Dr Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch

Nintendo Switch. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense fra 3 år av PEGI. Barnevakten anbefaler spillet fra tolv år på grunn av vanskelighetsgrad.

Send hjernen på "treningssenter" og bryn deg på alt fra regnestykker til søk etter ordkombinasjoner. Barnevakten anbefaler dette spillet fra tolv år.

Dr Kawashima’s Brain Training er en serie med spill som byr på ulike typer hjernetrimutfordringer. Tidligere har disse vært å finne på Nintendo sin håndholdte konsoll DS, og er nå lansert i ny drakt til Nintendo Switch.

Konseptet er enkelt: Løs problemer, regnestykker, fingerkalkulasjoner, hukommelseoppgaver, ordsøk og mer, når du selv ønsker, eller etter daglige påminnelser. Noen oppgaver gjøres på egenhånd eller så kan man sanke inn en venn ved at man benytter seg av hver sin Joy-Con-kontroller. Eventuelt kan man konkurrere mot andre sine resultater på nett.

Spillet holder også oversikt over resultater som kan sammenlignes med både foreldre og søsken i husholdningen. Ved at man har flere brukere på en og samme konsoll for eksempel.

Dr Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch

Format: Nintendo Switch
Sjanger: Trening/puslespill
Utvikler: Nintendo
Utgiver: Nintendo/Bergsala AS

Det som er nytt med Brain Training og Switch-teknologien, er blant annet mulighetene med Joy-Con-kontrollene sitt infrarøde kamera. For eksempel dukker det opp regneoppgaver (antall fingre) der man avgir svar ved å vise tilsvarende antall fingre som kameraet leser. En artig og visuell måte å jobbe på.

Samme teknologi brukes også til å konkurrere med stein-saks-papir mot konsollen, eller for å gjenta en sekvens med tegn med hånden.

Vi gjør obs på at det varierer hvor raskt disse kameraene klarer å lese og tolke dine håndbevegelser. Og har du en Switch Lite uten avtagbare Joy-Con-kontrollere, får du ikke tilgang til disse enkeltspillene.

Ordsøk er en annen aktivitet der man skal sette bokstaver i riktig rekkefølge for å stave et ord. Innenfor matteverden skal man for eksempel rangere tall fra lavest til høyest, løse regnestykker eller telle og holde styr på riktig antall.

Det er også musikkstykker her der man trykker på riktige noter som skal samsvare med for eksempel et klassisk stykke musikk. Andre eksempler kan være sudoku-oppgaver, hukommelsetrening og et minispill som minner om Dr. Mario World. Germ Buster er ment både som belønning og for å la hjernen slappe av.

I all hovedsak byr Dr Kawashima’s Brain Training mest til de som vil spille og «trene» hjernen. Men det er også littegrann innhold her for to personer. Med hver sin Joy-Con-kontroller kan man konkurrere om å telle fugler og angi riktig antall først, eller at man teller antall esker før de forsvinner fra skjermen. Det er også sekvenser med flaggheising som skal memoreres og gjentas i etterkant ved å heise og senke Joy-Con-kontrollen.

De som har prøvd de tidligere spillene i serien vil finne innhold her som de allerede har vært borti, samtidig som det er noe nytt. Switch-utgaven bygger nemlig på innhold fra de gamle spillene og unike Switch-oppgaver. De som kjøper en fysisk utgave av spillet vil også få med en berøringspenn som er fint særlig på regne- og ordsøk-oppgavene og problemløsing der man skal trykke på skjermen.

Det er blant annet ganske så stilig at «spillet» gjenkjenner håndskrift når man skriver bokstaver og tall.

Hvem er dette hjernetrimspillet egentlig for? Først og fremst for de som søker noe mer enn bare underholdning. Hele oppsettet virker veltenkt og gjennomført. Man fører inn informasjon om alder og kan angi påminnelser for daglige øvelser. Spillet «roser» deg også og måler resultater mot forrige gang man løste en oppgavetype.

Ved oppstart forteller spillet deg hvilken alder hjernen din er. Og selv om tallet måtte være et skuffende «69 år», så forteller spillet deg at da er det bare enda mer rom for å vokse og utvikle seg. Så det er en positiv, gjennomgående tone.

Utviklerne hevder også at dette er mer enn bare et spill. Ifølge utviklerne begynner hjernens evner å sakke ned fra man er 20 år. Dette påvirker blant annet hukommelse. Utviklerne skal ha hentet inn data fra brukere mellom 20 og 79 år som sammenlignes med dine prestasjoner i spillet. I tillegg skal det være funn og forbedret hjerneaktivitet hos brukere som har benyttet seg av Dr Kawashima’s Brain Training. Men hvor god denne «forskningen» er, er vanskelig å fastslå.

Dette spillet er altså et positivt tilskudd for de som liker logiske nøtter, regneoppgaver og andre saker som får tankene til å jobbe litt. For de som forventer ren underholdning, må man nok lete annetsteds.

Egnethet

Dr Kawashima’s Brain Training har fått anbefalt aldersgrense fra 3 år av PEGI.

Vi anbefaler allikevel spillet fra tolv år på grunn av vanskelighetsgrad. Selve spillet er intuitivt og har oversiktlige menyer, men all tekst er på engelsk.

I tillegg, kreves det at man mestrer de fire regneartene (addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon). Man bør også kunne en del engelske ord og ha en grei tallforståelse på plass.

Spillet egner seg derfor best for litt eldre barn, ungdom og voksne.

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

3-11 år: Kan være utfordrende for barn i denne aldersgruppen. Må kunne lese engelsk, ha et ordforråd og kunne regne i de fire regneartene.

12-15 år: Anbefales for denne aldersgruppen.

16+: Spillet kan også gi utfordringer for ungdom og voksne.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

Bli medlem av Barnevakten