Krigere

Norsk dokumentarfilm, 2022, vi anbefaler for ungdom

ANMELDELSE: En høyst samtidsrelevant og interessant, om noe ensidet, historisk film. Regi er bra, men det merkes at budskapet er hovedfokus.

Krigere er en bra sammensatt filmatisert historiegjenfortelling, som setter fokus på en problematikk som mange opplever svært relevant i dagens samfunn. Likevel gir en mangel på synsvinkler og en manglende konklusjon en følelse av at filmen kunne strukket seg høyere.

Handling

Krigere er en filmatisert gjenfortelling av historien til ungdomsgutten Mamo, fra Oslo østkant, og miljøarbeideren Berat. Filmen bygger på deres egne opplevelser, og følger dem og deres perspektiv gjennom hele filmen.

Mamo er et «typisk» problembarn fra fattigslige kår. Gjennom skolens bekymringer kobles myndighetene på, og Berat får jobben med å være miljøarbeider – eller som han selv foretrekker å kalle det: en kamerat – for Mamo. Gjennom denne jobben klarer Berat å føre ham bort fra de kriminelle nettverkene han tidligere har menget seg med. Da Mamo ikke opplever det trygt å bo hjemme – og ikke ønsker å bo hos fremmede – blir det inngått en spesialavtale der han får bo hos Berat.

Men plutselig, en dag, får Berat beskjed om at han ikke lenger får lov til dette. NAV har fått et sint brev fra Politiet, der de råder NAV å si ham opp. Etter et avhør med Mamo, der Berat var med, fikk nemlig Politiet et dårlig inntrykk av Berat. Dette motiverte til en bakgrunnssjekk, der de fant ut at han hadde en kriminell historie. NAV visste om dette fra starten av, så de sier ikke Berat opp, men konsekvenser er uunngåelige. Hvordan skal nå Berat orientere seg gjennom byråkratiet for å rette opp i urettferdighetene han føler seg utsatt for? Og kan Mamo og Berat få bo under samme tak igjen?

Krigere

Regi: Jon Haukeland
Sjanger: Dokumentar
Skuespillere: Mamo, Berat m.fl.
Språk: Norsk tale
Nasjonalitet: Norge
Spilletid: 1t 22min.
Produksjonsår: 2022

Vurdering

Krigere forsøker å være historietro så langt det lar seg gjøre. Manus er basert på intervju med Mamo og Berat, og de spiller selv sine egne roller. Selv om denne tilnærmingen kan være vanskelig å lage god film på, klarer Krigere å flyte fint til siste slutt. Kamerastyringen er noe uortodoks, men hensiktsmessig og tempoet er bra lagt opp. Skuespillernes mangel på formell trening merkes, men det merkes også at de har lagt ned nok innsats til at resultatet samlet er bra.

Filmen vitner om det vanskelige samspillet som kan oppstå mellom enkeltpersoner, skole, NAV, Barnevernet og Politiet. Likevel får vi kun perspektivet fra enkeltpersonene i dette. Dette valget gjør det kanskje lettere å fokusere på budskapet, men som seer føler man fort at en lurer på hvordan de forskjellige etatene opplever situasjonene som foregår. Filmen tar ikke dette for seg i det hele tatt. Fortellingen om Mamo og Berat får heller aldri en skikkelig konklusjon. Dette kommer nok av at konklusjonen var uklar ved produksjonens start, men det virker litt rart når filmen slutter ved å presentere en potensiell taktikk for å ordne opp, uten at en får høre om det fungerte. Eller om de i det hele tatt prøvde.

Filmskaperne har også påberopt filmen et tema om kontrasten mellom by og land. Mens landsbygda – i den grad Gol sentrum er å regne for landsbygd – er tilstede, kommuniserer ikke filmen noe tydelig budskap omhandlende disse forskjellene. Den hadde nok stort sett vært lik om Gol ble byttet ut med Holmlia.

Egnethet

Krigere inneholder scener med mindreårig bruk av rusmidler, samt vag aksept for dette, løping fra Politiet og kampsport. Alt er med et dokumentarisk formål, men det kan nok virke skremmende på noen yngre barn. Filmen vil nok være mest givende for ungdommer, både å grunn av hovedpersonenes aldre, og fordi byråkratiets struktur kan være noe utfordrende å gjøre greie på for de yngste.

Medietilsynets begrunnelse for aldersgrensen:

Denne filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelige for barn. Den blir derfor tillatt for alle.

Filmtrailer:

Les mer om «Krigere»:

Filmweb.no

Hvordan vurderer Barnevakten filmer?

Les våre kriterer for filmanmeldelser

Foto/trailer: Selmer Media