Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Nintendo Switch. Anbefalt aldersgrense fra PEGI er 7 år (mild vold).

ANMELDELSE: Tilgjengelig, men taktisk strategispill utfordrer både hodet og vinnerlysten. I dette spillet skal man lede tropper mot seier i et historiemodus eller når man spiller mot venner.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp er en nyoppusset versjon av Game Boy Advance-spillet. I tillegg får man oppfølgeren med på lasset. Med porteringen til Nintendo Switch får man bedre grafikk, samt mulighet til å spille med og mot venner på en og samme skjerm eller på nett.

Sjangeren er turbasert strategi og kan på mange måter minne om et parti med sjakk. Man skal bevege ulike typer militære tropper i et landskap og forsøke å overrumple motstanderen. For å oppnå dette må man tenke taktisk og bruke omgivelsene til egen fordel.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Format: Nintendo Switch
Sjanger: Strategi
Utvikler: WayForward
Utgiver: Bergsala

Spillet har en handling som begynner med nasjonen Orange star som blir angrepet av Blue moon. Gjennom fire land må man beseire fienden før man møter på en ny type utfordring i Advance Wars 2: Black Hole Rising.

For nye spillere er det mulig å gjennomgå en opplæring. Her lærer man om ulike typer militære enheter, hvordan man gir ordre og navigerer spillet, samt diverse strategier som må til for å klare seg på slagmarken.

I tillegg er det mulig å spille mot venner (som allerede er i kontaktlisten og som eier spillet) på nett. Eventuelt kan man spille flere på en og samme skjerm, eller mot datastyrte motstandere. Her er det altså mulig å utfordre venner og familie i taktisk krigføring.

Opptil fire spillere kan konkurrere på en og samme skjerm. Man kan også gå sammen i lag, eksempelvis to mot en eller to mot to.

Hvert spillbrett er ulikt, og man kan også lage sitt eget i et designrom. Kartene man har laget kan så bli delt med venner – og her er det stort rom for kreativitet.

Spillkartet er delt inn i ruter (litt sånn som sjakk) og man har et gitt antall tropper til disposisjon. Disse kan bevege seg på ulike måter (igjen litt sånn som sjakk) og har dessuten styrker og svakheter i møte med forskjellige typer fiender.

Fotsoldatene som eksempel kan fange byer og befeste seg i disse. I tillegg kan fotsoldatene bevege seg over vann. Artilleri kan skyte fra avstand, men forbruker drivstoff og trenger derfor påfyll fra pansret kjøretøy.

I tillegg har man ulike typer helikoptre som både kan transportere tropper og helikoptre som kan gå løs på soldater og tanks fra lufta.

Motsatt har man tanks med anti-luftvern, i tillegg har man tanks i varierende størrelse. Og med på lag har man også biler som kan skyte missiler som ødelegger alt fra helikoptre til andre typer militære-enheter. Fly og båter står også på menyen.

Alle brikkene man har til disposisjon har fordeler og ulemper ved seg. Derfor må man bruke dem smart, og tenke ut hvordan omgivelsene kan gi fordeler på slagmarken.

Som eksempel, kan det å plassere tropper på fjellområder gi økt beskyttelse. Det samme gjelder for byer, derfor bør man også kapre disse på spillkartet. Kjøretøy kan ikke bevege seg i fjellområder, men kan til gjengjeld sperre for bevegelse over bruer og tåler mer.

Alle de militære enhetene tåler en gitt mengde treff, og i tillegg lønner det seg som regel å angripe først. Men man kan bare bevege seg så mange ruter på rutenettet om gangen. Derfor er det en stadig avveining om man skal holde seg til forsvar eller angrep.

En annen fordel med kjøretøyene er at de kan helbrede seg når de venter i byer og de kan gå flere sammen dersom en militær enhet er svakere stilt.

Advance Wars er et spill som krever hodearbeid og taktikk for at man skal mestre gangen i spillet. Samtidig får man en mild inngang med en opplæring og datastyrte rådgivere som gir noen hint her og der.

Ettersom spillet er turbasert er det altså først den ene spilleren som beveger sine brikker, deretter er det motstanderens tur. Man har bare et gitt antall trekk for hver militære enhet før denne må vente til neste tur. Og denne måten å spille på gir også mer tid til å tenke seg om mellom hvert trekk.

Spillet fremstår som tilgjengelig med ikke altfor mange menyer, et ryddig oversiktsbilde og en forsiktig økning i vanskelighetsgrad når man først begynner med enspillerdelen. Det er også mulig å velge vanskelighetsgrad slik at nye spillere får en tilpasset start på eventyret sitt.

Ellers kan man trykke på ulike typer enheter for å se deres rekkevidde og annet statistikk. Det samme kan man gjøre for de ulike typene landskap. Så her behøver man på ingen måte å pugge absolutt alt ved første gjennomgang.

Grafikken ser kanskje enkel ut, men er polert, fargerik og med små detaljer i bildet. Det er et oversiktsbilde som er pent å se på og med lystbetont musikk i bakgrunnen.

I tillegg har man små animasjoner. Blant annet vises det korte filmsnutter for hvert angrep eller forsvar. Her ser man hvordan soldatene, tanks og fly beveger seg i posisjon før de barker sammen. Man har også animerte rådgivere som kommer med en del tips og info underveis.

Dette er elementer som gir spillet større personlighet. I tillegg byr rådgiverne på unike krefter med jevne mellomrom. For eksempel økt skade ved neste angrep eller reparasjon av enheter. Samtidig kan også fienden påkalle unike krefter, blant annet at landskapet blir fryst, noe som fører til færre troppebevegelser.

I «versus» kan man spille mot venner på en og samme skjerm. Her kan man også angi egne regler for kampene man skal spille. For eksempel at spillkartet skal tåkelegges, at været skal påvirke bevegelsene til troppene, om man kan bruke unike krefter eller ei eller om man kan vinne ved å overta byer på kartet.

På den måten kan man kaste inn nye ingredienser i spillet for å by på variasjon og andre typer utfordringer. Ellers koster også militære enheter penger, og man kan kjøpe nye via baser i spillet. Her gjelder det å kapre byer slik at man får økte midler til disposisjon.

Opptil fire personer kan altså konkurrere med eller mot hverandre på en og samme skjerm. Og her er det stor mulighet for mange timer med hodearbeid og konkurranse. Ikke minst når man også her kan bruke kartene man har laget selv.

Man tjener også spillvaluta i enspillerdelen som kan brukes for å kjøpe spillkart og andre goder. I ekte Nintendo-stil kan man ikke bruke ekte penger i denne prosessen, altså ingen form for mikrotransaksjoner. Og det er jo velkomment.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp er et spill som utfordrer hodet. Det ser kanskje enkelt ut på overflaten, men har nok dybde under lokket til å treffe taktikerne. På den måten er spillet tilgjengelig, samtidig som man vil med økende trening lære nye måter og strategier for å vinne terreng.

Skal man bygge opp et forsvar, befeste byer, plassere artilleri og sperre bruer – eller forsøke å gå rett på fienden for å fange hovedkvarteret deres? Og hvordan disponere midlene man har til rådighet og på hvilke typer militære-enheter. Her må man stadig vekk tilpasse seg etter det som skjer på spillkartet.

Alle brikkene har forskjellige styrker og svakheter. Man kan bare bevege seg så langt om gangen, og noen tåler visse typer angrep dårligere enn andre. Her må man tenke seg om og planlegge trekkene i takt med fiendens strategier.

Og med mulighet for å spille med og mot venner på en og samme skjerm er det duket for noen interessante runder med krigføring.

Alle foto: WayForward

Egnethet

PEGI har gitt Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp anbefalt aldersgrense 7 år på grunn av mild vold. PEGI påpeker at det ikke vises skade på menneskefigurer og vold mot mennesker er ikke vist direkte, men er allikevel implisitt.

Videre forklarer PEGI at perspektivet er sett fra avstand. Samtidig, påpeker PEGI at når en militær-enhet angriper en annen, forstørres bildet og viser angrepet fra nærmere hold. Volden er samtidig tegneserieaktig og urealistisk.

PEGI påpeker også at karakterer og kjøretøy ligner på leker og forsvinner fra skjermen når de blir slått ut. Det er ingen synlig skader på de berørte i spillet.

Spillet bygger allikevel på militære enheter som kan minne om de man finner i virkeligheten. Her er det tanks, helikoptre, soldater med gevær og mer. Når en soldat blir skutt faller han ut av skjermen. Det er ikke noe blod eller gørr.

Ellers er det mulighet for å spille på nett, men kun mot venner som er i kontaktlisten fra før.

Det er mulig å lære en hel del om taktikk, statistikk og ressurshåndtering via dette spillet.

Vanskelighetsgrad:

7- 11 år: Man får en grunnleggende opplæring i det meste man trenger for å komme i gang. I tillegg finnes det forskjellige vanskelighetsgrader å velge fra. All tekst er på engelsk.

12 – 15 år: Ved å øke vanskelighetsgrad vil også større barn få en utfordring å bryne seg på. I tillegg får man en vurdering etter hvordan hver kamp har gått. Her kan man forsøke å sikte etter best mulig poengsum.

16+ år: Ved å spille mot venner vil man kunne få den graden av utfordring man selv ønsker.

Reklametrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser