Slik kan du bruke QR-koder i undervisningen

Få elevene opp og ut i naturen for å undersøke poster eller lag digitale ressurser til bruk i klasserommet. Så enkelt er det å bruke QR-koder i undervisningen.

QR-koder finnes overalt på busser, kinoer, restauranter og flyplasser – bare for å nevne noen steder. Iblant brukes de for å vise frem kinobilletter, for å låse opp leie av en elektrisk sparkesykkel eller for å vise menyen på en restaurant.

Det er ikke særlig vanskelig å lage QR-koder selv. Alle kan gjøre det via en nettside. I enkleste form fungerer QR-koder på samme måte som å trykke på en nettadresse. Dette kan lede elevene til en video, et bilde eller tekst om et gitt emne.

Man trenger altså bare en nettside for å lage QR-koder, en printer for skrive disse ut på papir og elevene må ha tilgang til nettbrett eller mobiltelefon.

Ved å henge opp en QR-kode på en bestemt tresort, nær en maurtue, blomst eller landemerke – kan elevene lære mer om det konkrete emnet der og da. Her er noen åpenbare fordeler med å bruke QR-koder:

  • Enkelt å skape kobling mellom konkrete gjenstander og pensum
  • Kan skape aktivitet ved at elevene må være i bevegelse
  • Man kan differensiere undervisningsopplegget ved å gi elevene ulike QR-koder, for eksempel noen som går til vanskeligere eller enklere tekster
  • Utmerket å bruke utendørs
  • Kan brukes i alle fag

Verdt å tenke på:

  • QR-koder krever internett-tilgang
  • Man må printe ut QR-kodene på ark

Bruk en QR-kode-generator

For å lage en QR-kode finnes det flere tjenester på internett. Husk å teste at QR-kodene faktisk åpner nettsidene som er lagt inn.

Qr-kode.no er et eksempel på en side der man kan opprette QR-koder. Statped har tipset om denne nevnte siden. Her kan man lage QR-koder som lenker til nettsider. Man kan også lage QR-koder som viser tekst som man har skrevet inn, eller som åpner kartapplikasjonen på mobiltelefonen og angir en bestemt posisjon.

For å åpne QR-koder på elevenes mobiltelefon/nettbrett, må man altså ha tilgang til internett.

Utover det trenger man ikke å laste ned en annen app. Kamera-applikasjonen fungerer med QR-koder, og når man peker på en QR-kode dukker det opp en lenke som man kan trykke på for å åpne QR-koden.

Noen praktiske tips

Å lage QR kode til en faktaside eller youtube-video er nokså grei skuring. Da er det bare å kopiere nettadressen. Men hva om man ønsker å lage QR-koder som går direkte til en video man har spilt inn selv, et lydklipp eller et bilde?

Det er heller ikke så veldig komplisert. Ved å bruke en fillagringstjeneste som Dropbox for eksempel, kan læreren laste opp bilder, taleopptak og video. Ved å velge å «dele» disse filene får man en lenke som man enkelt limer inn i QR-kode-generatoren. Elevene kommer så direkte til videoen eller lydopptaket rett i nettleseren sin.

Last opp filen -> velg funksjonen for å dele filen -> kopier og lim inn nettadressen til filen i QR-kode-generatoren

Mange skoler bruker Microsoft eller Google som skoleløsning inkludert skylagring. Antageligvis fungerer det også å dele bilder og video på samme måte som med eksempelet over. Det kan være et bedre alternativ dersom elevene selv skal opprette QR-koder slik at de ikke må gå via en tredjepart.

Eventuelt kan læreren opprette en bloggside på WordPress, eller en annen bloggetjeneste. Så lager man QR-koder som lenker til sidene der hvor man kan legge inn filmer, tekst, bilder og hva annet man måtte seg for seg.

Eksempler på undervisningsopplegg

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva QR-koder kan brukes til. Og så klart teknologien, fordi man er avhengig av tilgang til internett for å åpne QR-koder. Innendørs er dette neppe noe stor utfordring, men ute kan det tenkes at skolens læringsbrett ikke er tilkoblet nett lenger.

En mellomløsning kan være å bruke skolens utearealer, eller å henge opp QR-koder på skoleveggene – så lenge det trådløse nettverket rekker ut også dit. Her er også noen eksempler på hva man kan bruke QR-koder til:

  • For å lage natursti med fakta om trær og planter og QR-koder som leder til informasjon
  • Til gjenfortelling av eventyr hvor læreren eller elevene lager fysiske scener med karakterene og QR-koder som leder til lydfiler og fortellerstemmer
  • For å lage en museumstur hvor læreren eller eleven forteller om alt fra vikingtiden til klimaendringer
  • Som vedlegg/instruksjon til oppgaver
  • For å lage en skattejakt hvor elevene må finne veien til neste posisjon
  • Rebusløp
  • For å vise frem noe elevene har laget til foreldremøtet – hvor elevene på forhånd har laget stemmeopptak
  • For å lære gloser på fremmedspråk der elevene kan «slå opp» ordbetydningen til en gjenstand på flere språk

Få flere tips:

(Hovedbilde: Shutterstock / Ketut Mahendri)
(Bilde: Shutterstock / shisu_ka)
(Bilde: Shutterstock / Rusty Todaro)


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.