The Social Network

Amerkiansk drama, 2010, anbefales fra elleve år

En film om å lage et dataprogram, der mye av handlingen enten er nettopp foran en skjerm eller i rettsforhandlinger, kan faktisk være knallbra.

Handling

Da Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) blir dumpet av kjæresten, som samtidig gir ham en del ufordelaktige karakteristikker på veien, går han hjem til rommet sitt på Harvard universitet. Han tar seg noen flasker øl, og begynner et prosjekt for å få tankene vekk fra jenta. Samtidig blogger han, så alt han tenker blir usensurert tilgjengelig for resten av verden. Bloggingen førte ikke godt av sted, programmeringen førte til et program der studentene kunne kåre hvem av de kvinnelige medstudentene som var vakrest.

I løpet av noen få nattetimer, beruset og sint, klarer Zuckerberg å hacke seg inn på sentrale deler av Harvards datasystem og generere så mye trafikk at nettverket bryter sammen. Det blir lagt merke til.

Han blir kontaktet av tre eldre studenter som lenge har jobbet med et program som skal utgjøre et sosialt møtested for Harvardstudenter. De behøver en programmerer, og peker ut Zuckerberg som mannen. Han inngår en muntlig avtale med de tre, men straks etter at han har begynt på oppgaven, ser han at ideen kan gjøres langt bedre. Dermed får han med seg to kamerater, og resultatet blir theFacebook.com. Oppdragsgiverne kjenner seg lurt. Fra nå av veksler filmen mellom å fortelle historien om Facebook og historiene fra de to rettssakene Zuckerberg plutselig befinner seg i. Ikke bare må han stå til rette for de tre medstudentene, men han tråkker også rimelig grundig på sin beste kompis – som har hjulpet ham med startkapital og som trodde han hadde en sentral plass i Facebookeventyret.

The Social Network

Regi: David Fincher
Sjanger: Drama
Skuespillere: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Rooney Mara, Brenda Song, Rashida Jones, Justin Timberlake, Joseph Mazzello, Malese Jow m.fl.
Språk: Engelsk tale m/norsk tekst
Nasjonalitet: USA
Spilletid: 2t 1 min
Produksjonsår: 2010

Vurdering

Det er mange ting som gjør denne filmen så underholdende, altså til tross for at store deler av historien utspiller seg enten i rettsforhandlinger eller foran dataskjermer. Det viktigste er kanskje manusforfatter Aaron Sorkins (The West Wing) bidrag, for dette flyter veldig bra. Man blir ikke godt kjent med Mark Zuckerberg, til det er han tegnet for distansert og «nerdete», men dialogene er utrolig gode. Skuespillerne, i sær Jesse Eisenberg som portretterer Facebookoppfinneren, gjør en troverdig innsats, og karakterene rekker å sette seg godt i filmen. Til og med Justin Timberlake, som spiller den i filmen snikete og sleske Napstergründeren Sean Parker er virkelig bra.

Men i tillegg til den tekniske biten, er filmen så relevant fordi den beskriver et samfunn vi kjenner oss igjen i. Vel gir den ikke svar på alle spørsmål, som hvem som egentlig først kom på ideen, eller forteller den hele og fulle sannhet (det finnes flere bøker som forteller historien om Facebooks fremvekst, og det er ikke vanskelig å finne feil i filmen ut fra disse kildene). Filmen tegner helter som absolutt lar seg påvirke av makt, penger og berømmelse, men kanskje nettopp derfor er en film om et dataprogram så relevant. Den tar opp sentrale tema som ambisjoner, vennskap, den destruktive måten makt kan endre en person, og hvordan de sosiale strukturene betyr noe i så mange deler av livene våre.

Egnethet

Barnevakten møter jevnlig barneskoleelever som er ivrige brukere av tjenesten som opprinnelig ble utviklet som et sjekkeverktøy for universitetsstudenter. Det vil ikke si at filmen er egnet for denne aldersgruppen, dialogene er ikke interessante. Men for eldre ungdomsskoleelever vil filmen kunne sette bilder og ord på mye av det de opplever som sin hverdag. I tillegg er filmen god underholdning.

Filmen er tillatt for alle, men egnethet tilsier ungdom/voksen – og vi sier oss enige i den anbefalingen.

Konklusjon

The Social Network anbefales ungdom/voksne som god underholdning og som et viktig blikk inn i en av samtidens viktigste trender – og mekanismene bak.

Medietilsynets begrunnelse for aldersgrensen:

Ingen scener i denne filmen antas å ha en skadelig virkning på barn, derfor er filmen tillatt for alle.

Filmtrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten filmer?

Les våre kriterier for filmanmeldelser