Familien Voff – alle trenger en venn

Russisk animasjonsfilm, 2022, tillatt for alle

ANMELDELSE: Barn kan gjerne se denne filmen, men det finnes mye bedre titler å velge blant.

Ok underholdning, men stort sett alt ved denne filmen er flere divisjoner under de beste filmene i sjangeren.

Småen Voff er en munter liten valpegutt som gjerne vil leke kriger med de fire søsknene sine, og han blir litt skuffet når de er mest opptatt av egne interesser, som inkluderer alt fra vlogging til artige oppfinnelser. Småen håper søsknene vil holde løftet om å leke med ham når de besøker farfar på hytta, men skuffelsen blir større når de heller ikke nå vil være med veslebror.

Heldigvis blir Småen kjent med to kattunger som er på besøk i nabohytten, men det viser seg at dette radarparet har litt skumle planer som skaper kaos og forviklinger på det idylliske landstedet.

Familien Voff – alle trenger en venn

Regi: Elena Galdobina
Sjanger: Animasjon
Nasjonalitet: Russland
Spilletid: 1t 17min.
Produksjonsår: 2021

Som sagt er dette helt ok underholdning, men her er hverken animasjon eller historie av særlig god kvalitet. Det virker som om filmskaperne har overanstrengt seg i forsøket på å gjøre filmen kul for barn, men resultatet virker tilgjort og unaturlig. Bihistoriene fremstår også litt tilfeldige og lite knyttet til hovedhistorien, samtidig som konseptet virker overfladisk og lite gjennomtenkt. Den sjarmerende galskapen som man ser i mange gode animasjonsfilmer fungerer ikke særlig godt her, og resultatet blir deretter.

Filmskaperne forsøker seg på et budskap om at det viktigste av alt er familie, at man stiller opp for hverandre og at man kan være trygg på at søsken er glad i deg selv om de ikke alltid leker med deg. Men budskapet vises ikke gjennom handlingen. I steder legger man ordene i munnen på en karakter som bare sier budskapet ut av det blå. Igjen er det påfallende forskjell til bedre filmer der budskapet er bakt inn i konseptet og hele handlingsforløpet.

Terningkast to er kanskje strengt, men dette er en svak film.

Filmer har litt dramatikk, men ikke noe som er for skummelt for selv de yngste. Stemningen i filmen er positiv og munter. Aldersgrensen er tillatt for alle.

Denne filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelig for barn, og den blir derfor tillatt for alle.