– Denne type reklame utnytter barnas tillit

Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.

Foto: Kimm Saatvedt
Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.

Etter hvert som ny teknologi trer til, endrer også reklameformen seg. Det er ingen tvil om at bedrifter og produktutviklere blir nytenkende og kreative i forsøket på å nå forbrukerne sine.

Influencere er et steg i en slik retning, og handler om personer på sosiale medier som har mange følgere. Det betyr også et potensial for stor påvirkningskraft, noe markedsførere vet å benytte seg av.

– Hovedforskjellen mellom markedsføring ved bruk av influencere i sosiale medier og tradisjonell markedsføring, er sammenblandingen som skjer mellom personlige innlegg og markedsføringsinnlegg. Leseren velger ofte å følge en influencer for å få et innblikk i hverdagen til han eller henne, og mange følger influencere like tett og ofte som andre venner og venninner, sier Øverli.

Når influenceren så blir betalt for å promotere en vare eller en tjeneste, blir leseren lettere påvirket fordi «anbefalingene» kommer fra en person som de oppfatter at de kjenner.

– Denne effekten forsterkes ytterligere når innleggene er utformet som personlige anbefalinger hvor det ikke er klart om det er et innlegg influenceren er betalt for å lage, eller et innlegg som man skriver på eget initiativ, sier Øverli.

Gaver i bytte mot omtale

Det finnes utallige måter selgere velger å bruke influencere til å fronte sitt produkt, forklarer Øverli. Hun har merket seg noen måter dette skjer på i sosiale medier.

– Bedrifter kan gjerne gi gratis produkter, for eksempel en genser, til personer de vet har mange følgere i sosiale medier. Deretter sørger de for profilering gjennom bilder de legger ut der de har på seg genseren. Eller så kan man få betalt for å teste ut ny sminke som man deretter skriver om på et innlegg på bloggen.

Gratistimer hos frisør, sminkør og skjønnhetssalong som det legges ut et bilde fra på Instagram i etterkant, er også vanlig.

– Noen får til dels store beløp for å skrive og ta bilde av spesielle merker og produkter, og annonsør tar i disse tilfellene et bevisst valg om å bruke nettopp en influencer, i stedet for å bruke pengene på reklame i for eksempel en avis eller tv-reklame, sier Øverli.

Barn vet ikke alltid at det er reklame

Denne type markedsføring gjør det vanskelig for både voksne og barn å oppfatte at de blir utsatt for markedsføring i sosiale medier, med mindre det er tydelig spesifisert, sier Øverli.

– Innleggene er som nevnt ofte utformet som personlige anbefalinger. Særlig barn kan ha vanskelig for å oppfatte at noe er reklame fordi de ikke har det samme erfaringsgrunnlaget som voksne. Påvirkningseffekten av å se et idol ikle seg et spesielt produkt, kan være meget stor, og det er nettopp derfor vi har regler i markedsføringsloven som skal forhindre skjult markedsføring, sier Øverli.

Lovverket sier at markedsføring skal utformes og presenteres slik at det tydelig kommer frem at det er reklame, forklarer Øverli.

– Det betyr at det er forbudt å bedrive skjult markedsføring. Dette gjelder i alle flater og alle medier, og regelverket har derfor ikke en spesiell utforming som bare gjelder for bruk av influencere. I tillegg har vi et eget kapittel som skal gi økt beskyttelse for barn og pålegger næringsdrivende økt aktsomhet når de markedsfører på flater hvor reklamen kan ses eller høres av barn, sier Øverli.

Det er strengt forbudt å feilaktig utgi seg for å være forbruker, for eksempel ved at man gir det som tilsynelatende er en personlig anbefaling, men som egentlig er et betalt innlegg.

Gi barna «reklamebriller»

Foreldre bør opplyse sine barn om at denne typen markedsføring ofte blir brukt, og trolig vil det bare bli mer av dette fremover, sier Øverli.

– Barn må fortsatt opplæres til å være kritisk overfor det de ser på nettet, men nå kanskje særlig på sosiale medier. Det er også viktig å minne dem på at å følge noen på Instagram eller Snapchat ikke er det samme som et vennskapsforhold, og at kjente profiler tjener veldig mye penger på å drive markedsføring i disse kanalene.

Et tips kan jo være å se på noen blogger og instagramposter sammen med barna, sier Øverli.

– Se om innslagene er merket med reklame, si hva det innebærer og lær barna å ta på reklamebrillene når de ser innleggene. Dette kan også være en god øvelse for foreldrene, jeg tror nemlig ikke alltid de er like bevisste på dette selv heller, sier Øverli.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com