Marvel’s Avengers

PlayStation 4/Xbox One/Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 16 år av PEGI.

Anmeldelse: Superheltspill byr på mye action og ikoniske helter fra Marvel sitt fantastiske univers. Vi gjør allikevel oppmerksom på at dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 16 år av PEGI.

Marvel er kjent som storprodusent av tegneserier, filmer og en hel rekke dataspill. Med Marvel’s Avengers har de lansert et actionspill sett fra tredjepersonsperspektiv. Her trer man inn i skoene til ikoniske helter fra et spennende og mektig univers.

Denne gang får man møte blant annet Captain America, Iron Man, Black Widow, Thor, The Hulk og Ms. Marvel. Alle er spillbare karakterer.

Marvel’s Avengers

Format: PS4/Xbox One/Windows
Sjanger: Action
Utvikler: Crystal Dynamics
Utgiver: Square Enix

Historien i spillet begynner på «A-Day». Heltegruppen skal vise frem et nytt hovedkvarter i San Francisco. Med det skal de også avdekke flyet sitt Chimera, og en ny, utrolig energikilde.

På seansens høydepunkt kommer det et vendepunkt. Terroristen Taskmaster slår til og går løs på byen, og midt oppi dette ødelegges energikilden til The Avengers. Byen får store ødeleggelser, og en uhyggelig tåke fra energikilden gjør mennesker syke eller gir dem superevner.

Heltegruppen løses opp og får skylden for ugjerningen. Fem år senere er det fortsatt et forbud mot superhelter, men verden er igjen i fare, og heltene må finne en måte å komme sammen på igjen. Denne gangen må de blant annet kjempe mot organisasjon som har tatt styringen: Advanced Idea Mechanics (AIM).

Oppstarten til spillet er god. Man ser superheltene gjennom øynene til en ekte beundrer. Captain America og gjengen får dermed en lovende introduksjon. De oppleves som både gode og mektige takket være rollefiguren, jenta Kamala Khan. Man blir rett og slett revet med av måten hun ser opp til heltene på.

Så får man selv kontroll over disse superheltene.

Dette er ikke et åpen verden-spill der man fritt kan utforske omgivelsene etter eget ønske. I stedet er progresjonen mer styrt der man utforsker lukkede veier og «scener». Men det er noe bevegelsesfrihet innenfor disse rammene.

På det vis oppleves også spillet noe mer lukket. Mens man i PlayStation-spillet Spider-Man kan slenge seg mellom skyskrapere og dermed virkelig får føle på friheten, er mulighetene her mer begrenset. Og det er litt kjipt når man beveger seg som noen av de mektigste kjempene på kloden.

Men for noen vil det ikke være noe stort aber. Spillet har en fortellerstil som nærmer seg å være en film, så på det vis fungerer det også med en mer lukket verden. Dessuten er omgivelsene virkelig flott fremstilt.

Fra skog og jungel til byer og høyteknologiske fasiliteter – det meste ser flott ut med detaljene på plass.

Kontrollene oppleves tidvis bra, men også kronglete når man skal sikte selv og skyte. Iron Man har et ulendt sikte, og det samme gjelder for hammeren til Thor. Captain America har mer trygghet i bevegelsene fordi han ikke bruker skytevåpen.

Det kommer så klart an på om man spiller med mus og tastatur på PC, eller med håndkontroller på konsoll.

Hulken derimot er virkelig en ødeleggelsesmaskin uten like. Black Widow har også et godt register, og det samme kan sies for Kamala Khan. Rent generelt fungerer kampsystemet best når man er i fysisk håndbark med fienden og ikke bruker skytevåpen.

Uansett er det stilig å styre disse superheltene. Og de oppleves enorme i møte med fienden, samtidig som det er motstandere som gir utfordring.

Heltene har et godt register med kampalternativer. De har raske angrep, sterke angrep og spesialangrep og tastekombinasjoner for disse. Black Widow kan for eksempel veksle mellom skytevåpen og nærkamp. Hun har også en krok for å trekke seg mot fienden.

Thor kan så klart slå fra seg på nært hold, eller slenge hammeren mot fiender på avstand. Kamala Khan, som den nyeste Avenger, kan forandre form og helbrede lagkamerater. Og spesialangrepet hennes gjør henne om til en gigantisk kjempe.

I tillegg er det de typiske forsvarsmulighetene med å dukke unna angrep og blokkere skudd eller slag. Heltene kan også oppgradere evnene sine etter hvert som de går opp i nivå.

På skurkesiden har man også en rekke antihelter. Tidlig møter man Taskmaster – en tidligere Shield-agent. Ellers er det en del andre personligheter på rollelistene og organisasjonen selv, Advanced Idea Mechanics (AIM) som foretrekker vitenskap fremfor superhelter – gjerne på bekostning av menneskenes fri vilje.

Stemmeskuespillerne er gode, og fremstillingen av superheltene i datagrafikk likeså. Karaktermodellene ser rett og slett veldig bra ut enten man skimter svetten til Hulken eller gjensinn i drakten til Iron Man.

Det er tatt noen grep her for å ikke gå for filmversjonen av karakterene, og det er et godt valg. Ofte så blir nær ekte-presentasjoner av skuespillere kunstig, fordi man sammenligner grafikk med virkelighet.

Det oppleves allikevel som om heltene har personlighet. En blanding av humor og alvor, uselviskhet og godhet går om hverandre.  Dette er personer man umiddelbart bryr seg om.

I løpet av de 8 – 12 timene det tar å fullføre spillet bytter man stadig mellom heltene. Her går man løs på alt fra roboter og soldater til erkefiender med superevner. Sistnevnte skulle man gjerne ha hatt mer av. Men AIM-robotene kommer i varierte utgaver slik at man må bytte på angrepstaktikk.

I tillegg til hovedhistorien er det også en flerspillerdel å bryne seg på. Man kan samarbeide med andre på nett i ulike oppdrag, og det ventes at gjøremålene her bare vil øke etter hvert som utviklerne oppdaterer spillet.

Med det loves vi også nye helter som blant annet Spider-Man og Hawkeye. Per nå er nok spillets hovedhistorie mest interessant. Det er sjeldent noe insentiv til samarbeid med ekte personer utover det å gyve løs med slag og spark mot fiender.

Hadde det vært flere logiske utfordringer eller taktiske manøvre å tenke på, så kunne kommunikasjon med ekte mennesker vært et gode. Men her er det i det store og hele stort sett muskler som får jobben gjort, og lite tankearbeid utover det.

Ja, spillet har noen dører, mekanismer, høyder og platåer som skal nås – men dette er sjeldent veldig vanskelig å finne ut av. Også er det mulig å finne skatter i omgivelsene utover det.

Marvel’s Avengers har et interessant karaktergalleri som fungerer, særlig takket være nykommeren Kamala Khan. Hun har troen på heltegruppen uansett omstendigheter, og hun har personlighet og en interessant bakgrunn. Dette gir dybde til historien.

Allikevel, skulle man ønske at resten av heltene også kom mer frem. Hva er deres bakgrunn i det hele? Klart, mange har jo fått med mye fra filmene, men det hadde vært spennende å gå mer inn i disse også i spillet.

Også er det ikke til å komme utenom at spillet tidvis har en repetitiv fremgangsmåte. Heltene selv har unike evner og det er interessant å tre inn i skoene til disse sterke personene. Men skurkegalleriet er mer ensformig, ofte i robotform av ulike varianter.

Allikevel er kampsystemet ofte godt, bortsett fra når man sikter. Kameraet kan også kaste seg rundt med knotete perspektiver. Men spillet fungerer, og har god flyt i kampsystemet.

Historiefortellingen er også god. Interessante dialoger i filmsekvensene fungerer, pluss små biter av humor her og der. Det er ingen overraskende vendepunkt eller dype variasjoner i fortellingen. Men man møter på et budskap om det å aldri gi opp, samhold og det å stå opp for det gode uansett odds.

 Egnethet

Marvel’s Avengers har fått anbefalt aldersgrense 16 år av PEGI og er merket vold.

Her kjemper man mot roboter, mennesker og deformerte mennesker.

Man kjemper med skytevåpen, overnaturlige evner, raketter, hammer, skjold og mer. Spillet inneholder hyppig vold, men ikke blod eller gørr. Det er ofte nærkamp der motstanderne viser smerte og ubehag, og mye materielle skader i omgivelsene.

Spillet inneholder også mikrotransaksjoner (kosmetiske goder) og mulighet for nettspill. Man oppfordres også til å registrere seg for å få fremtidig, gratis innhold og oppdateringer.

All tekst er på engelsk. Spillet har noe ufint språk, men ikke veldig grovt.

Ellers har spillet også en god moral om samhold, heltemot og det å stå opp for det gode.

Vanskelighetsgrad:

0-15 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

16+: Spillet har fire vanskelighetsgrader å velge fra. Det går fra enkelt til «brutalt». Jo høyere vanskelighetsgrad, jo sterkere blir fiendene. Ellers får man en opplæring i starten av spillet som lærer bort det grunnleggende. På tvers av superheltene er tastekombinasjonene nokså like. Hver helt har allikevel unike evner som må mestres.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

Bli medlem av Barnevakten