Trolls – Verdensturné

Amerikansk animasjonsfilm, 2020, anbefales for hele familien

Trolls – Verdensturné

ANMELDELSE: Musikalsk og frisk animasjonsfilm med et veldig tydelig og fint budskap for barna.

Denne filmen er full av klassiske pop- og rocklåter, samtidig som den har et veldig tydelig budskap om hvordan man kan oppnå ekte harmoni mellom mennesker.

Dronning Poppy og Kvist har det godt i Popstad, men ting endrer seg når rockedronningen Barb søker herredømme over trollenes verden. Barb ønsker å samle de seks landene, som hver har sin egen musikk; pop, funk, klassisk, techno, country og rock, under rockens vinger, og hun legger ut på tokt for å sikre seg de magiske strengene som vil gi henne makten.

Dronning Poppy, som er litt naiv om verden, tror først Barb har gode intensjoner, men hun får seg en vekker når hun reiser til de andre landene og ser hva som er i ferd med å skje.

Resten av eventyret blir en musikalsk, fartsfylt og uhøytidelig turné, der både Poppy og Barb etter hvert lærer noe viktig om musikkens og vår egen plass i verden, og hva som skal til for å skape ekte harmoni mellom mennesker.

Trolls – Verdensturné

Regi: Walt Dohrn, David P. Smith
Sjanger: Aminasjon
Spilletid: 1t 30min.
Produksjonsår: 2020

Trolls – Verdensturné er en film med mange dimensjoner. Filmen åpner med et langt musikalnummer der vi får en medley med en rekke klassiske poplåter. Dette vil utvilsomt få godfoten til å bevege seg blant både gamle og unge. Resten av filmen er også full av flotte låter i mange sjangre, og for dem som liker populærmusikk kan dette være en god nok grunn til å se filmen i seg selv.

For det andre er dette en typisk animasjonsfilm. Den har artige karakterer, mye fart og humor, og mye tull og tøys som vil more et ungt publikum.

Men det som gjør at vi anbefaler filmen er budskapet. Nå vil nok mange ungdom og voksne syntes at budskapet er overtydelig og sukkersøtt, men for et ungt publikum er det et veldig fint, gjennomarbeidet og klart budskap som driver historien fremover. Her brukes musikk som en metafor til å si noe større og viktigere om mangfold, toleranse og om å la alle få lov til å være seg selv og uttrykke seg fritt. Historien er en kamp mellom ulike musikkstiler, og selv hovedpersonene ser seg blinde på sin egen «tro», men etter hvert ser både karakterene i filmen og vi som publikum at verden er mest spennende og fargerik når den består av mange ulikheter.

Samtidig er dette en film med et sterkt budskap om identitet, og musikken brukes både som en metafor for og som en del av dette. Det er svært mange spennende ting man kan reflektere over og snakke med barna om etter å ha sett filmen, og vi er overrasket over hvor godt filmskaperne har lykkes med å formidle et veldig tydelig og godt budskap til et ungt publikum. Stikkordet er harmoni, både for mellommenneskelige forhold og for samfunnet som helhet.

Aldersgrensen er tillatt for alle. Filmen er full av munter musikk, og de slemme karakterene er ikke særlig slemme. Vi synes filmen passer best for barn opp til tolv år. De vil få et tydelig budskap i en frisk og fargerik innpakning. Men selv om ungdom og voksne kanskje synes budskapet er litt påtatt, så kan de likevel kose seg med fengende musikk og en uhøytidelig og artig historie.

Filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelig for de yngste. Den blir derfor tillatt for alle.

Les mer om «Trolls – Verdensturné»: