
Apple skal ha lyttet til samtalene dine
Apple lot telefoner og andre dingser lytte til folks samtaler for så å sende reklame basert på temaene i samtalene, ifølge et søksmål. Apple skal betale 1 milliard kroner i erstatning til sine kunder, ifølge avtalen som er inngått.
Apple har lenge forsøkt å markere seg som et selskap som er opptatt av personvern. De selger fysiske produkter og behøver ikke å sanke inn opplysninger om deg i ett sett som skal brukes til å sende deg reklame.
Men ifølge søksmålet har Apple skrudd på telefonmikrofonen til millioner av kunder og lyttet til samtalene. På et vis er mikrofonen ofte påskrudd på en Iphone. For når du sier «Hey, Siri.», så starter tjenesten Siri opp. Søksmålet går ut på at Apple har i 10 år latt sine telefoner tidvis ha åpen mikrofon også når du ikke har bedt om tjenesten Siri.
En milliard kroner er en innrømmelse
Apple innrømmer ikke i avtalen at selskapet har drevet med avlytting. Men når Apple går med på å betale 1 milliard kroner, da virker det, sett utenfra, som en innrømmelse av de faktiske forhold. Dette gigantiske selskapet kan velge mellom verdens beste advokater og kunne nok ha sluppet unna dersom det ikke var noe hold i påstandene.
Også barn har blitt avlyttet, ifølge søksmålet
BBC opplyser i en reportasje at det har kommet lekkasjer fra søksmålet. Blant annet at en mamma forteller at hennes mindreårige datter snakket med sine venner om noen restauranter, og at de samme restaurantene dukket opp som annonser straks etter da datteren benyttet nettleseren Safari som leveres av Apple.
Har sannsynligvis pågått i 10 år
Det er neppe en enkeltstående tabbe vi står overfor, for kunder kan be om erstatning dersom de har hatt en Iphone mellom 2014 og 2024. Avlyttingen ser altså ut til å ha pågått i ti år. Men vi presiserer at så langt vi forstår, innrømmer Apple ikke noe.
Kan få 20 dollar i erstatning
Hver amerikanske kunde som har hatt en Iphone med Siri-tjeneste, kan få 20 dollar av Apple i erstatning. Man kan søke erstatning for opptil fem telefoner eller dingser. Man regner med at kun 3-5 prosent av kundene faktisk vil kreve penger. Hvor mange som krever erstatning, har betydning for hvor stort beløp den enkelte kan motta.
Det var advokatselskapet The Wood Law Firm som startet denne saken i august 2019 ikke lenge etter at The Guardian publiserte en artikkel med påstander om at Siri-tjenesten ble benyttet til å lytte til samtaler. Dette er et privat søksmål, man venter nå på at en dommer skal godkjenne avtalen som er inngått.
Folk har lenge hatt mistanke
For fire måneder siden skrev Barnevakten at bigtech sannsynligvis lytter til samtalene dine. Et typisk svar fra eksperter har i mange år vært at folk ser spøkelser på høylys dag og at bigtech selvsagt ikke lytter til samtalene dine. Men med disse to sakene ser det ut til at ekspertene tok feil.
Saken viser også at når vi ønsker oss et enklere liv med hjelp fra kunstig intelligens og så videre, så øker også risikoen for at personvernet svikter.
Denne artikkelen er basert på en rekke utenlandske nyhetsartikler, vi har ikke sett avtaleteksten.
(Bildet helt øverst: Shutterstock / Wachiwit)