Barnas mediebruk: Hva kan skolen og hjemmet samarbeide om?
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Inne på Roblox har det dukket opp hundrevis av spill basert på den blodige Netflix-serien Squid Game. Noen av spillene har flere millioner besøk.
Spill kan være en supersosial arena for barn, men også et sted med dårlig språkbruk og utestenging, sier kontaktlærer og dataspillentusiast Lars Peter Østrem.
Til tross for at et spill har en anbefalt aldersgrense på 12 år, vises det niårsgrense på Flippklipp hos NRK Super. Hvorfor er det slik? spør en forelder.
Hva gjør du når to app-butikker viser forskjellige aldersgrenser? Og hvor streng bør du i det hele tatt være med å overholde aldersgrenser og brukervilkår som står oppgitt i appen? Her er Medietilsynets råd.
Her er god veiledning til foreldre om ulike sjangre innen dataspill, aldersmerking og veiledning til foreldreinnstillinger av spillkonsoller, smarttelefoner og nettbrett.