Cities: Skylines 2

PlayStation 5/Windows/Xbox Series S og X. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 3 år av PEGI.

ANMELDELSE: Verdens beste bybyggerspill har blitt enda bedre. Her skal man bygge opp et samfunn, ta vare på innbyggernes behov og se hele sulamitten utbrodere seg på skjermen.

Det var en tid da Simcity regjerte på topp blant bybyggerspill. Siden slutten av åttitallet har bygging av byer i dataspill vært et fenomen. Cities: Skylines moderniserte på mange måter sjangeren i 2015, med dypere og mer variert innhold enn noen gang.

Rett og slett et fantastisk spill med mulighet til å anlegge veier, vann og avløp, skoler, brannstasjoner, industrier, flyplasser og så veldig, veldig mye mer. Det å se et samfunn komme til live fra små forhold til massive metropoler er en glede i seg selv.

Ikke minst med de mange mulighetene man har til å skreddersy sin egen by i Cities: Skylines-serien.

Cities: Skylines 2

Format: PlayStation 5/Windows/Xbox Series S og X
Sjanger: Simulator
Utvikler: Colossal Order
Utgiver: Paradox Interactive

Nå er altså oppfølgeren på plass. Cities: Skylines 2 hever grafikken, området tilgjengelig som man kan bygge på og tilbyr flere avanserte muligheter som man kan leke med. Byspillet har rett og slett tatt flere steg nærmere virkelighetens byplanlegging.

I praksis føles dette allikevel som et Cities: Skylines-spill. Alt er ikke nytt farvann med andre ord, og det er ikke nødvendigvis noe negativt.

Man velger i kjent stil blant en rekke kart som man kan spille på. Disse har ulike egenskaper som type terreng, tilgang til vann, temperatur og klima, og så videre. Utover det skal man plassere veier og deretter tilegne tomter for ulike formål enten det er boliger, næring eller industri.

En velkommen nyvinning er at strøm og avløpsrør følger veinettet. Det betyr at man stort sett ikke lenger behøver å trekke strømmaster og rør i tillegg til veibyggingen. Ikke bare sparer dette tid, men det rydder også opp i bylandskapet.

Samtidig kan man lage høyspentmaster og eksportere eller importere strøm og vann utenbys. Eventuelt plassere omformere dersom høyspent skal nedgraderes til en spenning som er mer egnet for husholdninger og andre bygg.

Alternativene for å anlegge veier er også blitt annerledes. Det er for eksempel hakket enklere å oppgradere eller forstørre veistrekninger. Blant annet med muligheten til å dytte veien litt til den ene siden, for eksempel om man har tomter og bygg anlagt på den andre siden av veien og ikke vil bulldosere dette bort.

Ellers kan man lage en rundkjøring på bare et tastetrykk. Og man kan nå sette opp skilt som gjør det forbudt å ta en venstresving for eksempel, i tillegg til at man kan anlegge parkeringsplasser som ikke bare rydder opp i byen, men kan også by på enda en inntektskilde for kommunen.

I tillegg kan man legge til fotgjengerfelt og trafikklys på diverse veistrekninger. Fotgjengerfelt kan også bygges, samt bruer av ulike slag og veikryss.

Tomter har også noen egne variasjoner særlig når det gjelder for boliger. Man kan angi at noen områder skal være for eneboliger, rekkehus, kommunale hjem, blokker eller en kombinasjon av næring i første etasje og boliger for resten av bygget.

Dette er en artig måte å eksperimentere med byen på og nå med mulighet til å utnytte plassen på flere måter. Det vil også variere hva slags boligtyper innbyggerne ønsker, og mange vil kanskje ønske eneboliger fremfor blokkleiligheter for eksempel. Så her må man justere for ulike tomtebestemmelser.

Og når man først er inne på dette på tomter, så har industri og muligheten for forurensing fått et nytt aspekt. Nå er det ikke lenger bare bakken som blir grumsete, men også luftkvaliteten vil påvirkes av industriområder. I tillegg til grunnvannet.

Vindretning har også noe å si her, og beboere som befinner seg i ly av dette, vil bli eksponert for store mengder med utslipp. Dette bidrar til nye behov for planlegging av industri i forhold til boligområder. Eventuelt om man heller skal satse på grønnere energikilder.

Ellers kan offentlige tjenestebygg oppgraderes over tid. Et kullkraftverk kan få flere piper, et bussdepot kan få flere garasjer og en skole kan få en ekstra lekeplass eller utvidet bygg. Spesielle industriområder enten det er tømmerhogst, olje eller bondegårder, fungerer også nå på en litt annen måte enn tidligere.

Blant annet tegner man nå inn området til et hovedbygg, og da vil det dukke opp åkre, dyreinnhegninger og hva annet det måtte være av seg selv.

Trafikkbildet er også hakket annerledes. Det kan dukke opp bilulykker som skaper trafikkorker. Dersom man ikke budsjetterer nok kroner og øre til veiarbeid, vil det dukke opp flere slike tilfeller på veinettet. Og dette må ryddes opp i, noe som tar tid.

Man kan som tidligere bygge opp et nettverk av busser, t-bane, trikk, flyplasser, båter og mer. Enten ved å føre innbyggerne frem og tilbake innenbys, eller utenbys. Det er også kjekt med nye muligheter for å legge til busstopp og busskur for eksempel.

Og spillet er såpass komplekst at det simulerer hverdagen til hver innbygger når de beveger seg fra hjem til skole og jobb, butikk og fritidsaktiviteter. Her er også den nye funksjonen til spillutviklerne på plass der man kan legge til ønskede innbyggere i en liste.

Der kan man enkelt følge deres livsløp og få med seg alle viktige oppdateringer. Et slags mini-reality i spillformat.

Det er også blitt hakket bedre med animasjoner enn tidligere. Alt ser så klart flottere ut og kjøretøy og fotgjengere er mer realistiske og detaljerte. En lastebil som leverer last på en fabrikk kjører faktisk inn og frem til porten (riktignok gjennom garasjeporten).

Fotgjengere går tur med hundene sine, trener og gjør annet som er kjekt å følge med på fra avstand. Alt er ikke like detaljert og gjennomført hele tiden. For eksempel så hadde det vært kjekt å se lekeplasser i bruk og brannbiler som faktisk slukket hus med vann.

Per nå strever spillet noe med hakking og periodevis frysing av bildet. Ikke i den grad at det ødelegger spillet helt, men det er verdt å være obs på at dette er noe utviklerne jobber med på å få enda bedre til over tid. Det kommer også an på hvor kraftig PC man er om dette er et problem eller ei.

Budsjetter kan også skreddersys. Jo høyere skattenivå en by har, jo mindre støtte får man fra myndighetene. Ellers kan man nedjustere hvor store budsjettmidler som går til skole, vann og avløp, strøm, offentlig transport, politiet og så videre.

Og økonomi er en reell utfordring der man ofte havner bakpå med pengetrøbbel. Avhengig av hvor flink man er riktignok, men spillet virker i overkant straffende på utgiftssiden.

Det er heller ikke slik at nye bygninger automatisk låses opp over tid når byen vokser. I stedet får man tildelt erfaringspoeng og en slags valuta som kan låse opp valgfrie bygg etter eget ønske. Dette fører til større behov for planlegging, men også mer frihet til å få tak i de godene man selv ønsker.

En liten småby med kun en mager skole, politistasjon, legekontor og litt mer, vokser raskt til et trivende metropol med t-bane, flyplass, parkområder og mye mer. Og over tid vil nok utviklerne selge enda mer tilleggsinnhold som byr på flere muligheter, noe de gjorde med forgjengeren.

Cities: Skylines 2 er et fenomenalt spill. Her får man bedre grafikk og et penere bybilde enn noen gang. Visuelt sett har bybygging aldri vært penere å se på. Det er noe nytt under panseret med større mulighet til å justere på budsjett-poster, variasjon i boligtyper, utvidelser på offentlige bygg, veinett og mer.

I tillegg har små irritasjonsmomenter blitt forbedret siden forrige spill i serien. Samtidig er dette fortsatt Cities: Skylines og det er så mye kjekt å se og gjøre når byen vokser fra et lite tettsted til en massiv hovedstad.

Ikke minst er det utrolig mye å lære om byplanlegging, skatter og offentlige tjenester. Spillet har noen grafiske utfordringer, og vil, avhengig av kapasitet på datamaskin, hakke og stoppe opp litt her og der. Særlig når byen blir større og animasjonene mangfoldige.

Over tid vil nok dette optimaliseres av utviklerne. Og vi vet at de lenge holdt liv i forrige spill i serien, så vi kan forvente at det samme skjer også her.

Alle foto: Colossal Order / Paradox Interactive 

Egnethet

Cities: Skylines 2 har fått PEGI angitt til tre år, altså den laveste aldersanbefalingen. Det kommer nok muligheter for kjøp-i-spill ved at man kan kjøpe tilleggspakker med mer innhold til spillet.

På grunn av vanskelighetsgrad anbefales spillet fra syv år. Det er en rekke menyer som kan være tungvinte å forholde seg til. Alt av språk er på engelsk, og opplæringen er ikke alltid like intuitiv.

For øvrig kan man lære mye om byutvikling i dette spillet.

Blant annet må man tilpasse seg etter innbyggernes behov, og man må ta hensyn til terreng og naturforhold. Man må også justere og lese budsjetter og med omfattende tallmateriale er det mye regning involvert i. Her er det alt fra demografi til grafer over inntekter og utgifter.

Alt dette kan være overførbart til det virkelige liv, da barn kan bruke økonomihåndtering i et spill, og potensielt ta med seg læring og forståelse av pengebruk i det virkelige liv.

Man kan også lære engelske uttrykk knyttet til byutvikling, og man kan bedre forstå hvordan sitt eget nærmiljø er blitt til, samt hvilke behov et samfunn har. Det er dessuten en politisk forståelse her også, i og med at man kan håndheve ulike regler og rammer for bylivet.

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

4-6 år: Kan være vanskelig for barn i denne aldersgruppen.

7-11 år: Spillet anbefales for denne aldersgruppen, men kan være å komplisert å komme i gang med. Det er en introduksjon hvor man lærer det grunnleggende som må til for å få en fungerende by. Ved litt utforsking her og der, dukker det opp informasjonsmenyer. Det er også mulighet for å tilpasse vanskelighetsgrad blant annet ved å skru på en funksjon som gir en uendelig med pengemidler. Da kan man bygge og ødelegge så mye man vil og man behøver ikke å forholde seg til budsjetter.

12-15 år: Spillet passer svært godt for denne aldersgruppen. Her vil man håndtere mange utfordringer ved å bestyre sin egen, levende by som er i stadig utvikling.

16+ år: Spillet passer godt for eldre ungdom og voksne. Man kan velge spillbrett med større vanskelighetsgrad basert på antall ressurser som er tilgjengelige. Og med et potensial for å lage det man ønsker, er også vanskelighetsgraden tilpasset det man selv velger å bygge. Med mulighet til å kjøpe tilleggspakker med naturkatastrofer kan man også øke graden av utfordringer som man må håndtere.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser