Påvirkes barn av voldelige dataspill?

Spill som Fortnite og Overwatch har relativt lav aldersanbefaling og har gjort skytespillsjangeren større enn noen gang. Men hvordan påvirkes barna av alle disse voldsinntrykkene?

Forskning er ganske tydelig på at medier og alle inntrykk, enten visuelle eller fra virkeligheten, har en effekt eller en påvirkning på oss. Men akkurat hva slags påvirkning det gjør på oss, er ikke like enkelt å fastsette, sier Sigbjørn Remi Galåen som jobber som høyskolelærer ved Høyskolen Kristiania der han underviser i 3D-grafikk.

Sigbjørn Remi Galåen
– Om man ser den positive siden av spill må man også erkjenne at spill kan ha en negativ effekt, sier høyskolelærer Sigbjørn Remi Galåen.

Professor Helge Østbye ved Universitetet i Bergen mener det samme og på nettsiden til NDLA sier han:

– Mediene opptar en stor del av dagen vår, og det er klart de påvirker oss. Men det er ikke så lett å si nøyaktig hvordan.

Allikevel mener flere fagfolk på feltet i dag at vold i dataspill ikke har noen betydningsfull effekt på barn.

– Dataspill kan påvirke barn, men koblingen er ikke bokstavelig. Det er ikke slik at barn som spiller voldelige dataspill automatisk blir voldelige eller aggressive av den grunn. Men det kan være en påvirkning i større eller mindre grad som er ulik fra person til person. Vi vet at medier har innflytelse og gir oss inntrykk. Det er derfor man har markedsføring med reklame, PR og propaganda. Spill kan også ha en positiv effekt der man kan lære språk, samarbeid, bli inspirert og oppløftet. Om man ser den positive siden av spill må man også erkjenne at spill kan ha en negativ effekt, sier Galåen.

Men hva med forskning som ikke klarer å vise noen enstemmig sammenheng mellom barn som spiller voldelige dataspill og at det fører til voldelig atferd?

– Det er ganske mye og variert forskning på området, men den har ikke vært detaljert og langvarig, noe flere eksperter enes om. Så det trengs bedre forskning på feltet som tar for seg mange grupper og over tid. Det holder eksempelvis ikke å servere spørreskjema der en blir spurt om du er aggressiv eller ikke etter å ha spilt dataspill. Men eventuell voldelig adferd er ikke den eneste bekymringen, sier Galåen.

Hvorfor skal barn trene på krig?

Galåen er ikke i tvil om at vold i dataspill kan påvirke, selv om andre faktorer i barnets liv også må tas med i betraktning.

– Barn kan bli mindre sensitive til vold ved å utøve det i dataspill, selv om det er omdiskutert. Noe forskning peker også mot at voldelige dataspill kan bli en forsterkende faktor for apati eller depresjon, og løsningen på de simulerte problemstillingene er jo oftest ødeleggelse i en eller annen form. Vold blir her ikke siste utvei men heller den første, og det er dette spilleren repetitivt bryner seg på, sier Galåen.

Fortnite er et svært populært spill. Aldersgrense 12 år fra PEGI. Man skyter for å drepe hverandre, uten blod og gørr som det er i spill med høyere aldersgrense..

Språkbruken i slike spill er også et neste moment som høyskolelæreren trekker frem. Uttrykk som «headshots» og «kills» er mye brukt i skytespill og dreier seg om begreper som har en uetisk klang.

– I disse spillene er det en betydelig grad av militarisering gjennom krigsscener, ødelegging og bruk av våpen. Dette er et tankesett som er ment for soldater. Hvorfor skal barn spille dataspill som går ut på å drepe andre, enten i realistisk eller tegneserieaktig stil? Det er jo ypperlig for soldater som skal trene på krig, men foreldre bør jo reflektere over hvorfor denne tematikken skal presenteres for barn. Særlig små barn er mer påvirkelige enn eldre barn og voksne, som har en større ballast for å håndtere disse inntrykkene, sier Galåen.

Galåen trekker også frem eksempler fra virkeligheten med foreldre som har opplevd at barna har blitt frustrerte eller sinte etter å ha spilt skytespill. Gjerne i sammenheng med at foreldre ber barna om å legge bort spillene for dagen.

Spill uten vold blir fort «kjedelig»

Galåen har selv jobbet i dataspillbransjen og var blant annet med på å utvikle spillet Age of Conan i sin tid og designet monstre i skrekkspillet The Thing. Han mener at det er vanskelig for spillutviklere i dag å selge action-spill uten voldsaspekter i seg.

– Man kan knapt finne spennende spill på markedet uten skyting og drap, til og med blant spillene som dreier seg om utforskning og skattejakt. Det er vanskelig å lage et action-spill som ikke har farlige fiender som skal nedkjempes, gjerne militært. Det er blitt en oppskrift som selger godt, sier Galåen.

Hvordan kan foreldre som er skeptiske til voldelige dataspill sette gode rammer for egne barn?

30 millioner mennesker spiller skytespillet Overwatch som har fått aldersgrense 12 år fra PEGI.

– De fleste barn klarer å skille mellom fiksjon i dataspill og virkelighet. Men kontinuerlig eksponering for vold i dataspill er ikke heldig. Det handler om å følge med på hva barna spiller og sette grenser. Utsett slike spill så lenge som mulig. Fem- og seksåringer behøver ikke å spille Fortnite, man kan godt vente til de er gamle nok til å overholde aldersanbefalingen. Spill med 18-år er en enda større utfordring dersom små barn spiller slike spill. Å begrense spilletid er også lurt og forhåndsavtalt spilletid er fornuftig, sier Galåen.

Et neste moment er å vurdere volden i spillene.

– En relativt ny trend i enkelte spill er innføring av konsekvenser. For eksempel der spillverdenen eller hovedpersonen påvirkes av gode og dårlige handlinger. Du skal kunne merke forskjellen i spillet på om du har tatt moralske eller destruktive valg. Dette kan være med på å gi en større forståelse for handlinger og konsekvenser av vold, sier Galåen.

Galåen oppfordrer foreldre til å tenke over hvilke verdier de ønsker at barna skal bli eksponert for.

– Man oppdrar barna sine i henhold til visse verdier. Man setter enkelte grenser på lek og snakker om hva som er riktig og galt å gjøre. Dette bør man også ta med i dataspill. Det er en etisk vurdering og som forelder må man kjenne på hva som kan gi barna negativ og positiv innflytelse, sier Galåen.

Snakk med barna om hensikten med volden

Leif Gunnar Vestbøstad Vik, daglig leder i Barnevakten.

– En viktig verdi i vårt samfunn er at vi skal ha omsorg for oss selv og andre. Foreldre kan gjerne bruke barnas spillinteresse til å framheve denne verdien, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik som er daglig leder i Barnevakten, han fortsetter:

– Man kan benytte spillene til å samtale med barnet om vold og etikk generelt. Når det er gjort, er det kanskje lettere for barn og foreldre og forstå hverandres synspunkter angående bruk av vold i spill. Er volden etisk begrunnet, for eksempel ved at spilleren bekjemper ondskap? Eller går volden ut på å være kriminell? Hvilke andre elementer gir spillet en helhetlig kvalitet, går spillet ut på å samarbeide, legge strategier eller å lære noe? Er volden realistisk med blod og gørr, og med nærbilder og sakte film av dette, eller er volden fremstilt tegneserieaktig? Dette er spørsmål som kan gjøre barnet til en mer bevisst bruker av spill, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik som er daglig leder i Barnevakten.

Les mer