Ghost of Tsushima

PlayStation 4. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 18 år av PEGI.

Anmeldelse: Hardbarka samuraispill i det føydale Japan, byr på en vakker, åpen verden og unik grafikk og stemning. Her skal man også slåss blodige kamper mot både større og mindre fiender. Spillet har derfor fått anbefalt aldersgrense 18 år av PEGI.

Ghost of Tsushima er et av de spillene som det har vært stor «snakkis» omkring lenge. Eksklusivt til Sony sin spillkonsoll PlayStation 4, er dette også en nokså unik tittel på spillmarkedet som kun PlayStation-spillere får tilgang til.

Det er Sucker Punch Productions som har laget spillet – et selskap som blant annet er kjent for Infamous-serien. Ghost of Tsushima er deres siste tillegg, og er i sjangeren action/eventyr.

Ghost of Tsushima

Format: PS4
Sjanger: Action/eventyr
Utvikler: Sucker Punch
Utgiver: Sony Interactive Entertainment Europe

Tiden i spillet er satt til slutten av 1200-tallet. Det mongolske imperiet er på tokt og har underlagt seg en haug med land. Tsushima Island står som siste skanse før Japan, og den mongolske generalen Khotun Khan er klar til å overta øya.

Det tar ikke lang tid før angrepene starter. Store tap gjør at samuraikrigeren Jin Sakai står igjen som en av de siste overlevende av klanen sin. Det blir så opp til ham å forsøke å «redde dagen» ved å beskytte folket og hjemmet sitt før invasjonen blir komplett.

Han står etterlatt, slått og såret i krigen, men blir helet og hjulpet til livs igjen av tyven Yuna. Disse blir to usannsynlige partnere. Den ene hengir seg til tradisjon, ære og heltemot. Den andre til lureri og radikal tenking.

I den sammenhengen blir også hovedpersonens dilemma til: Støtte seg til tradisjonen og skikkene fra samuraienes oppdragelse, eller vende ryggen til og kjempe en utradisjonell kamp med alle midler for å beskytte øya og innbyggerne.

Ved å lære nye evner og ferdigheter som er utenfor «samurai-sonen» blir Jin en «Ghost» – og må skape seg en ny type identitet og bli en annen type kriger enn før. Selv om det altså sårer på stoltheten.

Spillet er satt til tredjeperson og øya kan utforskes fritt som en åpen verden. Det vil si at man i stor grad bestemmer selv hvilken retning og i hvilken rekkefølge man ønsker å gjøre ting i spillet. Man kan gå løs på både historieoppdrag og valgfrie sideoppdrag.

Det er altså øya Tsushima som står på menyen fra Japansk hold. Her er det vakre åsrygger, mystiske templer, landsbyer, skog og fjell. Vinden fungerer som GPS-markør. Når man velger et sted man ønsker å dra til, viser vinden vei. En genial og levende måte å navigere på.

Man kan reise til fots eller med den trofaste hesten sin. Det er for øvrig mulig å både velge og navngi egen hest i spillet. Genialt for de som liker en personlig «touch» på karaktergalleriet sitt.

Grafikken er ellers fantastisk med en imponerende lek med lys, mørke og stemning. Gress og trær svaier i vinden, lys bryter gjennom tåkesig og landskapet kan nytes fra høyder og topper. Det er en flott og eventyrlig verden med stier, landsbyer og natur – alt badet i god musikk. Og det er gjort mye arbeid med musikken i dette spillet her (se lenke)!

Det er derfor mange vakre bilder i spillet. Hvite åkre, knallsterke høstfarger på trærne, oversiktsbilder. Dette ser flott ut.

Spillet byr også på et rikt dyreliv med fugler, villsvin, okser, rever og mer. Landskapet byr stadig på noe nytt å se på. Og både interiør og eksteriør på bygninger er veldesignet fra topp til tå.

Dette er rett og slett et av de spillene man nyter visuelt på lik linje med et landskapsmaleri.

Helten selv kjemper ved hjelp av katana-sverd og bue. Pluss en håndfull spesialangrep. Man kan gå direkte til angrep på fiender, eller snike omkring og eliminere skurker i det skjulte. Høyt gress, luker og tak fungerer dermed utmerket som skjulesteder.

Kampsystemet fungerer også godt!

Det er ulike angrepstyper som raske angrep, harde slag og «stikk». For å forsvare seg må man dukke unna angrep, blokkere til riktig tid og slå gjennom motstanderes forsvar. Det fungerer godt og med god flyt, samtidig som det er passe utfordrende. Etter hvert lærer hovedpersonen stadig nye teknikker og kombinasjoner. Man blir dermed stadig mer dødelig med sverd og bue.

Ved å eliminere fiender og blokkere angrep får man også «besluttsomhetspoeng» som kan brukes til blant annet å fornye helse.

Skurkene varierer også. Det er vanlige soldater som har sverd og skjold. Andre slåss ved hjelp av spyd eller pil og bue. Noen er svære bautasteiner som tåler en hel del slag før man overvinner dem. Små markeringer viser rett før en fiende går til angrep med et spyd, slik at man kan dukke unna og slå tilbake.

Bueskyttere roper også rett før de skyter, slik at man kan rekke å dukke unna pilene.

Det er små nyanser som man hele tiden må lese slik at man kan unngå slag og angrep. Midt i kampens hete krever det at man stadig ser an omgivelsene, samtidig som man kjemper mot den som er rett foran deg. Ved større lederskikkelser må man kombinere ulike forsvar- og angrepsstrategier for å holde ut.

Man kan velge mellom å gå rett imot fienden. Eller så kan man tidvis snike seg omkring og eliminere skurker lydløst.

Det er også mulig å oppgrader våpen og rustning. Og man kan finne amuletter som gir unike fordeler og egenskaper i kamp. Ved å fullføre historieoppdrag jobber man mot å bli mer «legendarisk» og man kan i prosessen lære nye kampteknikker.

Ghost of Tsushima er et vellaget spill. Tematikk dreier seg omkring heltemot og en hovedperson som ønsker å hjelpe folket sitt i fare mot en brutal invasjon. Konteksten er mørk og dyster der sivile blir henrettet og landsbyer brent. Men det er også håp i sikte når helten stepper inn og hjelper de hjelpesløse.

Fortellerstilen er også flott. Man kan velge mellom japansk og engelsk dialog, med norsk tekst. For de som er hengivne til tradisjonelle samuraifilmer, kan man til og med skru på et sort/hvitt-filter.

Scenene preges av kraftig atmosfære enten det er blader som faller i bakgrunnen, utrolige lysforhold eller episk musikk. Dialoger er interessante og godt fremført, og alt rundt med kameraperspektiver, musikk og effekter ser flott ut.

Og landskapet er rett og slett nydelig og presser den eldende PlayStation-konsollen sine grenser!

Spillet byr på variasjon i type oppdrag. Man kan lete etter artefakter, skatter, ressurser og mer. Så «skattejegeren» får definitivt mye å gjøre her. Oppdragene er også varierte. Det kan være å beskytte noen, redde noen, episke dueller og mer. I spillet skal man stadig lete etter spor og undersøke omgivelser i ekte detektivstil. Det er en liten vri som fungerer som avbrekk mellom kampsekvensene.

Universet er også interessant. På den ene siden har man kulturen med religion, helligdommer og mer. Landsbyboerne har tradisjoner og et levesett som man får et innblikk i. Interiør på bygninger er godt gjengitt. Og man kan til og med lage egne Haiku i spillet.

Så har man en skikkelig samurai-opplevelse. Episke dueller, oppbygging og forberedelse før kampene og rustninger og sverd som kan byttes ut. Ikke minst en respekt blant menneskene man møter i spillet. Ghost of Tsushima kommer nærme med å gi en «opplevelse» av at man er en ekte samurai.

Sist, men ikke minst, er det også en god dose inspirasjon fra spill som Assassin’s Creed og Farcry her.

Man klatre opp fjell og bygninger, og snakke med forbipasserende og landsbyboere på jakt etter nye oppdrag, fortellinger og gjøremål. Ved å gå til angrep på fiendtlige utposter kan man som I Farcry overta og frigjøre mer og mer av landet. Og spillet handler i stor grad om å samle allierte i kampen mot mongolene.

Spillet er ikke alltid like polert og finpusset. Introen kunne ha vært bedre. Men utover i spillet blir kvalitet og håndarbeidet stadig bedre å se på. Og det er mye å gjøre for den som ønsker å tilbringe en del tid i dette spilluniverset.

 Egnethet

Ghost of Tsushima har fått anbefalt aldersgrense 18 år av PEGI og er merket vold.

Spillet er svært blodig. Man kjemper blant annet med sverd og pil og bue. Sverdet kutter og spidder fiender med kraftig blodsprut. Spillet inneholder også henrettelser, hoder som blir kuttet av, uskyldige som blir drept og knivstikking. Dette er et svært blodig spill.

Samtidig har hovedpersonen opprinnelig gode motiver og kjemper mot skurker for å hjelpe folket sitt. Men dette skjer via vold. Man kan iblant velge å la fiender leve, eller henrette dem.

Vanskelighetsgrad:

0-17 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

18+: Spillet kan gi utfordringer for ungdom og voksne. Det er mulig å velge mellom tre vanskelighetsgrader, og spillet har en grundig opplæring i starten som lærer bort alt det grunnleggende.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

Bli medlem av Barnevakten