Foto: Tulpahn / Shutterstock.com

Slik filtrerer du bort stygge ord på Instagram

Instagram har gjort det lettere å fjerne uønskede kommentarer. Du kan til og med selv definere hvilke ord det skal være. Les hvordan du gjør det her.

Ifølge Medietilsynets Barn og Medier-undersøkelse 2016 er Instagram det nest mest brukte sosiale mediet blant barn og unge i alderen ni til 16 år. Hele 76 prosent oppgir at de bruker Instagram, bare slått av Snapchat (80 prosent). Ser man isolert på ulike aldre, er Instagram det mest brukte sosiale mediet blant tolv- og 13-åringer.

Se flere resultater her

– Skal være et trygt og positivt sted

Nå har Instagram kommet med en oppdatering som inneholder et helt nytt kommentarverktøy som gjør det mulig å filtrere vekk kommentarer med ord man synes er upassende eller støtende.

I sammenheng med oppdateringen skriver Instagram at den nye funksjonen er «neste steg for å sikre at Instagram forblir et positivt sted å uttrykke seg».

Det nye verktøyet gir deg muligheten til å aktivere et filter der man enten kan bruke en standardliste eller selv lage en egen liste med ord du vil skal filtreres bort. Når verktøyet er aktivert vil kommentarer som inneholder disse ordene ikke vises blant postene dine.

Slik gjør du det:

  • Åpne profilen din i Instagram
  • Trykk på tannhjulet for Innstillinger
  • Scroll nedover og trykk på Kommentarer
  • Aktiver Skjul upassende kommentarer
  • Du kan så legge inn egendefinerte nøkkelord med ord du øsnker skal filtreres bort

Det nye verktøyet kommer i tillegg til allerede eksisterende funksjoner som sveiping for å slette kommentarer, rapporteringsmuligheter og blokkering av kontoer.

Samtidig er Instagram tydelige på at verktøy ikke er den eneste løsningen for å løse det komplekse problemet med trakassering og mobbing på nett.

– Et positivt tiltak

Medietilsynet er positiv til den nye modereringsfunksjonen.

– Å gi brukerne muligheter til selv å styre sine egne kontoer, og sperre ute ord og uttrykk de ikke ønsker å se er positivt, og legger mer makt hos den enkelte. Samtidig er det viktig å minne tilbyderne selv om at de ikke kan legge alt ansvar over på brukerne, men selv være tydelig på retningslinjer, oppfølging og brukerstøtte når folk opplever noe negativt på deres plattform, sier kommunikasjonsansvarlig Rita Astridsdotter Brudalen i Medietilsynet til Bergens Tidende.

Skjermbilde fra Instagram:

Skjermbilde fra Instagram