Dreams

PlayStation 4. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 12 år.

Slipp kreativiteten løs og lag dine egne spill, musikkstykker eller visuelle verk. Eller utforsk et samfunn der mange andre deler innhold som de har skapt.

Hva er Dreams? Ja, det er ikke like enkelt å gi et kort svar på.

Dreams er det siste prosjektet som Media Molecule har laget til PlayStation 4. Dette er de samme som har utviklet serien LittleBigPlanet og Tearaway – altså spill der kreativitet og utforsking står på menyen.

Det siste prosjektet er intet unntak og kan beskrives som en blanding av spill og skaperverksted.

Målet er å bidra inn mot eller utforske et samfunn der tusenvis av andre deler sine verk. Det kan være spill, animerte kortfilmer, musikk og bilder, eller innhold som man kan låne, redigere og implementere i eget arbeid.

Dreams

Format: PlayStation 4
Sjanger: Kreativt
Utvikler: Media Molecule
Utgiver: Sony Interactive Entertainment

I begynnelsen når man starter Dreams, velger man en «imp» som er figuren man skal styre i spillet. Deretter går man gjennom en rekke opplæringssekvenser som sakte, men sikkert lærer bort verktøyene man trenger for å bruke Dreams.

Man kan også gå løs på et hovedspill som heter «Art`s Dream». Her er det en handling og en sjangerblanding med action, logiske hindringer og utforsking. Dette spillet alene er omtrent verdt innkjøpsprisen der man ser hva utviklerverktøyet til Media Molecule har å by på.

Og handlingen er overraskende dyp og moden fortalt og med en grafikkdybde som ser tidvis veldig flott ut!

Potensialet er altså der til å laste ned spill og innhold i mengdevis som andre har laget, helt gratis. Ikke minst så er potensialet uendelig for å lage sitt eget verk. Samfunnet deler også innhold med hverandre. Så noen kan lage et flott musikkstykke eller et møbel som kan implementeres inn i andre sitt spill.

På samme måte som med sosiale medier kan man gi anbefalinger på innhold man liker slik at dette får større popularitet. Noe som kan gi motivasjon til å lage godt innhold. Men den fremste motivasjonen bør være å gi rom for fantasien og kanskje se det man lager bli brukt som en del av en større produksjon. Eventuelt kan man velge å ikke dele innhold med andre.

Dreams byr på utviklerverktøy med uante muligheter, men som allikevel er lagt i en forpakning som er tilgjengelig for konsollspillere. Det betyr ikke at programmet er lett å mestre. Læringskurven er bratt og krever stor tålmodighet, utprøving og feiling.

Men alternativet tidligere har vært å bryne seg på PC-programmer og mer avansert software. Dreams forsøker å inspirere de som er helt i startgropa.

Det kan ta timevis å lage noe man virkelig er fornøyd med, opplæringsvideoene er på engelsk og navigeringen og kontrollene er ikke alltid like brukervennlige. Men alt av opplæring i programmet er lagt på et nivå slik at man ikke må være noen ekspert for å mestre dette. Bare man har tålmodighet og tid til hjelp.

Startskuddet kan være i enspillerdelen Art’s Dream. Her blir man kjent med en del mekanikker og premisser som programmet bygger på. Først spiller man som hovedpersonen sett fra tredjeperson med eventyrelementer. Så går man inn i hovedpersonens barndom og møter en heltemodig rev og en bjørn som må ut på tokt for å redde drageleken til Art. Og med det overvinne hovedpersonens største frykt.

Etter dette får man tilgang til brukergenerert innhold. Gå løs på brukerskapte utgaver av Sonic, se et interaktivt maleri av planeten Coruscant fra Star Wars-universet, spill det sjarmerende spillet Dinorama, spill gitar med Fret Star eller bygg en by med City Simulator. Her er det mange muligheter å velge fra.

Dreams har potensialet til å bli enormt. Men det baserer seg altså på hva brukerne selv skaper. Og her varierer det fra kvalitetsinnhold til tull og tøys. For barn og unge som virkelig ønsker å fordype seg i dette, kan dette være et springbrett til design, musikk og spillutvikling.

Verktøyene er kanskje uforståelige ved første øyekast. Men etter hvert blir de mer intuitive. De gir rom for å tegne i et tredimensjonal rom, og man kan bruke ulike figurer og gjenstander for å skape innhold som deretter kan eksporteres og deles med andre.

For noen barn og unge holder det mer enn nok å utforske det andre har laget. Andre derimot, vil også fenger av selve skapergleden.

Egnethet

Dreams er gitt anbefalt aldersgrense av PEGI fra 12 år og er merket med vold og ufint språk.

PEGI skriver i sin vurdering (vår oversettelse fra engelsk): Dette spillet har fått PEGI 12 år fordi spillet inneholder lett grad av realistisk vold mot mennesker. Spillet inneholder også ufint språk. Spillet er ikke egnet for barn under tolv år.

Det er stort læringspotensial her. Barn og unge kan se videoer og dermed lære å bruke ulike skaperverktøy. De kan skape bilder, musikk, spill og kortfilmer. Men det krever tid og tålmodighet for å virkelig skape noe engasjerende.

Spillene inneholder blant annet tegneseriegrafikk, men det finnes også innhold som ser svært realistisk ut. Som med alt av brukergenerert innhold kan det være uegnet innhold for barn avhengig av hva som blir laget og delt i Dreams. Man kan spille alt fra sjarmerende spill ment mot en yngre målgruppe, til førstepersonsskytespill og skrekkspill. Litt på samme måte som med Roblox.

Det kan også være innhold i spill med banning, for eksempel som tekst eller når noen spiller inn tale til spillene.

Ved oppstart går man også igjennom noen relevante personvern-innstillinger. Dette påvirker om barnets online-ID skal være synlig ved innhold som de har laget, eller om innhold og profil skal være offentlig tilgjengelig for andre eller ikke.

Vanskelighetsgrad:

0-12 år: Under anbefalt alder.

12-15 år: Spillet er ikke så enkelt å mestre i starten og styringen kan oppleves som noe knotete. Man kan bruke en PS4-kontroller eller Move-kontrollere (krever bruk av PlayStation-kamera). Man lærer navigasjon og håndtering av verktøy ved å spille Art`s Dream og ved å se opplæringsvideoer. Dersom barna kun skal prøve andres spill, og ikke selv lage noe eget, er læringskurven betydelig enklere.

16+: Med ufattelig stort potensial for å skape innhold er det også utfordringer og muligheter for ungdom og voksne å bryne seg på.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser