Microsoft Xbox trådløst gaming-headsett

Hodetelefoner/gaming-headset.

ANMELDELSE: Microsoft har lansert et eget gaming-headsett som er superenkelt å koble opp til Xbox Series S/X og Windows-PC. I tillegg byr gamingutstyret på en overkommelig prislapp og nokså god spill, musikk- og filmlyd.

Microsoft har lansert sitt eget gaming-headsett, og med det tilbys mye teknologi for pengene. Trådløs tilkobling via bluetooth, spennende lydteknologi og superenkel kompatibilitet med den nye spillkonsollen fra Microsoft og datamaskiner.

Et bedre kjøp med tanke på kombinasjonen av pris, funksjoner og kvalitet skal man rett og slett lete lenge etter.

Microsoft Xbox trådløst gaming-headsett

Kategori: Hodetelefoner
Utvikler: Microsoft

Som regel kobles denne type spillutstyr til spillkonsoller og datamaskiner via en USB-mottaker eller gjennom en lydkabel. Men Microsoft sin løsning kjører rett forbi slike løsninger og er dermed superenkelt å koble opp. Ingen fysisk mottaker eller ledning nødvendig!

I tillegg så «gjenkjennes» det trådløse headsettet av Microsoft sin spillkonsoll. Disse snakker sammen på en måte som tredjepartsutviklere må finne andre løsninger på.

For barn og unge som trenger noe som er enkelt å koble opp og bruke, kan dette være et godt alternativ. Her er det bare å holde inne på-knappen for å få enheten i tilkoblingsmodus. Prislappen er på rundt 1000 kroner og er dermed ikke heller av det dyreste på markedet.

Microsoft har derfor siktet midt på stigen både med tanke på pris og funksjonalitet. For lyden er ikke av det aller beste sammenlignet med noen av Steelseries og HyperX sine produktlinjer. Men det er allikevel mye spennende teknologi pakket inn her som fungerer mer enn godt nok.

Med tanke på design har øreklokkene vribare hjul på utsiden. Det ene brukes til å styre det generelle lydnivået, og det andre brukes for å balansere spill- og chattelyd. Man kan altså på enkelt vis endre på lydnivå uten å gå inn i menyer.

De viktigste funksjonene er plassert lett tilgjengelig.

På den ene siden har man også en mikrofon som titter ut. Denne sitter passelig på siden uten å henge sjenerende i veien. Mikrofonen er hektet fast, så denne kan ikke tas av ved behov. Det er allikevel mulig å vri denne oppunder siden på den ene øreklokken.

Bøylen i topp er av plast og virker solid. Det er fort gjort å trekke opp eller inn bøylen for å tilpasse enheten til ulike hodefassonger. Putene er ellers myke og behagelige. Det er rent generelt en enkel design som er lett å forholde seg til her og ikke med noe mer spennende og prangende tilbehør enn nødvendig.

Det er allikevel lett å se for seg at dette er kvalitet som vil holde over tid, ikke minst med tanke på at Microsoft har stemplet seg selv som den som står bak produktet.

Når det gjelder lyden, så er kvaliteten nokså god i film, musikk og spill. Dette er ikke på linje med toppmodellene, men mer enn godt nok. Musikk har en noe hul opplevelse, men kompenseres tidvis med basstunge partier.

I låter som Kygo/Sasha Sloan – I’ll Wait hører man at det jobbes godt med basslinjer og trommer. Vokalene er også gode, men klarheten og kvaliteten varierer. Med tanke på musikk er dette et headsett som egner seg i lag med poplåter og sanger som det er en del «trøkk» i.

Klarheten får litt mer støy og trøbbel når det er mer akustisk for eksempel. Men lydkvaliteten er ikke uoverkommelig her.

I film og spill drar enheten skikkelig til. Microsoft sitt headsett støtter nemlig «surround» med Sonic, Dolby Atmos og DTS Headphone: X. For å forenkle, så dreier dette seg om lydteknologi som gir en opplevelse av at lydkilden kommer fra forskjellige steder i rommet.

Teknologien er imponerende og må nesten testes ut for at man kan vite hva det er. Det varierer nok også i hvilken grad spillutviklere faktisk utnytter denne muligheten.

Har man denne type headsett så kan man teste det ut på denne videoen fra Microsoft. Enten det er regn, tale, fotskritt eller dyrebrøl, så har hver lydkilde en slags unik signatur. Og i tillegg oppleves det som om lyden kommer fra forskjellige retninger og avstander.

Akkurat hvordan denne teknologien er bygget opp er vanskelig å si utover det. Men i konkurransebaserte skytespill er dette med på å gi bedre innsikt i hvor fiendene befinner seg, og i historiespill kan lydteknologien definitivt gi mer innlevelse.

Tale inn fungerer også mer enn godt nok via enhetens mikrofon. Her er det automatisk demping og stemmeisolering slik at man skal kunne bli hørt klart og tydelig av motparten. Det er ikke ren studiokvalitet her, men det har jo de færreste gaming-headsett.

Allikevel er alt på plass for at man skal bli hørt tydelig blant medspillere. Det er også en egen knapp for å dempe mikrofonen i de periodene man ikke ønsker å bli hørt i spillchat. Det er også mulig å gå inn i innstillinger for å justere akkurat hvor mye mikrofonen skal dempe.

Her er det også en egen equalizer som kan tilpasses ulike forhold. (Gjøres i Xbox-tilbehør-appen på PC eller på spillkonsollen).

Med tanke på batteritid får man opptil femten timer batteritid. Det vil si at spillutstyret mest sannsynlig må lades hver 2. eller 3. dag ved aktiv spilling. Batteritiden er langt fra dårlig, men heller ikke av det beste på markedet. Men igjen, noen kompromisser må det være med tanke på prisen.

Eller kobler headsettet seg opp til mobiltelefoner, nettbrett og andre enheter som har bluetooth. Det vil ikke nødvendigvis bety at dette er et glimrende headsett for barn å ta med på farten.

Det er veldig tydelig med Xbox-logoen at dette er en type spillutstyr. Dessuten er mikrofonen alltid på, og det følger ikke med noe som helst av etui eller lignende for å pakke med denne i. Men til hjemmebruk, er det kjekt å kunne koble til flere lydkilder enn bare spillkonsoller.

For eksempel til musikk og filmtitting på mobilen.

Microsoft har gjort en god jobb med å dytte «mye» inn i et headsett som ikke koster all verden. Spennende lydteknologi, ganske så bra lyd til film, spill og musikk, enkel tilkobling og intuitiv design.

Det virker som om Microsoft har laget et gaming-headsett for folk flest der man egentlig ikke kan finne så mye å klage på. Med tanke på barn og unge er gamingutstyret lett å bruke og virker å by på kvalitet med tanke på design, bruk og slitasje.

I tillegg behøver ikke barna å være bekymret for å miste USB-mottakere, ledninger og mikrofoner. Alt sitter på plass der det skal være, lett tilgjengelig for bruk.

Egnethet

Det finnes ingen nedre aldersgrense for å bruke et gaming-headsett, men med tanke på pris og bruksformål kan det lønne seg å se an barnets alder før kjøp.

Det kan fort bli slitasjeskader på et headsett med mindre man passer godt på dem, og denne enheten er ved midtsjiktet med tanke på pris.

For barn og unge som er opptatt av trådløs tilkobling, spillchat og lyd rett på øret, så kan dette være noe å gå for. Med tanke på pris tenker vi at dette kan være et alternativ for barn og unge fra tolv år.

Som alltid bør foreldre være obs på hva som skjer i barnas spillverden. Det kan oppstå kommunikasjon i onlinespill som kan være utfordrende for barn. I tillegg er et headsett med på å «lukke» barnas spillverden for foreldrene. Med vanlige høyttalere er det enklere for foreldre å plukke lyd fra spillchat og i spillet.

Det er en balanse her mellom barns rett til privatliv og foreldres ønske om å trygge barna og følge med på det som skjer i spillene.

Reklamefilm: