Fra Flåklypa til Kaptein Sabeltann – slik lages spill for barn og unge

Som en av få spillprodusenter har Drammens-baserte Ravn Studio tatt et tydelig standpunkt på å unngå unødvendig vold og nakenhet i spillene sine. Her forteller de mer om alt arbeidet som ligger bak spillutviklingen.

Som spillselskap har Ravn Studio markert seg med en unik profil der de fokuserer på kvalitetsspill for barn og unge uten å ty til overdreven vold, nakenhet og rus.

– Det var egentlig en avgjørelse som ble tatt helt i starten. Vi så at det var en del spill på markedet som fokuserte nettopp på en del slike elementer. Derfor ønsket vi å være en motvekt og tenkte at verden trengte flere spill med gode verdier, påpeker Tinka Town som er kreativ leder i Drammens-baserte Ravn Studio.

Foto: Tinka Town, kreativ leder i Ravn Studio (Peter Mydske)

Blant prosjektene som Town er aller mest stolt av, nevner hun blant annet Englekræsj og Flåklypa Grand Prix.

– I Englekræsj kunne vi bygge vårt helt eget spillunivers, noe som skapte engasjement i hele spillutvikler-gruppen. I tillegg var det utrolig givende å lage nyversjonen av Flåklypa Grand Prix der fartsfylt bilkjøring stod på menyen, flott grafikk og det å holde seg tro til filmen fra 1975, sier Town.

Barn fortjener kvalitet

Town som er mor selv, mener også at barn og unge fortjener spill som er bygget på god kvalitet og godt innhold.

– Det er lett å anerkjenne at man skal dytte inn mye ressurser i kultur som er laget for voksne. Men barn fortjener i like stor grad kvalitet. Så er det jo typisk for barn å spille visse spill om igjen og om igjen. Da bør også de tingene som barna driller på være av god kvalitet. De skal sitte igjen med noe som har gitt gode erfaringer og verdier, sier Town.

Samtidig mener hun ikke at man skal forkaste alle andre spill som barn liker av den grunn.

– Noen ganger er det vanskelig å vurdere hva som er verdifullt eller ikke når det gjelder spill. Det kan være spill som ser svært enkle ut, men som allikevel gir barna en form for mestringsfølelse. Jeg ser også at mine barn kan oppleve stor glede i spill selv om ikke jeg opplever dem som veldig fantastiske, mener Town.

Spillutvikling er mer enn koding

Det er fort gjort å tenke at spillutvikling dreier seg om bokstaver og tall og ren programmering på en datamaskin. Men prosessen er langt mer omfattende, ifølge Town.

– På samme måte som man har ulike roller når man lager film, har man også ulike oppgaver når man lager spill. Ofte er det en produsent som tar seg av økonomi, deretter er det en spilldesigner som tenker ut konsept, gameplay og hvordan spillet kan fenge spilleren. I tillegg har man de som tegner bakgrunner, miljøer og karakterer i 2D eller 3D. Animatørene gir så liv til disse figurene, og programmereren får alt som skjer på skjermen til å virke og henge sammen, sier Town.

Hvor mange som jobber i et spillstudio varierer, men det bør gjerne bestå av en gruppe på minst 5 – 7 personer, mener Town.

– Spillutviklere lener seg også på et manus på samme måte som de som lager film. Dette kalles spilldesign og er et omfattende arbeidsdokument som forteller om alt fra fargebruk til hvordan ting skal fungere i spillet, samt hva som skjer når spillfiguren går bort til en gjenstand for eksempel. I motsetning til et filmmanus, må man stadig gjøre om på planene når man oppdager ting som ikke fungerer, eller kanskje noe i spillmekanikken ikke blir så fengende som man ønsket. Da må man planlegge om igjen, forteller Town.

Og når vi spør Tinka om hva som kjennetegner spill som har høy kvalitet, er det ikke noe enkelt svar å gi.

– Men jeg tror at det må være en setting i spillet som fascinerer deg, eller noe med gameplayen. Noe som gjør at du ønsker å utforske mer, eller elementer som gjør spillet gøy. I tillegg skal ikke spillet være for vanskelig slik at man ikke orker mer, men heller ikke for enkelt slik at det blir kjedelig. Det er en balansekunst, sier Tinka.

Brukte tre år på Flåklypa-spillet

Å lage spill er tidkrevende, og kan ta alt fra noen måneder til flere år, påpeker Town. I tillegg må spillene gjennom flere testfaser før de endelig slippes til publikum. Selv da, kan spillet få flere oppdateringer og forbedringer som lastes ned senere.

– Man begynner i et tidlig stadium med noe som kalles «first playable version», hvor mye er på plass slik at man får testet spillet, selv om det visuelle ikke er helt klart ennå. I en betaversjon kommer det inn eksterne som tester og gir tilbakemeldinger på spillet. Så ender man opp med en master som slippes ut på markedet, forteller Town.

Og for de som lurer på hvor avansert utstyr som må til for å lage spill, er det ikke akkurat et laboratorium som trengs, men helst en kraftig PC.

– Man bør ha litt prosessorkraft og et solid grafikkort til mer krevende oppgaver. Men ofte er det helt vanlige datamaskiner vi jobber på. Dersom man skal lage spill for Playstation, eller en annen konsoll, må man også ha en spesiallaget konsoll som man får fra Sony eller Microsoft for å teste ut og kode spillene på. Det krever også at man går gjennom en godkjenningsprosess via Sony eller Microsoft, sier Town.

Av utstyr for å lage spill er det også noen preferanser i spillmiljøet, presiserer Town. De fleste grafiske artister liker å bruke penn og tegneplate/tegnebrett. I tillegg kan programvaren for profesjonelle spill som skal slippes på markedet, være ganske kostbar.

Drømmer om å bli spillutvikler?

Det er ikke usannsynlig at mange unge ser for seg en fremtidig yrkesvei innen spillutvikling. Hva må i så fall til for å bli spillutvikler?

– Det første steget er å bestemme seg for hva man liker å holde på med. Om man liker å skrive, kan man lage historier til spillene. Eller om man liker å tegne, trengs også det for å designe spillfigurer og bakgrunner. Andre som er mer orientert mot matte og logiske oppgaver, vil kanskje trives med programmering. I dag er det blitt flere spesialiserte utdanninger innen disse retningene for de som interesserer seg for spillutvikling, forklarer Town.

Hun oppfordrer også barn og unge til å teste ut forskjellige sjangre og ulike typer spill.

– Her kan man jo reflektere og analysere hvordan spillene er bygget opp, hva man selv kunne tenke at var annerledes med spillene. Noen driver også med modding, der dette er mulig og lov, kan man lage en alternativ versjon av et spill som allerede er utgitt, sier Town.

(Alle foto: Ravn Studio AS)


Flere tips hver uke: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.