Hjertestopper

Britisk drama, 2022, vi anbefaler for ungdom

ANMELDELSE: En varm og fin serie om tenåringsguttene Nick og Charlie og deres venner, som prøver å finne ut av egen seksualitet og sine følelser for hverandre.

Denne anmeldelsen er basert på de første fire episodene av Hjertestopper.

*Hjertestopper har anbefalt aldersgrense 10 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (9).

En tv-serie basert på tegneserien av samme navn (Heartstopper på engelsk) laget av Alice Oseman, som er tilgjengelig både på nett og i bokform.

Charlie er en homofil tenåringsgutt som bare prøver å komme gjennom skolehverdagen med sine få venner, og sin hemmelige «kjæreste» som ikke engang vil anerkjenne at han eksisterer utenom deres hemmelige møter i tomme klasserom. En dag blir han kjent med Nick, og forelsker seg fort, til tross for vennenes advarsler om at Nick bare er interessert i jenter. Nick på sin side føler at han ikke passer inn i vennegjengen sin lenger, og jo nærmere han kommer Charlie, jo vanskeligere blir det. At noen i vennegjengen hans er blant de som mobbet Charlie når han kom ut som homofil året før, gjør ikke situasjonen noe enklere. Nick begynner også å tvile på sin egen seksualitet og sine følelser for Charlie. Samtidig har transkjønnede Elle begynt på ny skole etter at hun også ble mobbet, og prøver å finne nye venner der. Tao sliter både med savnet av Elle på skolen, og bekymring over Charlies nye vennskap med Nick, som trekker ham vekk fra vennegjengen.

Hjertestopper

Regi: Euros Lyn
Sjanger: Romantisk drama
Skuespillere: Joe Locke, Kit Connor, Yasmin Finney m.fl.
Språk: Engelsk tale
Nasjonalitet: Storbritannia
Produksjonsår: 2022

Hjertestopper handler om to tenåringsgutter og deres venner som prøver å finne ut hvem de er. Serien utforsker seksualitet, kjønnsroller og identitet, i hovedsak gjennom Nick og Charlie som prøver å finne ut av sine følelser for hverandre. Men også gjennom transkjønnede Elle og kjæresteparet Tara og Darcy legges det enda mer fokus på disse temaene. Historiene til disse tenåringene blir fortalt på en fin og varm måte. Det er lite action og spenning, historien fokuserer mer på dagligdagse hendelser og tenåringers personlige drama. Serien er en koselig og fin opplevelse, samtidig som problemene de går gjennom føles realistiske. Det kan til tider bli litt for søtt og enkelt, men samtidig er også en del av poenget med denne serien at den skal gi en «feelgood»-følelse. Episodene er ganske korte, og det er veldig enkelt å sette seg ned og se hele første sesong på kort tid.

Det er flere viktige tema og budskap å ta med seg fra denne serien. Tonen i serien holder seg stort sett på et optimistisk og lett nivå, med karakterer man fort blir glad i. Samtidig tar den opp viktige tema og viser viktige problemstillinger som tenåringer sliter med, spesielt rundt mobbing og seksualitet. Serien fokuserer på kjærlighet, men vennskap er minst like viktig for disse ungdommene, og kunsten å balansere venner og romanse blir også et viktig tema. Karakterene viser hvor viktig det er å bry seg og ta vare på hverandre, og vise forståelse for hva andre går gjennom. Det er en serie voksne gjerne kan se sammen med barna, både for å kunne hjelpe dem med spørsmål de har, men kanskje også for å lære litt selv.

Netflix har gitt serien aldersgrense 10+. På grunn av alderen til hovedpersonene, er det kanskje gruppen 13+ som har mest interesse av å se på, men det er likevel godt mulig også for tiåringen å se på. Det er lite som er upassende for barn, men serien tar opp alvorlige tema rundt mobbing, seksualitet og identitet.

Trailer: