Hjem til villmarken

Australsk/amerikansk animasjonsfilm, 2021, vi anbefaler fra 7 år*

ANMELDELSE: Sprø og smart animasjonsfilm med et godt budskap anbefales for hele familien.

Denne animasjonsfilmen fra Netflix hever seg over gjennomsnittet av animasjonsfilmer med spennende og original tematikk og vitser med både humor og dybde.

*Hjem til Villmarken har anbefalt aldersgrense 7 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser.

I en dyrepark i Australia er det Kjekke-Sean som er helten. Han er en søt koala som alle elsker, og som får besøkende til å strømme til parken. Men han er ikke den eneste attraksjonen. Her bor også en gruppe av de dødeligste skapningene på jorden, med krokodillen Jackie og ørkentaipanen Maddie (verdens giftigste slange) i spissen. Når lederen av dyreparken, Chaz, og sønnen hans Chazzie, henter disse skapningene ut fra burene deres, kommer tilskuerne for å se grusomme mordere, og barna gråter av skrekk.

Men i virkeligheten er denne gruppen med dødelige skapninger så følsomme, snille og omtenksomme som det er mulig å bli. Alle misforstår dem, og dette gjør spesielt Maddie skuffet og trist. Og når Jackie etter en misforståelse blir sendt bort som et farlig rovdyr, da har Maddie fått nok. Hun leder an resten av gjengen, og de flykter fra parken. Tilfeldighetene vil at Kjekke-Sean blir mer på flukten, og det viser seg at den søte koalaen er ganske så slem og selvopptatt.

Dette blir starten på et eventyr der den sprø og uvanlige gjengen med giftige skapninger reiser ut for å finne sin fremtidige familie, og reisen blir også personlige reiser der alle går gjennom en viktig forandring for å finne sin plass i verden.

Hjem til villmarken

Regi: Harry Cripps, Clare Knight
Sjanger: Animasjon, komedie
Nasjonalitet: Australia, USA
Spilletid: 1t 35min.
Produksjonsår: 2021

Vi ble veldig positivt overrasket av Hjem til Villmarken. Begynnelsen av filmen er i grunn bare middels god, og animasjonen er ikke helt på høyde med de beste animasjonsfilmene (som for eksempel Encanto). Men filmen har ikke vart lenge før vi innser at dette er en historie med et godt og spennende budskap på hjertet. Ideen med å gjøre de dødelige dyrene til de snille, og den søte koalaen usympatisk, er helt super, og blir en kilde til sprø og absurd humor, og ikke minst utgangspunktet for filmens gode budskap. Menneskene er et kapittel for seg – de forguder de søte dyrene og frykter de stygge og farlige, og Chaz utnytter både dyrenes godhet og menneskenes forutinntatthet til egen vinning.

På denne bakgrunnen får vi en historie som tar et tydelig standpunkt til at det ikke er riktig å holde dyr i fangenskap, og at de har det best i sitt naturlige habitat. Det blir også åpenbart at man ikke bør dømme andre etter hvordan de fremstår, men etter hvordan de er som personer – eller som slanger og edderkopper i dette tilfellet. Filmen handler likevel aller mest om familie, og i løpet av filmen lærer alle karakterene hva som er deres egentlige familie.

Alle karakterene går i tillegg gjennom en personlig reise, og ingen av dem ender opp med den personligheten de hadde da filmen begynte. Som eksempel kan vi nevne Maddie, som er svært skuffet over menneskene og kaller dem grusomme. Men etter hvert forstår hun at ikke alle er som den slemme dyrepasseren, og innstillingen hennes endrer seg. Dette er med andre ord en rik film med et tydelig og lett håndgripelig budskap som inviterer til refleksjon etter å ha sett filmen, og når dette kombineres med fart, spenning og mye humor blir resultatet en svært så fornøyelig familiefilm.

Humoren er også smartere enn i de fleste animasjonsfilmer. Det er mye vidd i dialogen og filmskaperne klarer å formidle gode poenger gjennom de mange vitsene.

Hjem til Villmarken har anbefalt aldersgrense 7 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser.

Filmen har flere dramatiske scener der Maddie og vennene hennes blir jaget, men alt foregår i en trygg og morsom ramme. De møter også mange skumle skapninger på sin vei, men i denne filmen er jo de stygge og farlige dyrene snille, så det blir bare morsomt. Dette er en film film for hele familien å se sammen, men for de aller yngste kan det kanskje bli litt for fartsfylt.

Filmen er tilgjengelig med norske stemmer og norsk tekst. De norske stemmene fungerer svært godt.

Foto/trailer: Netflix