Forza Motorsport

Windows/Xbox Series S og X. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 3 år.

ANMELDELSE: Fantastisk bilspill med fotorealistisk grafikk, nydelige biler, tilpasningsmuligheter for grad av utfordring og mye deilig kjøring.

Der Playstation har Gran Turismo som sitt flaggskip når det gjelder bilspill, har Xbox og Microsoft Forza-serien. Når det gjelder navn og titler er det samtidig litt småkronglete å forstå. Forza Motorsport kom nemlig på plass i 2005. I forfjor kom Forza Horizon 5, og nå har enda en gang, Forza Motorsport blitt lansert i splitter ny drakt.

Forskjellen fra Horizon 5 som kom ut i forfjor og Forza Motorsport (2023), er større vektlegging av realisme og troverdighet til virkelighetens bilsport.

Forza Motorsport

Format: Windows/Xbox Series S og X
Sjanger: Bilspill
Utvikler: 10 Studios
Utgiver: Xbox Game Studios

Og bilspill kommer gjerne i ett av to format: Arcade og realisme. Der førstnevnte legger vekt på fart og action, bøyes ikke naturlovene like mye i realistiske bilspill. Tvert imot handler det om å gjenskape bilsporten på et troverdig nivå.

Bare så det er nevnt, så gjør Forza Motorsport nettopp dette på en helt glimrende måte.

Ved lansering inneholder spillet 500 biler, 20 baner som man kan kjøre på og diverse karrieremodus for enspiller og flerspiller på nett. Samtidig har utviklerne lagt vekt på jevnlige oppdateringer med nytt innhold og nye turneringer som man kan delta i.

I teorien skal altså Forza Motorsport være et levende samfunn der man hyppig får nytt innhold (helt gratis) å bryne seg på. Blant annet via månedlige oppdateringer som kan inneholde nye løp, biler og baner.

Ved oppstart av spillet i dets nåværende status lager man sin egen avatar og gjennomgår en opplæring der man lærer alt det grunnleggende. Her får man teken på bremsing, kamerabytte, posisjonering på veien, og forberedelse av biler til løp.

Et viktig aspekt i denne prosessen er at man også får mulighet til å justere vanskelighetsgrad. Her kan man velge mellom å gjøre spillet superoverkommelig for de aller fleste, eller svært realistisk slik at man virkelig får noe å strekke seg etter.

Blant annet kan man justere hvor kjappe de datastyrte motstanderne skal være. Her har man en graf som man kan justere fra «saktere» til «raskere».

Ellers er det et hav av andre hjelpemidler som man kan benytte seg av. For eksempel kan man velge om kollisjoner kun skal by på kosmetiske skader som ikke påvirker bilens kjøreegenskaper. Man kan også velge om regler og sanksjoner for å kjøre utenfor banen eller å kollidere med andre skal gjelde.

I tillegg kan man ha navigasjonslinjer som viser hvor man skal holde seg i kjørefeltet, indikasjoner på når man skal bremse og så videre. Ikke minst kan man ha påslått eller av bremseassistanse, samt hjelp til å gasse og svinge.

Dermed er spillet overkommelig for de aller fleste.

Etter tre opplæringsløp er man i gang med spillet og kan bane sin egen vei. Eller, for så vidt må man fullføre en turnering før man får tilgang til neste. Hver turnering har ulike tema som muskelbiler, eksotiske biler eller tyske rivaler.

Og for å bli med må man kjøpe biler med penger som er tjent opp ved å vinne løp. Videre så har hver turnering et gitt antall løp som skal fullføres. Og man kan også til et visst nivå oppgradere bilen underveis blant annet ved å vinne bildeler fra løp.

Her er det flere muligheter til å bytte deler enkeltvis, eller så kan man la spillet automatisk velge og bytte de beste tilgjengelige delene. Fordi man må nemlig balansere fart, bilhåndtering, akselerasjon og bremseevne opp mot hverandre.

En egen graf viser hvordan ulike oppgraderinger slår ut på de ulike feltene.

Her er det altså utrolig mye for bilentusiaster å lære om hvordan kjøretøy er bygget opp. Ikke minst når man faktisk får kjenne forskjellen i bilhåndteringen ute i løp. Her er det muligheter for å justere alt fra bremser til dekktrykk på et veldig detaljert nivå.

Så mye man kan skreddersy etter eget ønske med andre ord.

I tillegg til karriere/eller turneringsmoduset kan man også delta i flerspillerspill og enkeltstående løp der man selv definerer banevalg og andre parametere. Så her er det flere måter å oppleve Forza Motorsport på.

Selve turneringene og billøpene fungerer ved at man først kjører et testløp for å lære banens kurver og finesser. Deretter starter selve løpet hvor man må konkurrere om å komme på førsteplass. Man kan tjene mer spillvaluta per løp ved å senke vanskelighetsgrad og ved å justere egen startposisjon.

Med andre ord så belønner spillet deg mer jo vanskeligere utgangspunktet er.

Utviklerne har lagt inn små animasjoner før og etter løp som gir liv til bilsporten. Man kan se førerne stå klar ved bilene sine før start, dette i tillegg til publikum som heier og hoier og arbeidere som står klar i pit-stopen. Alt dette gir større innlevelse i spillet.

Og grafikken er rett og slett helt fantastisk. Spillet er en femretters av nydelige bilder enten det er kjøretøyene i seg selv eller omgivelsene. Her er alt på plass og klart til å vise hva spillkonsollen Xbox og datamaskinen byr på av kraft og ytelse.

Som eksempel, når man ser bilene kan man nyte alle detaljer enten det er lykter, bremseklosser, spoilere, luftinntak og så veldig mye mer. Bilene er gjengitt i slående detalj og hver bidige del er tatt med.

I visse tilfeller vises til og med motorrommet og man kan se alt fra stempler til tennplugger. Dette er grafikk og mikroskopi av et helt annet nivå.

Og bilene ser fantastiske ut på banen. Det er refleksjoner og skygger som vises på panser og i lakk. I tillegg så er det en nydelig lek med lys, vær, vind og døgnsyklus. Omgivelsene er også pent dandert enten det er trær i det fjerne eller fjell som ruver over landskapet.

Forza Motorsport er ren glede og et visuelt nytelsesverk. På grensen til å være vanskelig å skille fakta fra fiksjon altså.

For de som ønsker, er det også en egen menyseksjon dedikert til bilene man har skaffet seg. Her kan man omlakkere de eller pynte de med detaljer og dekor. På et ganske så avansert nivå, og man kan laste ned designer som andre spillere har laget.

Artigst av alt er å kunne se filmen på et showroom. Her kan man åpne panseret og se motorrommet, eller tre inn i førersetet og se bilens interiør. Alt er gjengitt i lekre detaljer.

Ute på veiene oppleves også Forza Motorsport optimalt. Bilene er nydelige å kjøre og man kan veksle mellom perspektivet sett utenfra eller inni førersetet. Hver bil føles unik og man merker hvordan ulike kjøreforhold påvirkes av vær, vind og nattemørket.

For ikke å nevne lyden av motorbrøl og annet som rett og slett byr på mye kjøreglede.

Graden av realisme kan man velge selv. Det er mulig å velge drivstoff-forbruk og slitasje av dekk. Har man dette påslått må man innom pit-stopen når det er lange løp. Også dette krever et ekstra lag av planlegging.

I den mer frittstående delen av spillet der man selv velger baner og parametere for løp, kan man også velge vær og vind.

Forza Motorsport er et fantastisk bilspill og med et konsept som imponerer. Bilene, som er stjernene i denne sammenheng, er rett og slett utrolig godt gjengitt i dataspillformat. Å kjøre disse doningene enten man mestrer en sving, røffe værforhold eller et langstrakt parti, er fabelaktig i seg selv.

Spillet er overkommelig for de aller fleste. Og over tid kan man dempe på ulike hjelpemidler slik at man får større kontroll over kjøretøyene selv. Her er det stort rom for mestring, og man kan enkelt justere opp vanskelighetsgraden.

Alt av grafikk er virkelig på toppnivå. Og spillet føles som en hyllest til ikoniske bilmerker av varierte typer. Det er rett og slett mye bilglede for både stor og små i dette fartsunderet her.

Egnethet

Forza Motorsport har fått anbefalt aldersgrense fra PEGI angitt til 3 år. Spillet er merket med kjøpemuligheter.

Det er mulig å kjøpe flere utgaver av spillet. Jo dyrere utgave, jo mer innhold får man. Spillet kommer i en standardutgave, deluxe-versjon og premium-utgave.

I tillegg kan man kjøpe et sesongkort for å få tilgang til flere biler etter hver som utviklerne tilbyr disse. Man får altså noe innhold i spillet gratis med jevnlige oppdateringer, men så kan man kjøpe mer innhold utover det.

Spillet inneholder også chat med andre, tekst og tale. Dette kan slås av i spillets hovedmeny.

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

3-6 år: Spillet kan være vanskelig for barna i denne aldersgruppen. Det er flere vanskelighetsgrader å velge fra, men allikevel kreves det en del for å holde seg på veien og håndtere menyer. Spillet har norsk tekst, men engelsk tale.

7-11 år: Barn og unge som har prøvd bilspill før vil kunne føle seg hjemme her. Det finnes flere vanskelighetsgrader å velge fra. Man får også en grunnleggende opplæring i starten.

12-15 år: Spillet vil også kunne by på kjøreglede for eldre barn og ungdom.

16+: Ved å spille på nett, eller ved å øke vanskelighetsgraden, vil også ungdom og voksne få utfordringer til sitt nivå.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Foto: 10 Studios / Xbox Game Studios

Les våre kriterer for spillanmeldelser