Skjermdump av nettsiden til Tenk.

Lærer skoleelever kritisk mediebruk

Nettstedet Tenk tilbyr undervisningsopplegg i kritisk tenkning midt i mediehverdagen. Elever på ungdomskoler kan se korte videoer eller presentasjoner før de svarer på en del spørsmål, dette vil gjøre dem mer bevisste når det gjelder budskap, fakta og kilder når de er på internett.

Undervisningsressursene fra Tenk er laget for elever på ungdomsskoler. Eller rettere sagt: Ressursene er laget for lærere som så kan dele med elevene, for lærere får tips til hvordan legge opp undervisningen før ressursene deles.

Ressursene er i form av videoer, PDF-er, presentasjoner og tekstdokumenter og kan brukes adskilt fra nettstedet. Man skal altså ikke sende inn svar til nettstedet og få en fasit tilbake, men man skal svare på papir eller på skjerm og drøfte dette med medelever eller lærer.

Det er for øvrig ikke noe i veien for at også foreldre kan be barna utføre oppgavene som ligger gratis tilgjengelig på nettstedet. Men for å få mest mulig ut av oppgavene bør man samtale med barna om hvilke refleksjoner de gjør seg.

Her er en del av temaene:

  • Stoler du på kilden?
  • Hvem sprer falske nyheter?
  • Hva er desinformasjon?
  • Detektivlesing
  • Lese nyheter på sosiale medier
  • Ukjent avsender
  • Reklame i sosiale nyheter
  • Slik påvirkes vi av influensere
  • Sponsing i videoer
Jukser med grafikk

En av oppgavene går ut på bruke Nasjonalbibliotekets avisarkiv. Elevene får kjennskap til at det finnes mange aviser i Norge og at man kan søke tilbake i tid for å sjekke historiske påstander. De lærer også at det finnes andre steder å søke enn i Google…

En annen oppgave viser hvordan det jukses med grafikk, her er det to politiske partier som får gjennomgå for sin bruk av linjediagrammer. Et vanlig grep for å endre inntrykket en graf kan gi, er å ikke la y-aksen starte på null. I  oppgaven vises også enda verre manipulering, det er når man fjerner noe av tallgrunnlaget og bare tar med observasjoner som setter avsenderen i et positivt lys.

En tredje oppgave handler om kjøtt. Ulike aktører ønsker å påvirke hvor mye kjøtt vi spiser. Noen vil at vi skal spise mer, andre vil at vi skal spise mindre. Elevene skal lese påstander om kjøtt og så gjette hvilken aktør som står bak.

Dette er gode oppgaver som bør føre til at elevene blir mer bevisste mediebrukere.

Oppdatert kunnskap om kildebevissthet
Foto: Tenk.
Sølve Kuraas Karlsen er prosjektleder for Tenk.

 

Det mest brukte undervisningsopplegget fra Tenk er «Bevis det«, opplyser prosjektleder Sølve Kuraas Karlsen i Tenk. Temasiden om Desinformasjon og falske nyheter er også svært mye brukt.

I forrige uke publiserte Utdanningsnytt en kronikk av Karlsen og kollegaen Vilde Kaasen Krogsrud. I den skriver de to at de møter lærere som etterspør oppdatert kunnskap om kildebevissthet. Hvordan fungerer algoritmer i de ulike sosiale appene? Hvordan kan ungdom lære seg å faktasjekke Snapchat? Utviklingen går så raskt at man hele tiden må oppdatere seg om hvordan mediene fungerer.

– Lærerne står nå foran en høst der de skal ta i bruk de nye læreplanene. Her er kildekritikk og kritisk tenkning svært sentralt, derfor har vi stor pågang fra lærere og skoler som ønsker å lære mer om fagfeltet, forteller  Sølve Kuraas Karlsen.

– Vi ser også at internett med de ulike plattformene løfter frem og samler stemmer som tidligere ikke markerte seg i samfunnsdebatten. Noe av dette er selvsagt positivt, men bruken av ulike nettforum og grupper på sosiale medier gir også større rom for radikale krefter og feilinformasjon. Dermed er det mange som blir i tvil, rett og slett for at det oppleves som at det er så «mange» som hevder konspirasjonstanker og da er det lett å begynne å lure på om det kan være noe i dem, forklarer Karlsen.

«Tenk» er en del rundt på skoler og biblioteker for å holde foredrag, men kjernevirksomheten er å lage undervisningsopplegg og læringsressurser for undervisning på nett. I løpet av høsten kommer det nye nettsider fra Tenk, og de skal som er enda lettere å bruke, ifølge Karlsen.

Det er nettstedet Faktisk som står bak Tenk som ble etablert høsten 2019. Faktisk eies av en håndfull store norske medieselskaper. Tenk er finansiert av Sparebankstiftelsen og Fritt Ord.

Barnevakten har lagt inn informasjon om Tenk i Barnevaktens portal for læringsressurser om nettvett. Er du lærer, finner du mange undervisningsressurser der fra ulike organisasjoner. Bruk filteret i portalen for å velge tema og barnets alder.

Les også: