Metroid Prime 4: Beyond
Nintendo Switch 1 og 2. Anbefalt aldersgrense er 12 år fra PEGI.
ANMELDELSE: Skytespill på Nintendo Switch-konsollen byr på eventyr og action på en mystisk planet. Her tar man rollen som dusørjegeren Samus Aran som har fått noen helt unike krefter til hjelp og som må løse et mysterium.
Vi må tilbake til starten av 2000-tallet da det første Metroid Prime-spillet ble utgitt. Også da var dette et actionspill satt til førstepersonsperspektiv. I spillserien tar man rollen som Samus Aran, en intergalaktisk dusørjeger.
Spillene er kjent for å levere utforskning, gåter som skal løses og kamp mot rompirater og andre skapninger – med en sterk stemning av mystikk og isolasjon.
Metroid Prime 4: Beyond er intet unntak og etter nesten 10 år siden siste spillutgivelse i serien, er det bedre grafikk og spillmekanikk enn noen gang. Særlig takket være drakreftene til Nintendo Switch 2-konsollen for de som spiller på denne.
Metroid Prime 4: Beyond
Sjanger: Action
Utvikler: Nintendo
Utgiver: Nintendo
Denne gang blir dusørjegeren fraktet til den mystiske planeten Viewros ved uhell. Etter et angrep på en forskningsinstallasjon forsøker Samus å hjelpe til, men i kaoset og angrepet som oppstår, settes krefter i sving som teleporterer Samus avgårde.
Viewros er et vakker sted som preges av mystikk og frodig jungel. I tillegg til en rekke ruiner og sanddyner.
Målet er å komme hjem igjen, men veien dit preges av logiske hindringer som må løses og diverse fiender som må overvinnes. Heldigvis har Samus noen unike krefter til hjelp for å navigere i det ukjente landskapet.
I tillegg er det en eldgammel sivilisasjon som har sine siste, gjenværende dager. Og som ser til Samus som den de har profetert vil hjelpe dem med å viderebringe historien deres. Men først må Samus samle nøkler som er fordelt på forskjellige steder på planeten.
Dette for å sette i gang en maskin som kan få Samus hjem igjen.

Omgivelsene som man beveger seg i er langt fra øde. Det er definitivt tegn og konstruksjoner som viser til en gammel sivilisasjon som har bodd der. Og på ferden må Samus gjennom nydelige skoger, fossefall, fabrikker og laboratorier.
Dette byr på en variasjon i landskap enten det er brennhet lava eller iskalde miljøer som står på menyen.
For å avdekke mer av historien bak hele planeten og sivilisasjonen som bodde der, må Samus skanne diverse gjenstander, steiner og ruiner. Dette gir igjen ledetråder som hovedpersonen kan følge og man blir stadig mer innlemmet i spillverden.
Man beveger seg gjennom labyrinter og selv om spillet ikke alltid byr på en åpen verden, så finnes det ofte alternative veier som man kan gå. Noe som gir en viss grad av frihet. Det er allikevel stort sett en vei som fører spilleren videre.
I tillegg til alternative ruter der man kan oppgradere spillfigurens evner, finne skatter og lagre progresjonen i spillet.

Man møter støtt og stadig på diverse fiender og uhyrer. Til hjelp har Samus et slags energivåpen som kan skyte flere småskudd om gangen eller lades til å avgi en kraftigere salve. Raketter som sikter seg inn mot målet er også et neste alternativ.
Over tid får man flere krefter som blant annet evnen til å kontrollere en prosjektil slik at man kan styre de mot en eller flere fiender.
For å navigere i spillverdenen kan man gjøre seg om til en liten ball for å nå trange passasjer eller for å bevege seg innenfor ulike innretninger og maskiner. Her får man også oppleve plattform-elementer som er en begivenhet i seg selv. Ellers så kan man hoppe over grøfter, styre maskiner med en spesiell type energi for å løse logiske hindringer og mer.
Man kan også slenge seg gjennom punkt i lufta og på vegger, eller spurte unna fiendtlig angrep når det er behov for det.

Når man beveger seg mellom ulike spillområder så kan man kjøre en knalltøff motorsykkel (tenk Tron-filmene). Dette er åpne ørkenområder der man kan knuse steiner og samle mineraler, og iblant blir man angrepet av ulike fiender.
Motorsykkelen kan riktignok også bli fremkalt på andre spillområder, selv om den har stor nytte når man skal reise over større områder. Her er nok også et av de svakere punktene for spillet, ettersom de åpne ørkenområdene blir litt kjedelige og ensformige i lengden. Og det er ikke vanvittig gøy å samle mineraler heller.
Ellers vil man også møte på andre, datastyrte karakterer som selv er strandet på planeten. Dette gir liv til dialoger og andre figurer, noe som også er med på å gjøre spillet litt mindre ensomt i hvert fall i perioder.

Utviklerne har gjort en god jobb med å skape variasjon og utvikling i spillet. Man slåss hyppig mot små grupper med fiender, men også større lederskikkelser som har ulike styrker og svakheter.
Her må man også bruke variasjonen i kreftene til Samus for å overleve. Som eksempel møter man på edderkopp-lignende bosser, lavamonstre, sanduhyrer og mekaniske innretninger. Alle har unike ferdigheter som man må både lære å unngå for å overleve og forstå for å overvinne dem.
Samtidig er ikke spillet i overmåte komplekst. Det er en håndfull med våpen, ferdigheter og egenskaper som man blir introdusert til gradvis, og så er man klar til å løse det som det måtte være av logiske hindringer og skurker.

På Nintendo Switch 2 utnyttes teknologien i håndkontrollene på kreative måter. Som eksempel kan man bruke bevegelsesteknologien til å finjustere siktet. Noe som blant annet er nyttig når man skal åpne porter eller treffe ulike punkt på fiender og større bosser.
Styringen i spillet er nokså intuitiv, men varierende situasjoner krever også varierende fremgangsmåter.
Som eksempel, så skal man noen ganger dra mekanismer og porter ved å følge en linje på skjermen. Det gjør man ved å bevege joysticken. Andre ganger skal man skanne eller skyte opp porter. Det er litt knot å veksle mellom skannemodus og vanlig modus, men det gir også noe rom for variasjon i spillet.

Visuelt sett så ser Metroid Prime 4 virkelig flott ut. På Nintendo Switch 2 kan man veksle mellom vekting av grafikk eller ytelse. Og enten man beveger seg gjennom frodige jungler eller mystiske ruiner, så er det detaljerte spillverdener som man får bevege seg i.
Det samme kan sies om lydsporet som leverer flott og stemningsfull musikk, samt gode dialoger.
Her er det nok kjøtt på beinet til å kalle dette et skikkelig science fiction-eventyr. Selv om alt er pakket inn i Nintendos vekting av magi og eventyr. Noe som gjenspeiles i dialoger og karakterer som man møter.
Det meste blir ikke særlig mørkt eller for dystert. Men noe grums må man gjennom i livet som dusørjeger riktignok.

Metroid Prime 4: Beyond oppleves som et godt tillegg i spillserien. Utforskning, gåter og den litt ensomme stemningen står fortsatt i sentrum, og planeten Viewros byr på variasjon. Historien rulles ut i rolig tempo gjennom omgivelsene, og man får hele tiden lyst til å se hva som skjuler seg bak neste hjørne.
Man kan løpe gjennom spillet og nyte action og det visuelle, men man kan også ta tiden til hjelp og utforske sideveier og skanne maskiner og dingser for å avdekke mer om planetens historie.
Spillingen er gjenkjennelig, men samtidig frisk nok til å føles ny. Samus har et oversiktlig utvalg av våpen og evner som gradvis låses opp, og kampene veksler fint mellom mindre fiender og større bosser som krever nytenking. Spillet er enkelt å komme inn i, men variasjon i både bevegelse, gåteløsning og spillmekanikk gjør at konseptet holder seg interessant over tid.
Alt i alt fremstår Metroid Prime 4 som et solid sci-fi-eventyr. Spillet er ikke veldig mørkt eller tungt, men har nok mystikk og utfordringer til å holde spilleren engasjert hele veien. Dette er rett og slett et spill som både fans og nye spillere enkelt kan hygge seg med.
Alle foto: Nintendo
Egnethet
Metroid Prime 4: Beyond har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI.
PEGI påpeker at det vises vold mot menneskefigurer, men at denne ikke er særlig realistisk. Man kan blant annet få en medhjelper (et menneske) som kan bli angrepet og såret.
Det vises også realistisk vold mot fantasiskapninger. Disse blinker rødt når de blir skutt på, men større fiender kan falle eller stå ustøtt når de blir angrepet av spilleren.
I tillegg vil man kunne se lik liggende igjen fra både mennesker og fantasiskapninger. Disse er ikke særlig grotesk eller grusomt fremstilt. Men noe scener (som bildet over) kan være opprørende for yngre barn.
Man kan også møte på en rekke fiender som ser småekle ut. Blant annet en del hissige monstre.
Vanskelighetsgrad:
0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.
12-15 år: Man kan justere på vanskelighetsgraden i spillet. Det finnes tre vanskelighetsgrader som påvirker kampsystemet. Spillet byr på gradvis introduksjon av nye spillmekanikker og man får en opplæring underveis. All tekst og tale er på engelsk.
16+: Spillet kan også gi utfordringer for ungdom og voksne. Blant annet for de som vil skanne mest mulig og lete etter oppgraderinger og skatter.
Spilltrailer:
Hvordan vurderer Barnevakten spill?



