Snapchat lanserer konkurranser med pengepremier

Ved å delta på konkurranser i regi av Snapchat kan brukere snart sende inn videobidrag i håp om å vinne penger. Den totale vinnerpotten kan bli på flere hundre tusen norske kroner.

Snapchat er et av de mest brukte sosiale mediene blant barn og unge. Hele 80 prosent av barn og unge mellom ni og 18 år bruker tjenesten ifølge Medietilsynets undersøkelser (Barn og Medier: 2020).

Nå har utviklerne bak appen avduket nyheten om fremtidige konkurranser med pengepremier. Formålet er ifølge Snapchat å promotere et nettsamfunn med rom for kreativitet og en demokratisering av innholdsproduksjon – hvor Spotlight blir et sted der «alle kan få stå på scenen».

Spotlight er en del av Snapchat-appen hvor videoinnhold fra hele verden dukker opp. Funksjonen minner om Tiktok. Her er det en algoritme som foreslår nytt innhold basert på det du allerede liker og videoer du kommenterer på. Hvem som helst kan laste opp innhold inne på Spotlight.

Ifølge Snapchat blir konkurransen tilgjengelig i USA for brukere over 16 år, men vil også rulles ut til flere land etter hvert.

Slik kan man delta

«Spotlight Challenges» – som konkurransen vil hete – baserer seg på at brukerne sender inn bidrag innenfor ulike kategorier med konkurranser.

Det kan hende at man må bruke spesifikke filtre, lyder eller emneknagger for å bli med i konkurransene. Når funksjonen rulles ut i stadig flere land, vil man kunne delta ved å:

  1. Trykke seg inn på Spotlight-delen av Snapchat (trekanten nederst i høyre hjørne).
  2. På toppen av skjermen vil det så dukke opp et symbol øverst i høyre hjørne.

Her kan man se pågående konkurranser, eller utfordringer (challenges), som Snapchat velger å kalle det.

Challenges er gøy, men kan noen ganger innebære risiko

Man kan anta at Snapchat ikke arrangerer useriøse eller farlige challenges, men brukerne kan bli fristet til å dra strikken langt når de skal utføre utfordringen i et forsøk på å vinne penger. Særlig når konkurransen blir hard og man virkelig må skille seg ut i mengden.

Ta gjerne en prat med barna om challenges uansett, enten det gjelder Snapchat eller andre sosiale medier, slik at barna ikke utfører risikable stunts.

Liten sjanse for å vinne

Pengene som deltakerne kan vinne, hentes fra en totalpott som kan variere fra 1000 til 25.000 amerikanske dollar, ifølge utvikleren. Det tilsvarer flere hundre tusen norske kroner. Man vinner ikke hele summen da premiepotten fordeles på flere deltakere.

Konkurransereglene starter slik: «Only the top 50 entries receiving the most unique video views in spotlight during the contest period will be judged to determine the winners of each challenge.»

Vi fetet ut et viktig poeng, det er altså de som får flest personer til å se videoen, som går videre i konkurransen. Da skal det mye til at det blir akkurat ditt barn som går videre, for det er svært mange brukere av Snapchat.

De femti mest sette og relevante bidragene vil bli sendt videre til vurdering. Her kan det altså bli et stort jag om å få et høyest mulig antall «likes», delinger og visninger.

Pengepremier i konkurranser innenfor spill og sosiale medier er ikke noe nytt. Som eksempel kan barn vinne penger i spill som Fortnite og Rocket Leauge. Men dette kan være med på å sette et urimelig fokus på jag etter penger og oppmerksomhet.

Her er den fullstendige listen med konkurranseregler fra Snapchat. Innholdet er ganske omstendelig og komplisert å sette seg inn i. Reglene for konkurransen er på 4.172 ord.

Når disse konkurransene rulles ut i Norge, vil det forhåpentligvis bli lettere å se hvilke krav og muligheter reglene setter. Kan man for eksempel trekke et bidrag hvis man angrer? Og hvor mye info må man gi fra seg for å kunne delta?

Per nå skriver Snapchat i konkurransereglene:

«INFORMATION SUBMITTED: As a condition of entering a Challenge, Entrant gives consent for Sponsor to obtain and deliver Entrant’s name, username, email address, telephone number and other information to third parties for the purpose of administering the Challenges. Any information Entrant provides to Sponsor may be used to communicate with Entrant in relation to the Challenges or disclosed on a Winners list. «

For å delta må man altså gi fra seg:

• Navn
• Brukernavn
• E-postadresse
• Telefonnummer
• Annen informasjon til tredjepart

Alle foto: Monkey Business Images / Shutterstock


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.