Laputa – Himmelslottet

Japansk animasjonsfilm, 1986, vi anbefaler fra 9 år

ANMELDELSE: En visuelt imponerende og actionpreget film, med mye humor og varme. En god filmopplevelse.

Japansk animasjonsfilm fra 1986, en av Studio Ghiblis første filmer. Hovedspråk er japansk, men filmen er tilgjengelig med norsk og engelsk språk og tekst.

Laputa – Himmelslottet foregår i en slags parallell versjon av vår egen verden, hvor mye av handlingen skjer i luftskip på himmelen. En mystisk jente, Sheeta, jaktes på fra flere kanter for hennes magiske krystall som hun har fått i arv fra sin familie. Mens hun prøver å komme seg vekk fra luftpirater, militæret og agenter som jakter på henne, faller hun fra luftskipet hun er på, og daler mot bakken. Hun blir oppdaget av den unge, foreldreløse gruvearbeideren, Pazu, som hjelper henne med å gjemme seg og å finne ut hva hun blir jaget for. De finner ut at de begge kjenner til det mystiske himmelslottet Laputa, en by gjemt bak skyene, som de begge veldig gjerne vil finne, og de er sikre på at krystallen hennes har noe med Laputa å gjøre. På flukt fra himmelpirater, agenter og militæret, finner de både fiender og venner i sin søken etter denne byen i skyene.

Laputa – Himmelslottet

Regi: Hayao Miyazaki
Sjanger: Animasjon
Nasjonalitet: Japan
Spilletid: 2t 5min.
Produksjonsår: 1986

Handlingen er til tider litt forvirrende, men samtidig er det konstant spenning og farer på lur, og man kjeder seg sjeldent. Allerede fra åpningsscenen blir man kastet inn i handlingen, uten noe særlig forklaring på hva som foregår, og man må bare la seg rive med av det som skjer. Etter hvert blir historien og handlingen tydeligere, og filmen er engasjerende nok til at man fort kommer inn i det. Men det gjelder å følge med underveis, dette er ikke filmen for å sette på i bakgrunnen mens man er litt distrahert av andre ting.

Hovedbudskapet i filmen er egentlig så enkelt som å gjøre det rette. Drømmen om Laputa for hovedpersonene handler om deres familiehistorier og å finne svar for seg selv. For andre handler det om makt og grådighet, siden Laputa ryktes å holde krefter som kan brukes til å få makt og kontroll. I stor grad handler filmen om det gode mot det onde, og det er tydelige helter og skurker. Samtidig finnes det også personer som havner litt midt i mellom, og filmen unngår slik å bli for enkel i sitt budskap. Filmen er actionpreget og bruker mye humor, men samtidig er det også mye varme i historien, og flere tilfeller av folk som hjelper hverandre og bryr seg om hverandre, også i noen tilfeller hvor man ikke forventer det.

Selv om animasjonsstilen er enkel sammenlignet med mye av det vi er vant til i dag, så er filmen visuelt imponerende og det kunstneriske har fått stå i sentrum. Farger og musikk er brukt på en fin måte, og skaper stemning hele veien gjennom. Filmen har også mye humor, som kan passe for både barn og voksne. I dag er man kanskje vant til kortere filmer enn på 1980-tallet, og det føles etter hvert som om filmen kanskje er litt i lengste laget. Men det er likevel verdt det for en god filmopplevelse.

Filmen har fått 9 års aldersgrense. Hovedpersonene er stadig i farlige og i truende situasjoner, og til tider kan filmen kanskje bli litt voldsom for noen barn. Skurkene er stort sett også mennesker og ikke fantasimonstre, og det er flere slåsscener mellom mennesker. Men at filmen er animert, i en tydelig fantasiverden og at lite detaljer vises i disse scenene, gjør at det oppleves litt mindre ekte.

Les mer om Laputa – Himmelslottet:

Filmweb

Foto/trailer: Studio Ghibli