Bak sløret

Østerriksk drama, 2022, passer fra 12 år (aldersgrense 9 år)

ANMELDELSE: Bak sløret viser frem et realistisk moderne ungdomsmiljø, uten å si noe meningsfullt om det. Å se ungdom lide uten grunn er verken underholdende eller lærerikt.

Bak sløret gir et nytt perspektiv på innvandrermiljø og ungdoms bruk av sosiale medier. De stilistiske valgene hjelper fortellingen å virke realistisk i vår moderne verden. Filmen slutter likevel uten å ha sagt noe som helst om denne verdenen.

Handling

Det kurdiske innvandrerbarnet Yesmin og venninnene hennes spiller inn en video der de danser til R.E.M.s «Losing My Religion» mens de har på seg Yesmins mors bønneklær. En av venninnene publiserer videoen uten å spørre Yesmin først, og foreldrene oppdager videoen. Moren føler seg alvorlig krenket, men Yesmins far får inntrykk av at dette er starten på noe stort – videoen har fått mange visninger og kommentarer – og får trioen til å synge sangen på diverse kurdiske festarrangement.

I kombinasjon med dette må jentene navigere en moderne festkultur, og Yesmins lillebror har blitt involvert i gjengvirksomhet. Yesmin selv er mer tilbakeholden i møte med denne ungdomskulturen enn alle andre, og hennes motstridende følelser lammer henne, så hun selv ikke klarer å ta grep.

Bak sløret

Regi: Kurdwin Ayub
Sjanger: Drama
Skuespillere: Melina Benli, Thomas Momcinovic, Law Wallner, Maya Wopienka, m.fl.
Språk: Tysk/kurdisk tale m/norsk tekst
Nasjonalitet: Østerrike
Spilletid: 1t 27min.
Produksjonsår: 2022

Vurdering

Måten Bak sløret er filmet på skal vise dagens media-fragmenterte verden. Mesteparten av filmen er filmet som spillefilmer flest, men store deler er filmet som tiktoker, Youtube-videoer, videosamtaler og til og med en liten del som tv-intervju. Det virker som filmskaperne har prioritert realisme over flyt i filmingen, og det er ikke tatt særlig mye hensyn til farger og belysning. Dette fungerer ok i kontekst av resten av filmen.

Skuespillerne presenterer karakterene troverdig. Disse er ment å være realistiske ungdommer, og de fremstår også slik – om av den mer ekstreme sorten. Som både filming og karakterer er musikken ment å representere ungdommen, og den består for det meste av typisk Tiktok-bakgrunnsmusikk og lignende. Tempoet i filmen fungerer for det meste greit – og oppbruddene i filmteknikk hjelper til med dette – men etter en stund får seeren følelsen av at filmen ikke går noen vei.

Og det er nettopp det. Mens Bak sløret presenterer et troverdig bilde av et typisk ungdomsmiljø av den litt tøffere sorten, har den ingen tematisk konklusjon. Yesmin har begynt å gjøre et par haram-ting, men hun virker ikke egentlig til å ha endret ståsted. Venninnene forsvinner, men det virker ikke til å ha noe mening ved seg. Det skjer ingen utvikling med broren og videodelingen blir glemt. Bak sløret presenterer en negativ situasjon uten å løse den, uten å presentere et bedre alternativ, men også uten å si at en må finne seg til rette med den. Filmen peker på et samfunnsproblem uten å si noe meningsfullt om det.

Egnethet

Bak sløret avbilder et dyr som blir torturert og drept. Filmen inneholder også betydelig alkoholinntak og ungdommer som flytter til krigsherjede land for å feste.

Filmen avbilder alvorlige krenkelser – både av muslimske tradisjoner og av enkeltpersoner – og drikkepress. Filmen fremstiller dette verken positivt eller negativt.

Da det eneste filmen egentlig gjør er å beskrive moderne ungdomskultur, vil det nok være mest meningsfullt for ungdom fra tolv år å se filmen.

Medietilsynets begrunnelse for aldersgrensen:

Denne filmen inneholder én dramatisk scene med et dyr som lider og dør, og enkelte scener med krangling i familierelasjoner. Den får derfor aldersgrense 9 år.

Filmtrailer:
(uten norsk tekst)

Les mer om «Bak sløret»:

Filmweb.no

Hvordan vurderer Barnevakten filmer?

Les våre kriterer for filmanmeldelser

Foto/trailer: Tour de Force