fokus på, så alt i våre kanaler er basert på det ungdom ønsker å vite mer om, eller er interessert i, sier Aas.

Møter ungdommen der de er

Med målet om å nå så mange som mulig har også Ung.no egne kanaler på sosiale medier som Instagram, Snapchat og Facebook.

– Vi har fått egne Snapchat-journalister som jobber for å få flere følgere. Hver eneste dag får vi 20-30 nye følgere. På Snapchat har vi «ukens tema» om alt fra skole til kropp og helse. Vi har også helsepersonell som snapper, sier Aas.

Ungdom i dag bruker først og fremst Google for å søke seg til informasjon, sier Aas. Og det finnes flere årsaker til at Ung.no er en viktig kilde for informasjon sammenlignet med tilfeldige nettsteder.

– For det første så finner jo mange oss nettopp ved å gjøre søk på Google, så blir de lenket til spørsmål og svar hos oss. 80-90 prosent finner oss på denne måten. Vi er en viktig ressurs fordi vi er en offentlig og kvalitetssikret side. I og med at vi har drevet på med dette siden 2003 har vi også fått mye tillit til vår virksomhet. Og vi samler mye viktig informasjon, lett tilgjengelig på ett sted. Det er ingen reklame hos oss, og vi har mange nyttige lenker og oppdatert informasjon, og det er mange dyktige mennesker som står bak Ung.no, sier Aas.

Får svar fra fagfolk

På spørsmål fra ungdom svarer fagpersoner som blant annet jurister, Arbeidstilsynet, NAV, Lånekassen, lærere og helsepersonell, sier Aas. Og ungdom kan stille spørsmål helt anonymt.

– Når man skriver et spørsmål på nettsiden får man en egen kode som kan søkes opp for å lese svaret senere. Denne koden er det kun spørsmålsstilleren som får. Deretter kommer henvendelsen til redaksjonen og den som har fordelingsvakt, så blir det sendt videre til riktig faginstans som kan være behjelpelig med veiledning. Noen spørsmål blir lagt ut slik at andre også får tilgang til informasjonen, men ikke alle. Visse henvendelser får større prioritering, og særlig alvorlige saker blir henvist til Kripos, sier Aas.

Mange av fagfolkene som gir veiledning stiller opp frivillig, og fagfeltet blir stadig utvidet, sier Aas. Ved noen spørsmål om forelskelse og vennskap er det egne ungdom ved Ung.no som gir svar.

– Selv om vi kan ha gode intensjoner, så vil kanskje ikke ungdom ha råd og tips om forelskelse fra voksne. Da er det bedre med noen som kan relatere mer til dem der de er, sier Aas.

Foto: Skjermdump fra Ung.no