ANMELDELSE: Mangefasettert, særegen og prisbelønnet animasjonsfilm anbefales varmt for barn fra seks år.

Lise & Snøpels – Venner for alltid

Regi: Jan Bubenicek, Denisa Grimmová
Sjanger: Animasjon, eventyr
Nasjonalitet: Tsjekkia
Spilletid: 1t 20min.
Produksjonsår: 2021

Vi skal ikke si så mye om handlingen i denne filmen. Historien er nemlig ikke helt vanlig, og det aller beste for filmopplevelsen er nok å vite så lite som mulig på forhånd. Her er det noen uventede vrier som både er morsomme og spennende, og som gir filmen et helt spesielt særpreg.

Tematikken er noe av det rikeste vi noen gang har sett i en barnefilm. Det mest håndgripelige budskapet dreier seg om vennskap og hvor viktig det er i livene våre. Mot er et annet sentralt tema. Både Lise og Snøpels har store utfordringer som preger personligheten deres. Lise sitt største håp er å bli like modig som faren. Snøpels er sjenert og litt redd av seg, og trenger å finne mot. Eller har han vært modig hele livet? Og hva er egentlig mot? Det er store spørsmål som de to vennene må ta stilling til og de må forsone seg med seg selv og egne forestillinger.

Hvordan vi oppfatter andre og hvordan vi oppfører oss mot andre er et annet tydelig og lett forståelig tema. Dette er ikke lett for Lise og Snøpels, som er naturlige fiender, og det blir en stor utfordring for dem å finne sammen til et dypt og ekte vennskap der de virkelig forstår hverandre.

Filmen tar også opp store eksistensielle og filosofiske spørsmål, religiøs tematikk, viktige mellommenneskelige spørsmål, psykologi – og svært mye annet. Det er imponerende hvordan man gjennom dette eventyret på knappe halvannen time klarer å inkludere så mange viktige grunnleggende menneskelige spørsmål. Hvem er vi? Hvorfor er vi? Hvordan skal vi forholde oss til hverandre? Hva kommer etter livet tar slutt?

Konseptet med å legge disse dypt menneskelige spørsmålene til en eventyrverden med bare dyr, fungerer suverent godt. Gjennom dyrene og deres egenskaper settes spørsmålene på spissen, noe som gjør problemstillingene litt mindre personlige, men samtidig tydeligere formidlet. Animasjonen er mesterlig og fremhever karakterer, stemning og det underliggende budskapet på en forbilledlig måte.

Filmer klarer videre på utmerket vis å nå flere målgrupper på en gang. Mens de yngste kan forstå historien om vennskap, mot og ikke å dømme noen etter hvordan de fremstår – men slik de er på innsiden, så kan ungdom ta for seg de mer eksistensielle spørsmålene, og selv for voksne er det store, viktige spørsmål som det er svært spennende å reflektere over.

Filmen fortjener mange flere lovord, men det beste er å ta barna med på kino for å oppleve filmen sammen. Husk at dette er et filmverk utenom det vanlige, noe det kan være greit å nevne for barna i forkant – slik at de ikke forventer en av de vanlige og mer overfladiske animasjonsfilmene som det er så mange av.

Lise & Snøpels – Venner for alltid har fått seks års aldersgrense. Noen scener er ganske dramatiske, blant annet med en kamp mellom to rever, med biting, knurring og skumle blikk. Flere av scenene er mørke og dystre, og noen av dyrene kan fremstå irrasjonelle. Det er også en del dyr som gjør narr av andre. Dette kan virke slemt, men det er samtidig viktig for å formidle budskapet. Selv om hovedpersonene også kan være selvopptatte og litt slemme, så går de gjennom en personlig endring med fremskritt og tilbakesteg gjennom historien.

Samtidig er det mye glede og humor i filmen. Spesielt starten har flere uventede og veldig morsomme scener. Vi gir en generell anbefaling for barn fra seks år, men det er mulig at noen barn rundt aldersgrensen vil synes noen sekvenser er litt skumle.

Denne filmen inneholder noen mørke og dramatiske scener, og enkelte nifse skikkelser. Den får derfor aldersgrense 6 år.

Les mer om «Lise & Snøpels – Venner for alltid»:

Foto/trailer: Selmer Media